اولویت باید سیکل ترکیبی کردن واحدها و توسعه تجدیدپذیرها باشد

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح راهکارهای رفع ناترازی برق گفت: بهترین روش ابتدا سیکل‌ترکیبی کردن واحدهای گازی و افزایش ظرفیت نیروگاه بدون نیاز به سوخت و در ادامه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

- اخبار اقتصادی -

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: یکی از این مشکلاتی که به ناترازی برق در سال‌های اخیر منجر شده، عدم توسعه نیروگاه‌ها متناسب با نیاز مصرف برق است؛ طی 15 سال گذشته، رشد سالانه اوج مصرف برق به طور متوسط نزدیک به 5 درصد و افزایش ظرفیت نیروگاهی به طور متوسط 3.5 درصد بوده است.

وی افزود: منع قانونی ورود دولت به نیروگاه‌سازی و مالکیت نیروگاه و محدودیت منابع یکی از مواردی است که باعث کاهش رشد ظرفیت نیروگاهی شده است؛ بی‌انگیزگی و ناتوانی بخش غیردولتی برای سرمایه‌گذاری جدید در ساخت نیروگاه عامل دیگر عدم توسعه نیروگاه‌ها در دهه اخیر بوده که علت اصلی آن عدم اجرای تعهدات وزارت نیرو در قبال بخش خصوصی است.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این وضعیت برای افزایش ظرفیت نیروگاهی اولویت ساخت نیروگاه جدید به خصوص نیروگاه گازسوز نیست، بلکه بهترین روش ابتدا سیکل‌ترکیبی کردن واحدهای گازی و افزایش ظرفیت نیروگاه بدون نیاز به سوخت و در ادامه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، چراکه در وضعیت فعلی در زمستان به دلیل ناترازی گاز نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از مازوت و گازوییل برای تولید برق هستند؛ به همین علت افزایش وابستگی تولید برق به گاز منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که بخشی از علت این ناترازی به مصرف غیر بهره‌ور انرژی در کشور برمی‌گردد؛ به عنوان نمونه بنابر آمارها در تابستان نزدیک به 30 هزارمگاوات از ظرفیت تولید برق صرف پاسخگویی به نیاز سرمایشی می‌شود که رقم بسیار بالایی است و نشان از راندمان پایین تجهیزات سرمایشی دارد؛ پس لازمه اصلاح الگوی مصرف برق ساخت و واردات تجهیزات با رده انرژی بالا و ایجاد مقررات و استانداردهای سختگیرانه در بازار این تجهیزات است که پس از برطرف کردن این الزامات می‌توان با اصلاح نرخ برق رفتار مصرف‌کننده را کنترل کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نصب سیستم‌های مدیریت هوشمند انرژی، عایق‌بندی مناسب که باعث کاهش مصرف انرژی در بخش گرمایش و سرمایش می‌شود، استفاده از سیستم‌های بازیابی انرژی در فرآیندهای صنعتی و پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت بار برای توزیع بهتر مصرف برق از جمله اقداماتی است که می‌تواند در مدیریت بهینه و افزایش بهره‌وری مصرف برق مؤثر باشد.

وی افزود: توسعه برنامه‌ها و استراتژی‌های انرژی بلندمدت جهت تعیین اهداف و اولویت‌های واحد برای رشد و توسعه صنعت برق بسیار مهم است؛ متاسفانه تاکنون برنامه قابل استناد و اجرا برای آینده انرژی کشور ترسیم نشده و بخشی‌نگری وزارت نیرو و نفت باعث شده تا به وضعیت فعلی برسیم.

دهقان ناصرآبادی با بیان اینکه "در تخصیص انرژی در کشور هیچ‌گاه اولویت‌سنجی انجام نشده است"، گفت: یکی دیگر از مواردی که برای توسعه صنعت برق حیاتی است، وضع قوانین و ایجاد ساختار حکمرانی مناسب برای صنعت برق کشور است؛ بعد از تجدید ساختار صنعت برق ایران، شرایط حضور بخش خصوصی در تولید برق فراهم شد و در حال حاضر بخش عمده برق کشور توسط بخش غیردولتی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود این نظام حکمرانی صنعت برق متناسب با این تغییرات اصلاح نشده است؛ قانون صنعت برق ایران در سال 1346 تدوین شده و با شرایط جدید این صنعت سازگاری ندارد و پاسخگوی مشکلات نیست و نیاز به بازنگری در آن وجود دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ