«کی‌یر استارمر»، نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟

اقتصاد ایران: «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس علی‌رغم آنکه خودش را منادی تغییر معرفی کرده چهره‌ای از عناصر درون حاکمیت دیده می‌شود که فاقد محبوبیت و نفوذ لازم برای یک سیاستمدار است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بریتانیا با پیروزی قاطع حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس نخست‌وزیر خود را از حزب کارگر انتخاب کرد تا بعد از 14 سال به حاکمیت طولانی‌مدت محافظه‌کارها در این کشور پایان دهد. 

کی‌یر استارمر رهبری انگلیس را از «ریشی سوناک» پس خواهد گرفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب کارگر برای نخستین بار طی مدت‌های مدید با برتری 170 کرسی نسبت به حزب رقیب در انتخابات به یک پیروزی قاطع دست پیدا کرده است. 

 استارمر 61 ساله بعد از ورود به پارلمان انگلیس در یک دهه پیش به سرعت توانست پله‌های ترقی را در سیاست طی کند، اما گفته می‌شود بسیاری از مردم انگلیس هنوز چیز زیادی درباره او که خودش را به عنوان منادی تغییر معرفی کرده نمی‌دانند. 

استارمر سال 1962 در لندن به دنیا آمد. پدرش ابزارساز  و مادرش پرستار بود. در طول تبلیغات انتخاباتی استارمر بارها خودش را یک آدم معمولی و عضو یک خانواده طبقه کارگر معرفی کرد. در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی گفت که پدرش 14 ساعت در روز کار می‌کرد. 

استارمر نخستین فرزند در خانواده بود که به دانشگاه راه پیدا کرد و در «دانشگاه لیدز» به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آکسفورد در سال 1987 کارش را به عنوان وکیل آغاز کرد. 

در دوران نخست‌وزیری «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس از حزب کارگر او به عنوان مشاور حقوق بشری فعالیت می‌کرد. سال 2008 یک سال بعد از ازدواج با همسرش، ویکتوریا به ریاست «سازمان  دادرسی پادشاهی متحده انگلستان» رسید. 

استارمر سال 2014 بابت خدماتش به نظام قضائی انگلیس مورد تحسین قرار گرفت و یک سال بعدتر به پارلمان انگلیس راه یافت و به عنوان وزیر امور مهاجرت و وزیر برگزیت برای کابینه مخالفان انگلیس فعالیتش را آغاز کرد. 

سال 2020 به ریاست حزب کارگر رسید و بعد از استعفای «جرمی کوربین» از این حزب تغییراتی اساسی را در آن آغاز کرد. 

عدم محبوبیت 

استارمر علی‌رغم آنکه خودش را به عنوان چهره حامی تغییر معرفی کرده چهره‌ای از عناصر درون حاکمیت دیده می‌شود که فاقد محبوبیت و نفوذ لازم برای یک سیاستمدار است. یک نظرسنجی از موسسه «یوگاو» در ماه‌های گذشته نشان داد که محبوبیت استارمر کمتر از «نیکل فاراژ» رهبر حزب «ریفورم» است. این نظرسنجی همچنین نشان داد استارمر در میان نسل جوان از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. 

استارمر به دلیل حضور در حزب کارگر در دوران ریاست جرمی کوربین بر این حزب از لحاظ پایبندی به ارزش‌هایی که در حال حاضر از آنها دفاع می‌کند نیز مورد انتقاد قرار گرفته اما او بعد از رسیدن به ریاست حزب کارگر عضویت جرمی کوربین را تعلیق کرد. برخی از منتقدانش او را به دلیل دست کشیدن از وعده‌هایی مانند حذف شهریه‌های دانشجویی به  خیانت به جریان‌های چپ متهم کرده‌اند. 

سیاست خارجی 

حزب کارگر وعده داده وعده داده که انگلیس خارج از اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند، اما 8 سال بعد از برگزاری همه‌پرسی در خصوص برگزیت خواستار تنظیم مجدد رابطه با این بلوک و تعمیق رابطه با آن از طریق رفع موانع تجارت با اتحادیه اروپا است. 

در زمینه جنگ اوکراین کی‌یر استارمر و حزب کارگر وعده‌ داده‌اند حمایت‌های نظامی، مالی، دیپلماتیک و سیاسی را از اوکراین در جنگ در برابر روسیه ادامه خواهند داد. استارمر گفته با متحدان انگلیس برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه همکاری خواهد کرد. 

حزب کارگر درباره مسائل غرب آسیا نیز بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه تأکید کرده، اما انتظار می‌رود کی‌یر استارمر هم مانند سلف خود، ریشی سوناک، علی‌رغم ارسال این پیام‌های عامه‌پسند در عمل حمایت از رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار دهد. 

علاوه بر این، او در ماه‌های نخست حمله رژیم صهیونیستی به غزه با تکرار روایت این رژیم و ایالات متحده آمریکا گفته بود که از آتش‌بس دائمی حمایت نمی‌کند چرا که تنها به حماس مجوز انجام حملات بیشتر را می‌دهد. این موضع استارمر در روز 6 نوامبر 2023 باعث شد 50 نفر از اعضای شورای حزب کارگر از سمتشان استعفا دهند. 

حمایت استارمر از محاصره کامل اسرائیل بر غزه بعد از 7 اکتبر باعث جنجال‌های فراوان شده بود. او روز 11 اکتبر در مصاحبه با پایگاه ال‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل حق دارد به طور کامل برق و آب را به روی مردم غزه قطع کند گفت: «فکر می‌کنم اسرائیل این حق را دارد.»

بعد از بالا گرفتن جنجال‌ها و استعفای بعضی از اعضای حزب کارگر در واکنش به حمایت استارمر از اقدامات ضدانسانی اسرائیل او روز 20 اکتبر مدعی شد که منظورش در آن مصاحبه این بوده که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد.  

این حزب همچنین گفته که خود را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به عنوان گامی در جهت راهکار دو دولتی متعهد می‌داند. این حزب تشکیل کشور فلسطین را «حق مسلم مردم فلسطین» توصیف کرده و گفته چین راهکاری برای امنیت درازمدت اسرائیل لازم و ضروری است. 

کی‌یر استارمر درباره روابط انگلیس با چین معتقد است که لندن بایستی با چین در هر جا که می‌تواند همکاری در هر جا لازم است رقابت و در هر جا باید، مقابله کند.  

پایگاه اسپکتیتور در گزارشی نوشته استارمر وعده داده که حزب کارگر نسبت به محافظه‌کاران سیاست سخت‌گیرانه‌تری را در قبال ایران در پیش خواهد گرفت و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار خواهد داد. با وجود این این پایگاه نوشته مشخص نیست که آیا حزب استارمر این سیاست‌ها را اجرایی خواهد کرد یا خیر. 

 

انتهای پیام/ 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ