تحولات اوکراین|نقش سربازان قراردادی در تقویت ارتش روسیه

اقتصاد ایران: تاکید اردوغان بر لزوم توقف درگیری اوکراین، حمایت بلاروس از طرح صلح چین برای حل بحران، واکنش زلنسکی به سناریوی عضویت اوکراین در ناتو بر اساس مدل آلمانی و مشکل اعتیاد به مواد مخدر و الکل در میان نظامیان اوکراینی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در نشستی با مقامات نظامی این کشور، از جمله وزیر دفاع آندری بلوسوف ، اعلام کرد که تنها در سال 2024 حدود 190 هزار نفر از شهروندان روس برای پیوستن به نیروهای مسلح قراردادهایی با وزارت دفاع امضا کرده‌اند. 

مدودف گفت: «در این مدت حدود 190 هزار نفر از شهروندان روسیه قراردادهایی را منعقد کرده‌اند. و بدین ترتیب، به طور میانگین روزانه حدود یک هزار نفر به واحدهای مختلف مشترک نیروهای مسلح افزوده می‌شوند.»

معاون رئیس شورای امنیت همچنین تأکید کرد که وظیفه جذب داوطلبان و سربازان قراردادی در راستای تکمیل گروه‌های مشترک نیروهای مسلح، که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تعیین شده، به طور کلی بطور مرتب انجام می‌شود.

پیش از این، در اواسط ماه ژوئن ولادیمیر پوتین اعلام کرد که از ابتدای سال جاری، بیش از 160 هزار نفر به صورت داوطلبانه قراردادهایی با نیروهای مسلح روسیه برای اعزام به عملیات ویژه امضا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته این رقم بیش از 300 هزار نفر بود، تاکید کرد: بدین ترتیب نیازی به اعلام بسیج عمومی در کشور وجود ندارد و نیروهای داوطلب همیشه آماده دفاع از امنیت روسیه هستند. پوتین همچنین با اشاره به اینکه که نیروهای مسلح روسیه از ابتدای سال جاری 47 منطقه مسکونی و 880 کیلومتر مربع از مناطق دونباس را آزاد کرده‌اند، تاکید کرد که تمامی اهداف عملیات نظامی ویژه محقق خواهند شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و شصت و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اردوغان: درگیری در اوکراین را می‌توان با ایجاد پایه‌های محکم صلح متوقف کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه با رئیس‌جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، اردوغان شرط لازم برای دستیابی به توافق صلح بین روسیه و اوکراین را مطرح کرد. 

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور ترکیه، اردوغان گفت: «برای توقف درگیری‌های جاری در اوکراین ضروری است که اقداماتی انجام شود. این درگیری می‌تواند متوقف شود اگر پایه‌های محکم صلح ایجاد شود». 

وی همچنین با تأکید بر اینکه ترکیه همچنان به تلاش برای صلح ادامه داده و در این رابطه با هر دو طرف درگیری ارتباط خواهد داشت. در این دیدار، رؤسای جمهور درباره روابط دوجانبه بین ترکیه و بلاروس و همچنین پیامدهای احتمالی درگیری اوکراین برای کل منطقه تبادل نظر کردند.

لوکاشنکو: مینسک از ابتکار چین برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، در دیدار با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه اعلام کرد که مینسک از طرح صلح چین برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت می‌کند. 

لوکاشنکو گفت: «ما به هر طریق ممکن از تمامی ابتکارات شما حمایت می‌کنیم. به ویژه ابتکار اصلی شما برای حل و فصل بحران اوکراین که با دوستان برزیلی هماهنگ شده و می تواند برای آغاز مذاکرات صلح بین دو طرف درگیری مناسب باشد». 

پیش از این در اواخر ژوئن، وزیر امور خارجه چین، وانگ ایی اعلام کرده بود که بیش از 26 کشور موافقت خود را با پیوستن به طرح صلح پکن برای حل و فصل بحران اوکراین اعلام کرده‌اند و بیش از 40 کشور این طرح را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

لوکاشنکو: درگیری در اوکراین ناشی از فلسفه غرب است

رئیس‌جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو معتقد است که درگیری در اوکراین ناشی از فلسفه غرب است که در چارچوب آن، غرب جهان را به عنوان مالکیت خود می‌بیند. وی در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای یادآور شد که کشورهای غربی در طول قرون، پایه و اساس ثروت خود را ایجاد کرده‌اند و «هژمون واشنگتن-لندن جهان را به عنوان مالکیت خود می‌بیند». 

لوکاشنکو گفت: «در چارچوب این فلسفه، درگیری در اوکراین تحریک شد که همچنان ادامه دارد و همه می‌دانیم به چه دلیلی. نتیجه آن این است که جهان امروز در عمیق‌ترین بحران خود قرار گرفته و در آستانه یک جنگ جهانی است. بهترین پاسخ به چالش‌های سیاست کشورهای غربی، وحدت و انسجام سایر بخشهای جهان خواهد بود.»

سفارت روسیه در کانادا:سیاست ناتو در اوکراین شکست خورده است

سفارت روسیه در کانادا در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که سیاست ناتو در اوکراین محکوم به شکست است. 

 در بیانیه آمده است: «سیاست ناتو در اوکراین که علیه مردم اوکراین و روسیه است، محکوم به شکست است. البته در نتیجه عملیات ویژه نظامی، اوکراین آزاد، نازی‌زدایی و خلع سلاح خواهد شد و تمامی حقوق دموکراتیک و آرزوهای مردم آن تحقق خواهد یافت». 

در سفارت روسیه در اوتاوا همچنین بر این عقیده هستند که اوکراین آینده‌ای در ناتو ندارد و شرایط پیوستن به این ائتلاف نظامی را ندارد.

واکنش زلنسکی به سناریوی عضویت اوکراین در ناتو بر اساس الگوی آلمان

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرد که فقط مردم اوکراین می‌توانند درباره عضویت این کشور در ناتو بر اساس سناریوی کره‌ای یا آلمانی تصمیم بگیرند.

او گفت: «اگر به ما مدل آلمانی یا کره‌ای و غیره … پیشنهاد می‌شود، در هر صورت باید بفهمیم که دقیقا چه چیزی به ما پیشنهاد می‌شود، چه کسی به ما پیشنهاد می‌دهد و برای چه هدفی این کار انجام می‌شود. و پس از آن باید نظر همه مردم را  بپیرسیم. نه تنها نظر من، بلکه در درجه اول نظر جامعه و مردم اوکراین». 

وی تأکید کرد که هیچ کس به اوکراین پیشنهاد عضویت در ناتو بر اساس این سناریوها را نداده است. 

بر اساس منشور مصوبه در ناتو، ائتلاف آتلانتیک شمالی نمی‌تواند کشورهایی را که در حالت جنگ یا درگیری‌های سرزمینی هستند، بپذیرد، اما آلمان غربی تحت شرایط خاصی در سال 1955 به این بلوک نظامی پیوست.

کرملین: تصمیم غرب برای رد طرح صلح روسیه کوتاه‌بینانه است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که کشورهای غربی طرح صلح پیشنهادی رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین را رد کرده‌اند و این تصمیم کوتاه‌بینانه است. 

 پسکوف گفت: «ما اظهاراتی از کی‌یف و پایتخت‌های غرب جمعی شنیده‌ایم که این طرح را یک اولتیماتوم نامیده و به طور کامل رد کرده‌اند. ما این برخورد را یک تصمیم کوتاه‌بینانه می‌دانیم». 

او یادآور شد که  پیشنهاد صلح روسیه ثبت شده و به صورت عمومی در سطح بین‌المللی اعلام شده و به اطلاع عموم جهانی رسیده است. طرف روسی مطمئن است که افراد خاصی در کشورهای غربی درباره پیشنهادات صلح روسیه فکر کرده‌اند.

زاخارووا: رئیس مجمع عمومی سازمان ملل حدود اختیارات خود را فراموش کرده 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که رئیس هفتاد و هشتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، دنیس فرنسیس، در جریان سفر خود به اوکراین درباره نقض منشور سازمان ملل توسط روسیه صحبت کرد و ظاهراً حدود اختیارات خود را فراموش کرده است. 

فرنسیس در تاریخ سوم جولای در کی‌یف مدعی شد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین نقض آشکار منشور سازمان ملل است و پایبندی مجمع عمومی به وحدت و تمامیت ارضی اوکراین را تأیید کرد. 

زاخارووا گفت: «فرنسیس بار دیگر حدود اختیارات خود را فراموش کرده و به‌طور‌خودسرانه خود را دارای صلاحیت برای ارزیابی اقدامات مختلف در مطابقت با سند مؤسس سازمان ملل کرده، در حالی که رویکرد گزینشی نسبت به منشور سازمان ملل پذیرفتنی نیست.»

 او به بند 3 ماده نخست این منشور اشاره کرد که در آن درباره لزوم احترام به حقوق و آزادی‌های بشر بدون تبعیض نژادی، جنسیت، زبان و مذهب صحبت می‌کند. زاخارووا افزود: «واضح است که مقامات کی‌یف این دستورالعمل را رعایت نمی‌کنند. آن‌ها روس‌هراسی را به سطح ایدئولوژی دولتی ارتقا داده‌اند».

زاخارووا ارزیابی‌ها درباره بازگشت سفیر روسیه از آمریکا را بی‌اساس دانست

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین  اعلام کرد که هیچ دلیلی برای اظهار نظر درباره گزارش‌های مربوط به بازگشت احتمالی آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، وجود ندارد و تصمیمات درباره انتصاب و تغییر سفرا صرفاً توسط رئیس‌جمهور اتخاذ می‌شود. 

ماریا زاخارووا گفت: «هر کس ممکن است برنامه‌های شخصی برای خود داشته باشد. ولی تصمیمات درباره انتصاب و تغییر سفرا فقط توسط رئیس‌جمهور گرفته می‌شود». 

روز گذشته گزارش‌هایی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که احتمال بازگشت آنتونوف به روسیه را مطرح کرده بودند. آناتولی آنتونوف، سفیر تام‌الاختیار روسیه در آمریکا در ماه آگوست سال 2017 با حکم رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین به این سمت منصوب شد.

سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری قطر در اقتصاد روسیه 

امیر قطر، تمیم بن حمد آل ثانی، روز پنجشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آستانه اعلام کرد که حجم سرمایه‌گذاری‌های کشورش در اقتصاد روسیه به حدود 13 میلیارد دلار رسیده است.

او گفت: «حجم سرمایه‌گذاری‌های قطر در اقتصاد و پروژه‌های روسیه به حدود 13 میلیارد دلار می‌رسد و ما قصد داریم این رقم را افزایش دهیم». 

علاوه بر این، تمیم بن حمد آل ثانی اشاره کرد که روابط دوحه و مسکو بر اساس احترام و اعتماد متقابل بنا شده است. 

در این دیدار  که در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه برگزار شد، ولادیمیر پوتین نیز یادآور شد که امیر قطر مدت‌هاست به روسیه سفر نکرده و او را به یک سفر رسمی دعوت کرد. در پاسخ، تمیم بن حمد آل ثانی نیز اعلام کرد که آماده پذیرایی از رئیس‌جمهور روسیه در قطر است.

در اوکراین بیش از هزار سرباز به دلیل نگهداری مواد مخدر محکوم شدند

 الکساندر پاولیچنکو، مدیر اجرایی اتحادیه هلسینکی اوکراین در امور حقوق بشر روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از یکهزار سرباز نیروهای مسلح اوکراین طی دو سال گذشته به دلیل نگهداری و استفاده از مواد مخدر در حین خدمت محکوم شده‌اند. 

او اشاره کرد که نظامیان ارتش اوکراین اغلب برای کاهش اختلالات عصبی و نگرانی‌ها و استرس خود به مصرف مواد مخدر یا الکل روی می‌آورند، زیرا دولت نمی‌تواند به آن‌ها خدمات بازپروری مناسب ارائه دهد. با این حال، به گفته مدیر اجرایی، مشکل مواد مخدر در ارتش اوکراین قبل از آغاز درگیری نظامی نیز وجود داشته است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ