رانندگی نیمه خودران با آریزو ۸
اقتصاد ایران: سیستمهای پیشرفته همیار راننده، ویژگیهایی تکنولوژیکی بهمنظور افزایش ایمنی هستند که آریزو ۸ بهعنوان لوکسترین خودرو مونتاژی در بازار، با داشتن ۱۴ رادار هوشمند تبدیل بهخودرویی متمایز در بازار خودرو کشورمان شده است.
امروزه سیستمهای همیار راننده پیشرفته یا ADAS بهبخش جداییناپذیر خودروهای لوکس و درسطح کلاس جهانی تبدیل شدهاند. این سیستم از سنسورهای مختلف، دوربینها، رادارها و فناوریهای متعدد دیگری کمک میگیرد تا اطلاعات مورد نیاز از محیط اطراف خودرو را جمعآوری میکنند و ایمنی و سرعت واکنش را از طریق هشدار اولیه و سیستمهای خودکار افزایش میدهند.
در میان سدانهای لوکس بازار کشورمان، آریزو ۸ با داشتن ۱۴ سیستم پیشرفته همیار راننده، سرآمد خودروسازی کشورمان است. رادارهای آریزو ۸ با رنج تشخیص حداقل ۲۱۰ متر در جلو و ۷۰ متر در عقب، عمل میکنند و با مانیتورینگ ۳۶۰ درجه، سطح بالایی از ایمنی فعال در سفرها را خواهید داشت.
برای آگاهی از مزایای این رادارها و نتایج ارزشمند آن، قصد داریم رادارهای موجود در آریزو ۸ را بررسی کنیم که شما را با رانندگی نیمهخودران و جهش تکنولوژیکی در صنعتخودرو آشنا میکند.
مجموعه رادارهای حرکت در خط
رادار هشدار خروج از لاین (LDW) : درصورتی که حین رانندگی بهطور ناخواسته و بدون استفاده از راهنما از خطوط جاده منحرف شوید، رادار تغییر لاین (روی صفحهکیلومتر خودرو) بهراننده هشدار میدهد.
رادار حرکت بین خطوط (LKA): اگر بههشدار تغییر لاین ناخواسته روی کلاستر توجه نکنید، این رادار با بهدست گرفتن فرمان، خودرو را بهمسیر خود باز میگرداند.
ترمز اضطراری (AEB): هنگام تشخیص مانع مقابل خودرو و در صورتی که احتمال برخورد با آن وجود داشته باشد و راننده اقدامی نکند، ترمز خودرو بهطور کاملا هوشمند فعال میشود.
مجموعه رادارهای هشدار خط
رادار نقطهکور (BSD): درصورت وجود وسیلهنقلیه در نقطه کور خودرو، روی آینه جانبیِ همان سمت بهراننده هشدار میدهد تا از تغییر ناگهانی لاین خود اجتناب کند.
رادار هشدار تغییر لاین (LCA): در حالتی که راننده متوجه هشدار وجود خودرو در نقطهکور در آینه جانبی نشده باشد و با فعال کردن راهنمای همان سمت قصد تغییر جهت و حرکت را داشته باشد، صدای راهنمای خودرو قطع و صدای هشدار دستیار تغییر لاین بهگوش میرسد تا راننده متوجه وجود خودرویی در نقطهکور شود.
مجموعه رادارهای هشدار برخورد
رادار هشدار برخورد از عقب (RCW): در نتیجه نزدیک شدن بیش از حد وسیلهنقلیهای از عقب، بهمنظور جلبتوجه راننده، فلاشرهای عقب خودرو روشن شده و بهراننده نیز هشدار داده میشود.
رادار هشدار برخورد از جلو (FCW): هنگام نزدیک شدن بیش از حد بهیک شیء یا وسیلهنقلیه، بهراننده هشدار داده میشود.
مجموعه رادارهای خروج از پارک
رادار هشدار خروج از پارک (RCTA): هنگام خروج از پارکینگ با دندهعقب، اگر وسیلهنقلیهای بهصورت متقاطع در حال نزدیک شدن باشد، این رادار بهشما هشدار میدهد.
ترمز هوشمند خروج از پارک (RCTB): اگر حین خروج از پارک متوجه نزدیکی وسیلهنقلیه یا شیء در حال عبور نشوید، این سیستم بهطور خودکار فعال و خودرو را تا زمان رفع خطر متوقف میکند.
رادارهای هشدار درها
هشدار باز شدن درِ عقب (DOW): اگر هنگام باز کردن درهای خودرو، وسیلهای در حال نزدیک شدن باشد، این رادار با اعلام هشدار، از بروز برخورد جلوگیری میکند.
رادارهای کمکی رانندگی در شب
نوربالای هوشمند (IHC): هنگامی که سیستم تشخیص دهد خودرویی بهشما نزدیک میشود، بهصورت خودکار از نور بالا بهنور پایین تغییر حالت میدهد و بعد از عبور وسیلهنقلیه، مجددا نور بالا فعال میشود.
دارهای کمکی ترافیکی
کروزکنترل تطبیقی (ACC): این سیستم وسایل نقلیه مقابل را رصد و فاصله با خودرو مقابل را رعایت میکند و بهمحض خالی شدن فضای کافی، مجددا اقدام بهافزایش سرعت میکند.
دستیار کروز یکپارچه (ICA): در سرعتهای ۶۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، این سیستم ضمن کنترل سرعت و حفظ فاصله ایمن از خودرو مقابل، با تشخیص خطوط جاده، خودرو را در مرکز لاین حفظ میکند.
سیستم کمکی ترافیک (TJA): این سیستم در شرایط ترافیکی و در محدوده سرعت صفر تا ۶۰ کیلومتر کنترل پدالهای گاز و ترمز را برعهده میگیرد و فاصله ایمن از خودرو مقابل را حفظ میکند.
نگاهی به تکنولوژی رادارها نشان میدهد با فعالیت سیستمهای پیشرفته همیار راننده، ایمنی و کیفیت رانندگی شما در حد بسیار قابل قبولی افزایش مییابد و آگاهی محیطی راننده از هشدارها و موانع، رانندگی با خیال آسودهتری را در هنگام مسافرتها و یا سفرهای روزانه ارتقا میبخشد.