اجرای کمربند سبز در مسیر کربلا

اقتصاد ایران: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آماده همکاری برای اجرای کمربند سبز مسیر کربلا و ساماندهی پساب و پسماندهای مسیر پیاده‌روی اربعین هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلاجقه در این دیدار اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که مردم این دو کشور (ایران و عراق)، مردم واحد با مشترکات بسیاری هستند و لذا هرچه‌قدر دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند، اتفاقات بهتری برای هر دو کشور خواهد افتاد.

وی افزود: همکاری با عراق در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و… جزو راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در همه دولت‌ها دنبال می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: امیدوارم در مسائل محیط زیستی و به ویژه گرد و غبار نیز، هرچه سریع‌تر به مرحله میدانی برسیم تا مردم کشورها نتیجه این نشست‌ها را ببینند. قرار بود در ۴ استان عراق کار مشترک انجام شود که تبادل کارشناسان ما انجام شده و منتظر پاسخ شما هستیم.

سلاجقه تصریح کرد: موضوع دیگر که در دستور کار ماست، اجرای کمربند سبز مسیر کربلاست که آماده همکاری هستیم. مسئله دیگر هم پساب و پسماندهای مسیر پیاده‌روی اربعین است که تصاویر ناخوشایندی را ایجاد کرد و باعث بیماری می‌شود.

وی افزود: همچنین حجم زیادی از پسماندهای پلاستیکی نیز در این مسیر تولید می‌شود که می‌توان از آنها ارزش افزوده تولید کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ما با تشکیل ستاد اربعین سعی کردین، این موضوع را پیگیری کنیم اما برای اینکه به نتیجه برسد، نیاز به همکاری دولت شما داریم.

سلاجقه گفت: در این زمینه بحث آموزش و آگاه‌سازی بسیار مهم است و نقش زیربنایی دارد. اگر این مورد را به خوبی پیش ببریم، دیگر مشکلی در این زمینه‌ها نخواهیم داشت.

در ادامه نصیر عبدالمحسن عبدالله؛ سفیر کشور عراق در ایران نیز اظهار کرد: افزایش روابط میان دو کشور از اهداف شهید دکتر رئیسی و آقای السودانی؛ رئیس جمهور عراق بود که ما همواره در این زمینه تلاش کرده‌ایم.

وی افزود: جامعه عراقی که در ایران هستند حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده و ۱۲۰ هزار دانشجو عراقی در دانشگاه‌های ایران، تحصیل می‌کنند. لذا باید هرچه بیشتر روابط مطلوبی را بین کشورهایمان ایجاد کنیم.

سفیر عراق گفت: پیشنهاد من این است که کمیته محیط زیست دو کشور را وارد کمیسیون اقتصادی دو کشور کنیم، چرا که محیط زیست جدای از اقتصاد نیست و جای خالی کمیته محیط زیست در این کمیسیون حس می‌شود. نکات محیط زیستی که درباره اربعین حسینی گفتید، برای این کمیسیون تازگی دارد اما نکات بسیار مهمی است که باید درباره آنها فکر شود.

وی در خصوص کمربند سبز کربلا نیز گفت: ما باید در طول سال در این زمینه صحبت کنیم و نه فقط در ایام اربعین چرا که در همه ایام سال تعداد زیادی از زائران در این مسیر هستند.

نصیر عبدالمحسن عبدالله تاکید کرد: ما و شما کشورهایی هستیم که بیشتر از همه کشورهای منطقه از ریزگردها متأثر می‌شویم. درست است که در خصوص همکاری مشترک تأخیر داشته‌ایم اما هنوز هم دیر نیست و امروز می‌تواند شروعی دوباره باشد. پیشنهاد می‌کنم یک کمیته بحرانی درباره محیط زیست میان ایران و عراق شکل بگیرد و دائماً این کمیته تشکیل جلسه دهد.

سفیر عراق در ایران تصریح کرد: کمبود آب و بیابان‌زایی در همه جهان در حال پیشروی است و به زودی اروپا هم آن را حس خواهد کرد. لذا مقابله با آن نیازمند همکاری جهانی است.

وی بیان کرد: متأسفانه کشور ما و در اطراف آن سوریه و اردن نیز درگیر جنگ بوده و آرامشی پیدا نمی‌شود که بخواهیم این تپه‌های ماسه‌ای بستر گرد و غبار را کنترل کنیم.

نصیر عبدالمحسن عبدالله در پایان تاکید کرد: راه حلی جز همکاری نداریم و مشتاق هستیم که این دیدارهای دوجانبه، بیش از پیش انجام شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ