ملاقات با نخستین سدان وارداتی هوندا

اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت آذریوردسال، واردکننده تخصصی محصولات هوندا به تازگی در حال نمایش نخستین سدان وارداتی این شرکت یعنی سیتی در نمایندگان سراسر کشور این شرکت است و هفته گذشته این سدان به نمایندگی تهران آذریوردسال یعنی اتوخندان تهران رسید که طی حدود ۲۰ سال گذشته به صورت مستمر، تجربه ارائه خدمات به خودروهای وارداتی ژاپنی از انواع برند های معتبر میتسوبیشی، نیسان و تویوتا را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هوندا سیتی یک سدان با طول حدود 4.6 متر است که در دسته ابعادی مشابه عمده سدان های وارداتی قرار می گیرد. هوندا برای مدل سیتی از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده که تفاوت های زیادی با دیگر پیشرانه های مشابه دارد به گونه ای که نوع سوخت رسانی آن از نوع PGM-Fi یا Programmed Fuel Injection یا به اصطلاح دقیقتر با تزریق مستقیم سوخت است و همین موضوع ضمن کمک به افزایش قابل توجه توان تا 121 اسب بخار و حداکثر گشتاور 145 نیوتون متر منجر به دستیابی به مصرف سوخت ترکیبی تنها 5.7 لیتر در صد کیلومتر شده است و از همه مهمتر شتاب این سدان با وزن خالص 1189 کیلوگرم را به 10.5 ثانیه رسانده که آن را به برترین سدان تنفس طبیعی وارداتی از نظر شتاب بدل می کند. همچنین گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک CVT است اما تفاوت اساسی این گیربکس با دیگر CVTها بخصوص در خودروهای چینی آن است که هوندا یکی از نخستین خودروسازانی بود که CVT را توسعه داد و حتی در سال 1996 این گیربکس را روی سیویک نصب کرد و نوع عملکرد و ساختار این گیربکس بدون شک تفاوت قابل توجهی با دیگر CVTها دارد بخصوص که اگر این گیربکس عملکرد مناسبی نداشت، اماکن دستیابی به شتاب 10.5 ثانیه ای برای این خودرو میسر نمی شد.

محدودیت سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی منجر به این موضوع شده که عمده خودروهای وارداتی غیرچینی نمی توانند در نسخه فول وارد شوند و هوندا سیتی نیز از این قاعده مستثنی نیست اما امکانات قابل توجهی نظیر 6 کیسه هوا (جلو، جانبی، پرده ای) ، سیستم کنترل پایداری و کشش هوندا VSA، شیفتر تعویض دنده روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 8 اینچی، سنسور نور و ... در فهرست مشخصات این خودرو به چشم می خورد.

برند معتبر هوندا و واردات نمونه های اروپایی

عمده خودروهای وارداتی به کشور با مبدا چین و استاندارد های چین هستند و این در حالی است که آذریوردسال نسخه استاندارد اروپایی هوندا سیتی را برای واردات به کشور انتخاب کرده است. این خودرو در کشورهای منطقه در نسخه غیراستاندارد اروپایی و با دو کیسه هوا حدود 19 هزار دلار قیمت می خورد که آذریوردسال این مدل را برای واردات به ایران انتخاب نکرده و تنها نسخه استاندارد اروپایی را وارد می کند. همچنین یکی از مهمترین نکاتی که موجب افزایش اعتبار این خودرو می شود قرار گیری نام هوندا روی آن است. سیتی بیش از 43 سال است که در سبد محصولات هوندا حضور دارد و تاکنون در هفت نسل به بازار های سراسر جهان عرضه شده است. کشور های شرق آسیا و برزیل بزرگترین خریداران هوندا City طی حدود 30 سال گذشته بوده اند و این خودرو سهم قابل توجهی از بازار کشورهایی مانند هند، مکزیک و مالزی دارد و تیراژ عرضه آن به بازار ترکیه نیز قابل توجه بوده است. همچنین تیراژ عرضه هوندا سیتی به بازار پررقابت چین طی 20 سال اخیر از 30 تا 120 هزار دستگاه سالانه متغیر بوده است. اعتبار برند هوندا برای این محصول شامل مواردی همچون استفاده از پلتفرم خودروهای شهری هوندا (مشابه هوندا HR-V و هوندا جاز)، استفاده از تکنولوژی منحصر به فرد و اختصاصی PGM-FI برای کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی عملکرد فنی، بهره گیری از گیربکس CVT متفاوت اختصاصی هوندا، دوام و کیفیت بالای قطعات و هزینه های نگهداری  می شود.

 

تزریق مستقیم سوخت در موتور تنفس طبیعی

هوندا سیتی به شما امکان سواری با یک خودرو اقتصادی و کم مصرف که در عین حال شتاب و عملکرد فنی قابل توجهی دارد را می دهد. این موضوع به لطف برند هوندا از طریق تکنولوژی PGM-FI روی پیشرانه این سدان میسر می شود. این سیستم به بیان ساده از طریق یک کامپیوتر مرکزی با عنوان PCM در هر لحظه موقعیت پدال گاز، دمای موتور، موقعیت میل‌لنگ، فشار منیفولد ورودی موتور، فشار هوای ورودی به موتور، میزان اکسیژن گازهای خروجی از خودرو و دمای هوای ورودی به موتور را بررسی می کند و بر اساس این اطلاعات در هر لحظه میزان سوخت مورد نیاز برای ورود به موتور خودرو را تنظیم می کند. این کامپیوتر همچنین با این اطلاعات زمان دقیق تزریق سوخت به صورت مستقیم به سیلندر ها را تعیین می کند و در صورت بروز مشکل در هر یک از بخش های فنی موتور خودرو، کد خطای آن در این قطعه کامپیوتری باقی می ماند تا بدون نیاز به بررسی کل موتور، مستقیما قطعه ای که مشکل فنی دارد مشخص شود. این قطعه و تکنولوژی اختصاصی هوندا به بیان ساده حداکثر کارایی برای کاهش مصرف سوخت و افزایش توان خودرو را رقم می زند.

ایمن با سطح قابل قبول امکانات رفاهی

هوندا سیتی موفق به پاس کردن تست های ایمنی از موسسات معتبر از جمله Global NCAP شده است و علاوه بر آن به شش کیسه هوا مجهز شده است. هوندا روی این خودرو سیستم VSA یا سیستم کمکی پایداری اختصاصی خودش را نصب کرده است. هوندا می گوید این سیستم برای افزایش اعتماد راننده در شتابگیری، پیچیدن و ترمزگیری است. این سیستم هر نوع خروج خودرو از شرایط پایدار در حالت رانندگی را رصد و از آن جلوگیری می کند. این سیستم با مدیریت مستقیم گاز و ترمز خودرو روی هر 4 چرخ پایداری را در هر شرایطی ایجاد می کند. از دیگر امکانات این سدان می توان به شیفتر تعویض دنده روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و ... اشاره کرد.

نوشته: امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ