کانون‌های پرورش استعداد در شهرهای بیش از ۵۰ هزار نفر فعال می‌شود

اقتصاد ایران: معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: کانون‌های مردمی پرورش مستعدان در شهرهای با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت فعال می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعریف کانون‌های مردمی پرورش مستعدان، گفت: از نگاه بنیاد ملی نخبگان، مجموعه دارای شخصیت حقوقی و نهادهای مردمی غیروابسته به دولت و بودجه‌های دولتی که در مسیر شناسایی و هدایت استعدادهای برتر فعالیت می‌کنند، کانون مردمی پرورش مستعدان نامیده می‌شوند که بر اساس همین تعریف تاکنون ۱۵۰ کانون در کشور شناسایی شده است که فعالیت‌های آنها در کارگروه تخصصی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

محمدقلی ادامه داد: جذب نیروی انسانی مستعد، بهره‌مندی از نیروی انسانی فعال و دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی و همچنین برخورداری از برنامه‌های علمی و آموزشی در کنار برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و اردویی، از مهمترین شاخص‌های ارزیابی کانون‌های مردمی پرورش مستعدان است.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: این کانون‌ها بعد از تایید در کارگروه تخصصی بنیاد ملی نخبگان، می‌توانند از حمایت‌های متنوعی بهره‌مند شوند. اعتباربخشی به این کانون‌ها یکی از تسهیلات اعطایی است؛ به این معنا که این کانون‌ها در زمره نهادهای معتبر برای شناسایی فعال مستعدان برتر در مسیر نخبگانی قرار خواهند گرفت.

وی تسهیل ارتباط با نهادها و دستگاه‌های مختلف درون‌استانی برای رفع مشکلات موجود در این کانون‌ها را از دیگر حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان برشمرد و گفت: علاوه بر آن، کانون‌ها می‌توانند منوط به برنامه مورد تایید بنیاد ملی نخبگان و بر اساس شاخص‌های کاملاً مشخص اعتبار سالانه از بنیاد ملی نخبگان دریافت کنند؛ البته در این بخش، بنیادهای نخبگان استانی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد کانون‌ها نظارت کامل دارند.

محمدقلی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان قصد دارد الگوی این کانون‌ها را در سراسر کشور تعمیم دهد، تشریح کرد: الگوی کانون‌های مردمی پرورش مستعدان قابل توسعه به سراسر کشور است و این توسعه بسیار مفید خواهد بود.

شناسایی ۱۰۰۰ کانون

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: به همین دلیل تیم کارگزار همکار در این طرح از طریق معاونت علمی بسیج، کانون فرهنگی مساجد و دیگر مجموعه‌های فرهنگی درون‌استانی، اطلاعات تمام مجموعه‌ کانون‌های فرهنگی سطح کشور را جمع‌آوری کرده و در نهایت با بررسی همه جوانب امر، از بین نزدیک به ۲۸ هزار کانون، هزار کانون را انتخاب کرده است.

محمدقلی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد این هزار کانون نیز به تدریج و با یک سیر مشخص به تعداد ۱۵۰ کانون مردمی پرورش مستعدان اضافه شوند.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: هزار کانون شناسایی‌شده در مرحله اول در پرورش مستعدان فعال نیستند، اما از آنجایی که این کانون‌ها معتبر هستند و ظرفیت رشد دارند، بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند با همکاری بنیادهای نخبگان استانی زمینه را برای تشریح مدل‌های مدنظر خود فراهم کند تا الگوی کانون‌های پرورش مستعدان توسعه یابد و این کانون‌ها نیز در این چرخه وارد شوند.

وی یادآور شد: امید است تا مهر سال آینده از بین هزار کانون مردمی شناسایی‌شده، تعداد ۱۰۰ کانون بر اساس شاخص‌های مطرح‌شده به عنوان کانون مردمی پرورش مستعدان فعال شوند.

محمدقلی تاکید کرد: تلاش بر اینست که در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، حداقل یک کانون مردمی پرورش مستعدان وجود داشته باشد.

کانون ارتباط اولیه و ورود به مسیر تبدیل شدن به کانون‌های مردمی پرورش مستعدان

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به سطح‌بندی کانون‌های شناسایی‌شده، گفت: کانون‌های مردمی که در مرحله اول شناسایی می‌شوند، کانون ارتباط اولیه نامیده می‌شوند که سعی دارند با ارتقاء خود وارد مسیر تبدیل شدن به کانون‌های مردمی پرورش مستعدان شوند، اما کانون‌های فعال به سه دسته آغازگر، نوپا و بالغ تقسیم می‌شوند.

محمدقلی در پایان گفت: بر این اساس، کانون مردمی بالغ آن دسته از کانون‌هایی هستند که چرخه منابع انسانی خود را حداقل یک بار به طور کامل طی کرده‌اند؛ به این معنا که دانش‌آموز پایه هفتم مخاطب خود را تا رسیدن به دانشگاه همراهی کرده‌اند و برخی از مربیان این کانون‌ها از بین همین افراد انتخاب شده‌اند. با این تعریف، تاکنون ۱۳ کانون بالغ در ۱۴ استان شناسایی شده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ