شایعه: گوگل می‌خواست هوش مصنوعی را در مرورگر سافاری آیفون غیرفعال کند

اقتصاد ایران: منابع آگاه می‌گویند گوگل می‌خواسته دسترسی کاربران مرورگر سافاری اپل را به هوش مصنوعی AI Overviews محدود کند.

سلطه‌ی گوگل بر بازار موتورهای جست‌و‌جو، زیر ذره‌بین وزارت دادگستری ایالات متحده قرار دارد و رابطه‌ی این شرکت با اپل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پرونده است. وب‌سایت اینفورمیشن در گزارشی اختصاصی می‌گوید گوگل در آستانه‌ی مشخص‌شدن نتیجه‌ی پرونده، تلاش برای کاهش وابستگی به اپل و مرورگر سافاری را تشدید کرده است.

یکی از بخش‌های مهم تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا، روی قراردادی تمرکز دارد که اپل با گوگل امضا کرده است تا موتور جست‌و‌جوی گوگل به سرویس پیش‌فرض وب‌گردی در آیفون تبدیل شود. گوگل برای امضای این قرارداد، متعهد شده است که سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار به اپل بدهد و وزارت دادگستری معتقد است که چنین قراردادی، باعث محدودشدن رقابت می‌شود.

در پرونده‌ی بزرگ وزارت دادگستری آمریکا، اپل جزو طرفین دعوی نیست؛ با این‌حال قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری باعث شده است که برخی از ارشدترین مدیران اپل در دادگاه حاضر شوند و به سؤالات پاسخ دهند.

وب‌سایت اینفورمیشن می‌گوید گوگل برای فرار از عواقب سنگین پرونده، در تلاش است سهم کاربران آیفون را بدون وابستگی به سافاری، افزایش دهد. در واقع گوگل می‌خواهد کاربران آیفون هنگام جست‌و‌جو در وب از اپلیکیشن گوگل یا کروم استفاده کنند، نه سافاری. ظاهرا سهم این دو نرم‌افزار از ۲۵ درصد به حدود ۳۰ درصد رسیده، با این‌حال روند پیشرفت در نیمه‌ی دوم سال گذشته متوقف شده است. گوگل می‌خواهد سهم این دسته از کاربران تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد برسد.

میلیاردها دلاری که گوگل هر سال به اپل می‌دهد، نتیجه‌ی امضای قراردادی برای تقسیم درآمد است. طبق قرارداد، اپل بخشی از درآمد تبلیغاتی جست‌و‌جوهای انجام‌شده در گوگل را که ازطریق مرورگر سافاری انجام می‌شوند، به دست می‌آورد. گوگل با هدایت‌کردن کاربران به سمت کروم، در نهایت پول کمتری به اپل می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط
  • اپل هر سال ۲۰ میلیارد دلار از گوگل دریافت می‌کند
  • کسب‌و‌کار تبلیغاتی اپل آن چیزی نیست که فکرش را می‌کنید

به ادعای اینفورمیشن، گوگل برای متقاعدکردن کاربرانش به‌منظور استفاده از کروم به جای سافاری، با چالش مواجه شده؛ چون این حقیقت که سافاری به‌صورت پیش‌فرض روی تمامی آیفون‌ها نصب شده است، کار را سخت می‌کند.

ظاهرا گوگل یکی از مدیران سابق اینستاگرام و یاهو (به نام رابی استاین) را استخدام کرده است تا روی روند انتقال کاربران از سافاری به کروم نظارت کند.

گوگل به‌عنوان بخشی از این طرح، می‌خواسته برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی AI Overviews را در انحصار اپلیکیشن‌های خودش نگه دارد تا کاربران سافاری نتوانند نتایج تولیدشده با هوش مصنوعی را ببینند؛ اما ظاهرا در نهایت از این کار صرف نظر کرده است.

اینفورمیشن می‌گوید گوگل سال‌ها تلاش کرده تا وابستگی به سافاری را کاهش دهد، اما در این مسیر با موفقیت بسیار کمی روبه‌رو شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ