خودروهای فرسوده ثبت نشده در سامانه نوسازی از سال آینده جریمه می‌شوند

اقتصاد ایران: بحث‌های مرتبط با جایگزینی خودروهای فرسوده سال‌ها در جریان بوده ولی به‌گفته کارشناسان روند این جایگزینی به کندی صورت می‌گیرد. این روزها اخباری مبنی‌بر ضرورت ثبت مشخصات تمام خودروهای فرسوده در سامانه نوسازی به گوش می‌رسد که احتمالا نشان از تحولی مهم در این زمینه دارد.

فرسودگی ۴۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: براساس قانون چنانچه خودروهای فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان و خودروهای فرسوده ثبت نشده باشند، تردد آنها از ابتدای سال آینده مشمول جریمه خواهد شد.

مهران سالاریه در ادامه گفت: بر اساس قانون چنانچه خودروهای فرسوده، یعنی خودروهای شخصی با سن بالای ۲۰سال، در سامانه نوسازی ناوگان و خودروهای فرسوده ثبت نشده باشند، تردد آنها از ابتدای سال آینده مشمول جریمه خواهد شد اما در صورت ثبت‌نام معافیت اعمال قانون دریافت می‌کنند.

وی افزود: امکان ثبت‌نام در سامانه نوسازی ناوگان و خودروهای فرسوده برای مالکان خودروهای فرسوده از شنبه ۲۳ تیرماه فراهم شده است. براین اساس، این خودروها در اولویت طرح‌های جایگزینی خودروسازان یا اعطای تسهیلات جایگزینی قرار می‌گیرند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل افزود: آدرس سامانه، WWW.nnhk.ir است و ثبت‌نام در این سامانه رایگان بوده؛ بنابراین سایر سامانه‌هایی که تحت‌عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده فعال هستند، فاقد اعتبار بوده و مورد تایید وزارت صمت نیستند.

وی همچنین اضافه کرد: ارزش لاشه خودرو در طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده، بسته به نوع خودرو متفاوت است و حداقل ۸میلیون تومان بابت لاشه پرداخت می‌شود. سالاریه گفت: به طور میانگین ۴۰درصد ناوگان حمل‌ونقل ما در سطح کشور فرسوده هستند. حدود ۷میلیون خودرو فرسوده در حال تردد داریم، همچنین از ۱۳ میلیون موتورسیکلتی که تاکنون شماره‌گذاری شده حدود ۱۰‌میلیون دستگاه فرسوده است.

سن فرسودگی خودروهای شخصی چند سال است؟

مهران سالاریه در تشریح جزئیات این طرح، گفت: مالکان خودروهای فرسوده سواری، سنگین و موتورسیکلت‌ها (به‌جز خودروهای دولتی و تاکسی‌ها) پس از مراجعه به سایت ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، در بخش «فراخوان ثبت‌نام خودروهای فرسوده» حضور پیدا کرده و پس از واردکردن اطلاعات متقاضی و خودرو فرسوده خود، از بخش «ثبت نیازمندی‌ها» نوع طرح (اعم از نقدی، جایگزینی نقدی، تسهیلاتی یا لیزینگی) را انتخاب کرده و پس از مشخص کردن زمان و بازه قیمتی وسیله نقلیه جایگزین، درخواست خود را ثبت نهایی می‌کنند.

به‌گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، متقاضیان ثبت‌نام‌شده به مرور و با توجه به طرح و شرایط انتخابی، خودرویشان اسقاط و در صورت درخواست با فراهم شدن تسهیلات لازم خودرو جایگزین را دریافت خواهند کرد.

وی همچنین تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه ماده۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی خودروهای شخصی بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی ۲۰سال، هیبرید ۲۳سال و برقی ۲۵سال و برای خودروهای عمومی بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی ۱۲سال، هیبرید ۱۵سال و برقی ۲۰سال است.

سالاریه افزود: همچنین سن فرسودگی مینی‌بوس‌های دیزلی ۱۲سال، پایه گازسوز ۱۵سال و برقی ۲۰سال، اتوبوس‌های برون‌شهری ۱۵سال و اتوبوس‌های درون‌شهری دیزلی ۱۰سال، پایه گازسوز ۱۲سال و برقی ۲۰سال تعیین شده است.

به‌گفته وی، سن فرسودگی انواع وانت ۱۵سال، کامیون، کامیونت و کشنده ۲۵سال و موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری ۶، بنزینی انژکتوری ۱۲ و برقی ۱۵ سال است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تصریح کرد: براساس همین آیین‌نامه آن دسته از خودروهای فرسوده که در سامانه ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ثبت‌نام و برای اسقاط، اعلام آمادگی کرده‌اند، حداکثر تا پنج سال و زمان ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات مزبور از طریق سامانه از محدودیت‌های مربوط به خودروهای فرسوده، موضوع ماده۸ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مستثنا هستند. این دسته از خودروها به پلیس راهور معرفی می‌شوند تا از سال آینده توسط سامانه‌های پلیس جریمه و اعمال محدودیت تردد نشوند.

رایگان بودن ثبت‌نام برای اسقاط خودروهای فرسوده

چندی پیش هم رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درباره روند اسقاط خودروهای فرسوده در کشور گفت: ابتدای سال گذشته ستادی در وزارت صمت تشکیل و مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده به این ستاد محول شد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا حرکت جهشی در راستای اسقاط خودروهای فرسوده روی داد. در سال گذشته ۲۵درصد نسبت‌به مجموع چهار سال گذشته رشد داشتیم و امسال نیز تا امروز ۹۸درصد سال گذشته را پوشش داده‌ایم که قطعا با این روند می‌توانیم رکورد سال‌های گذشته را که بیش‌از سیصد هزار خودرو بود، بشکنیم.

مهران سالاریه ادامه داد: در طرح بدون جایگزین که خودروهای فرسوده از رده خارج شده‌اند؛ شامل اسقاط ۶۰ هزار و ۲۳۶ دستگاه بوده که طی سه‌ماه گذشته انجام شده است.

وی همچنین تاکید کرد: برندگان قرعه‌کشی در طرح‌های جایگزینی شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز می‌توانند وضعیت اسقاط خودرو فرسوده خود را در سایت WWW.nnhk.ir مشاهده کنند.

مهران سالاریه با تاکید بر این که ثبت‌نام در سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده رایگان است، اظهار کرد: در صورتی که غیر از سامانه ستاد، ثبت‌نامی برای خودروهای فرسوده صورت گیرد و یا درخواست وجهی انجام شود، کلاهبرداری است.

وی با بیان این که مراکز اسقاط نیز مکلف هستند تنها از طریق این سامانه نسبت‌به پذیرش متقاضیان اقدام کنند، افزود: پذیرش متقاضیان اسقاط خودروهای فرسوده بدون ثبت‌نام در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ