سالانه ۲ میلیارد تن گرد و غبار وارد جو می‌شود

اقتصاد ایران: معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:حدود ۲ میلیارد تن گرد و غبار سالانه وارد جو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارمیدا آلیسجا بانا معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در پیامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله به توفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: با افتخار این بیانیه را به نمایندگی از FAO به عنوان ریاست متنوع ائتلاف سازمان ملل برای مبارزه با توفان‌های شن و غبار ارائه می‌دهم.

وی اظهار داشت: توفان‌های شن و غبار مسئله‌ای بین‌المللی به اهمیت روزافزونی هستند که تأثیرات زیادی بر سلامتی انسان، امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست دارند. حدود دو میلیارد تن گرد و غبار سالانه وارد جو می‌شوند که بر بیش از ۱۵۰ کشور در تمام قاره‌ها تأثیر می‌گذارند و تهدیدی برای دستیابی به ۱۱ از ۱۷ اهداف توسعه پایدار و اهداف مرتبط دارند، زیان‌های اقتصادی ناشی از یک توفان شن و غبار می‌تواند به میلیون‌ها دلار برسد.

آلیسجا بانا اضافه کرد: تغییرات آب و هوا، شامل تغییرات در دما و سطوح بارندگی و کاهش پوشش گیاهی، سطح خطرات توفان‌های شن و غبار را تغییر می‌دهد و ریسک‌های مرتبط را در برخی مناطق افزایش می‌دهد. کسانی که به کشاورزی در مناطق خشک وابسته هستند با رویدادهای مکرر و گسترده‌تر و شدیدتر توفان‌های شن و غبار روبه‌رو خواهند شد. وی گفت: تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از کشورها در ارتقای شیوه‌ها و سیاست‌های پایدار برای کاهش منابع توفان‌های شن و غبار و مدیریت تأثیرات آنها در حال گسترش هستند. در سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که سازمان‌های سازمان ملل متحد را تشویق به راه‌اندازی فرآیند بین‌نهادی برای توسعه یک پاسخ جهانی به توفان‌های شن و غبار می‌کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در ادامه، ائتلاف سازمان ملل برای مبارزه با توفان‌های شن و غبار در سپتامبر ۲۰۱۹ در جریان کنفرانس ۱۴ از قرارداد ملل متحد برای مبارزه با بیابان زدایی در نیودهلی تأسیس شد، با تشکیل از ۲۰ سازمان سازمان‌های ملل متحد و سازمان‌های غیر-سازمان‌های ملل متحد. هدف ائتلاف، تحریک عمل جهانی علیه توفان‌های شن و غبار است.

وی اظهار داشت: با بزرگداشت روز بین‌المللی توفان‌های شن و غبار سالانه، ما می‌توانیم تلاش‌ها را برای افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت مبارزه با توفان‌های شن و غبار به منظور ترویج سلامت و خوب بودن انسان، ترویج استفاده و مدیریت پایدار از زمین، افزایش امنیت غذایی و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و ترویج معیشت پایدار، به هم پیوسته کنیم، ما باید به همکاری برای ارتقای مدیریت توفان‌های شن و غبار در مناطق با خطر بالا که در بیشتر موارد فراتر از مرزهای ملی می‌روند، کار کنیم.

دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل گفت: به عنوان ریاست ائتلاف از ژوئیه ۲۰۲۰، FAO متعهد است که همکاری با تمام اعضای ائتلاف و کشورها را ادامه دهد. ائتلاف ادامه خواهد داد تا تجربیات، داده‌ها، روش‌ها و ابزارهای مربوط به مبارزه با توفان‌های شن و غبار را در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت پایدار خاک، خاک و آب برای حفاظت از سلامت و معیشت مردم و دستیابی به امنیت غذایی به اشتراک بگذارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ