فرصت رشد در الکامپ ۲۷؛ نوجوانان در تینو استارز درخشیدند

اقتصاد ایران: الکامپ بار دیگر فرصتی برای درخشش ایده‌های نوجوانان و رشد در مسیر فناوری فراهم کرد.

الکامپ امسال هم به رسم سال‌های گذشته فرصتی برای گل کردن ایده‌های نوجوانان فراهم کرد. ایده‌های آنها متنوع بود و سلامت، محیط زیست، رباتیک، هوش مصنوعی و حوزه‌های مختلف را در خود جای می‌داد. دانش‌آموزان در غرفه‌های کوچک خود در «تینو استارز»، در کنار شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ، از روشن شدن جرقه‌های کوچک ایده‌ها در ذهنشان، امید به فناوری و ستاره شدن در این مسیر گفتند.

نمایشگاه الکامپ ۲۷ با همه اتفاقات و حاشیه‌هایش به پایان رسید. در این گزارش با دانش‌آموزانی گفت‌وگو کردیم که چهار روز تمام در تینو استارز برای شرح ایده‌ها، شنیدن نظر داوران و بازدیدکنندگان و پر و بال دادن پروژه‌هایشان جنب و جوش کردند؛ از نرم‌افزار تولیدی ترمه و مریم برای حل مشکل «کسل‌کنندگی درس زیست‌شناسی» تا آراد هشت ساله و یک جفت کفش مجهز به ماساژوری که به کمک برادرش ساخته است.

آدرینا میرعبداللهی، با تسلط ایده‌اش را به بازدیدکنندگان توضیح می‌دهد. کلاس دهمی است و وقتی این فکر به سرش زده که ایده‌اش را به تینو استارز بیاورد که فقط یک روز تا الکامپ مانده بود: مگی‌داگ (MagiDog)، یک کیت آموزشی رباتیک برای ۹ تا ۱۶ ساله‌هاست.

این ایده آموزش رباتیک آسان با یک طراحی جذاب است که تا به حال در ایران نداشته‌ایم. در بازار کیت‌های رباتیک زیادی وجود دارد اما هزینه خیلی بالایی دارند. با قطعه‌های داخل کیت آموزشی ما -مدار، موتور و پیچ و مهره‌ها- یک سگ ساخته می‌شود. هم آموزنده است، هم سرگرم‌کننده و ساده. باید این کیت رباتیک را در مدارس و جشنواره‌ها به‌عنوان هدیه ارائه کنیم تا میزان استقبال را بسنجیم. بعد که سرمایه بیشتری پیدا کردیم، می‌توانیم قالب‌هایی بسازیم که بتوان قطعات را با مواد بازیافتی تولید کرد تا ارزان‌تر دربیاید. بعدش حتی می‌توانیم به مناطق محروم هدیه بدهیم.
- آدرینا، شرکت‌کننده در تینواستارز

او و هم‌تیمی ۱۲ ساله‌اش رادین نصیری فکر همه جا را کرده‌اند. الکامپ هم آنها را به‌چالش کشیده و هم به ایده‌شان مسلط کرده است. قرار است برای نمونه‌ی اولیه از پرینتر سه‌بعدی استفاده کنند و امیدوار باشند که یک سرمایه‌گذار پیدا کنند.

آریا خدادی، ۱۴ ساله از مدرسه مفید تهران طرحی نوشته و ایده‌اش را به نوجوانی دیگر که پای غرفه آمده توضیح می‌دهد، این ایده بعد از آن به ذهنش رسید که چند نفر از نزدیکان دوستش به سرطان مبتلا شدند: «می‌خواهیم سایتی راه بیندازیم که بیماران سرطانی را در دوران ناامیدی و سختی، توانمند کند. آنها می‌توانند هم آموزش ببینند و هم محصولات تولیدی‌شان را بفروشند و درآمدزایی کنند. تبلیغات ما رایگان است و هزینه طراحی سایت ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می‌شود. با طراح سایت صحبت کردیم و دنبال سرمایه‌گذاریم.»

دو نوجوان در غرفه تینو استارز الکامپ

شکست‌ها تجربه‌های مسیرند

سامانه تشخیص عارضه‌های پوستی با هوش مصنوعی؛ این ایده‌ای است که محمدطاها بدخشان و شیرین ایرانی با خود به تینو استارز آورده‌اند. آنها پسرعمه و دختر دایی هستند، دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک. اسم گروهشان را گذاشته‌اند مبتکر. سامانه‌ای که طراحی کرده‌اند بر پایه هوش مصنوعی و مبتنی بر پردازش تصویر است. آنها تمام جزئیات را در نظر گرفته‌اند.

ما از پایگاه‌های داده‌ای استفاده می‌کنیم که از طرف متخصصان پوست و سلامت تایید می‌شود. سعی می‌کنیم عارضه‌ها و بیماری‌های پوستی را در برنامه بگنجانیم که گسترده‌تر شود. اگر بتوانیم بخشی برای ارتباط با داروخانه‌ها برای همکاری با آنها اضافه کنیم و ابزارهای پزشکی را به هم به سامانه اضافه کنیم، کامل‌تر می‌‌شود.
- شیرین، عضو تیم مبتکر

این دومین حضور آنها در تینو استارز است. محمد طاها می‌گوید: «پارسال مباحثی مثل مدل درآمدی برایمان واضح‌تر شد و داورها هم توانستند کمک کنند که ارائه خوبی برای سرمایه‌گذارها داشته باشیم و در واقع نگاهمان به چشم‌اندازه آینده واضح‌تر شد. امسال هم توانستیم طرحمان را گسترش دهیم، شبکه‌سازی کنیم و بهتر دیده شویم.»

شیرین هم می‌گوید آنها دانش خود را به‌صورت خودآموز به‌ دست آورده‌اند و تینو استارز با دوره‌های کامپیوتر و بلاک‌چین به پرورش دانسته‌هایشان کمک کرده است: «فکر می‌کنم بستری که برای ابراز ایده‌ها فراهم شده تضمینی برای آینده‌ است. آنها این امید را به ما دادند که اگر بتوانیم استمرار داشته باشیم و ناامید نشویم اتفاقات خوبی پیش رویمان است، چون شکست‌ها تجربه‌های مسیر هستند و ما را به موفقیت می‌رسانند.»

تیم مبتکر در تینو استارز الکامپ

طرح‌هایی برای محیط زیست و رشد کسب‌وکار

چند طرح در ارتباط با محیط زیست و فناوری در تینو استارز معرفی شده است. یکی از آنها برای اعضای تیم آوان است: اپلیکیشن کاهش ترافیک و آلودگی با هوش مصنوعی. آنها در دبیرستان مفید در کلاس‌های کسب‌وکار شرکت کرده‌اند و آلودگی هوا و ترافیک خیابان‌ها آنها را به فکر این طرح و ارائه در تینو استارز انداخته است.

محمدحسین دهنوی می‌گوید: «این اپلیکیشن برای افرادی خواهد بود که از وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی استفاده می‌کنند. این اپ به‌رایگان برای آنها قابل دانلود است. اگر کاربر ماشین شخصی داشته باشد، هوش مصنوعی روی اپلیکیشن زمان خوب برای تردد را اطلاع می‌دهد. ما با امتیازدهی به دنبال تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هستیم.»

امیرحسین نوذری هم می‌گوید: «اگر این ایده محقق شود شاید به ایده‌های بیشتر فکر کنیم و طرح فعلی را کامل و بهتر کنیم. چون هیچ ایده‌ای نیست که کامل باشد. مدام میشود یک ایده را پرورش داد و بخش‌های دیگری به آن اضافه کرد.» برنامه آنها فعلا دمو است و مثل خیلی‌های دیگر برای اجرای طرحشان دنبال اسپانسر می‌کردند.

تولید پنل‌های خورشیدی ضد گردوغبار هم ایده‌ی افشین و آرمین است. آنها می‌دانند که ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و ظرفیت خوبی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی دارد اما «پنل‌های فعلی که داریم و زیاد هم نیستند به خاطر غبار و بادهای ۱۲۰ روزه خیلی زود از کار می‌افتند». طرح آنها تولید پوشش نانو برای جلوگیری از نشستن هر نوع آلودگی روی پنل‌های خورشیدی است تا جلوی افت راندمان پنل‌ها را بگیرد. آرمین می‌گوید استفاده از این پنل‌ها به مصرف بهینه‌ی انرژی‌ کمک می‌کند.

دو نفر دیگر از بچه‌های مدرسه مفید که در کلاس‌های کارآفرینی شرکت کرده‌اند، طرحی برای توسعه‌ی ایده‌ها دارند. محمد سجادی و سبحان سهراب می‌‌گویند ایده‌ی آنها یک هوش مصنوعی مشاور کسب‌وکار است: «با توجه به درصد بالای شکست ایده‌ها، این تلنگر به ما خورد که یک هوش مصنوعی‌ طراحی کنیم که با امکاناتی که ارائه می‌دهد باعث شود ایده‌های افراد اوج بگیرد، در اوج بماند و هرگز به سمت شکست نرود.»

«اکسپارتین» ایده‌ها را بررسی می‌کند و گسترش می‌دهد. داده‌های شرکت‌ها را تحلیل می‌کند و برای رفع و بهبود نقاط صعف و قوت راهکار می‌دهد. «با توجه به اینکه عرصه کارآفرینی روز به روز وسیع‌تر می‌شود، این طرح نتیجه‌ی خوبی برای کشور و دنیا دارد.»

بایو کد، کلاغ و ایده‌های دیگر

ترمه موسوی و مریم ساداتی، دانش‌آموزان مدرسه انرژی اتمی تهران در کلاس آموزشی برنامه‌نویسی با تینواستارز آشنا شدند. آنها برنامه «بایو کد» را با هم نوشته‌اند. محتوای کلی‌اش درباره زیست‌شناسی است و آناتومی بدن انسان را به‌صورت جامع معرفی می‌کند. قرار است تا دو سه ماه دیگر نسخه وب را طراحی کنند و یک همیار هوش مصنوعی هم به آن اضافه کنند.

راستش خلاف تصورمان افراد مختلفی به کار ما واکنش‌ نشان دادند و گفتند می‌توانید اگر ادامه دهید آخرش به جایی می‌رسید. ما تازه شروع کرده‌ایم و نیاز داریم دیده شویم. تینو استارز به ما فرصت داد که در سن کم دیده شویم، خودمان را در کنار استارتاپ‌های بزرگ معرفی کنیم و از آنها یاد بگیریم.
- ترمه موسوی، شرکت‌کننده در تینو استارز

مریم هم می‌گوید: «خیلی وقت‌ها دانش‌آموزان به اینترنت دسترس ندارند یا اصلا دسترسی دارند اما حوصله ندارند که در اینترنت جست‌وجو کنند و به سوالشان مثلاً درباره مغز جواب دهند. ما در برنامه‌مان به این موضوع فکر کرده‌ایم و برای همین امکان استفاده آفلاین دارد. در نسخه‌های بعدی قرار است بازی هم به این برنامه اضافه شود که کسل‌کنندگی درس زیست‌شناسی از بین برود. قسمت صوتی هم اضافه می‌شود تا به درد بچه‌های کوچک‌تر هم بخورد، به‌علاوه‌ی آزمونک و ویدئوی آموزشی.»

مریم ساداتی و ایده‌ی بایوکد در تینو استارز

خبرخوان کلاغ هم کار تیم دیاکو از مدرسه علامه حلی شوش است. حمیدرضا احمدی ایده اولیه آن را داده: «در این نرم‌افزار می‌توانید سایت‌های خبری و پادکست‌هایی که دوست دارید را دنبال کنید. این همان ایده rssخوان قدیمی است که رنگ‌و‌بوی تازه‌ای گرفته تا کار کردن با آن آسان‌تر شود و ظاهری شبیه اینستاگرام دارد.»

فناوری امروز خیلی به سریع‌تر شدن کارها کمک می‌کند. ما هم در اپلیکیشن قصدمان همین است؛ مقاله‌های خیلی طولانی خلاصه شوند و در دسترس کاربران قرار بگیرند یا پیشنهادهایی که بر اساس رفتار کاربر به او داده می‌شود کمک کند که محتوای دلخواهشان را پیدا کنند.
- امیرمسعود عابدی، عضو تیم دیاکو

کلاغ ظاهر ساده‌ای دارد و اعضای دیاکو می‌گویند کاهش مصرف اینترنت یکی از ویژگی‌های آن است و الان نسخه رایگان کلاغ در بازار و مایکت در دسترس است. طاها دانشمند، عضو دیگر تیم از برنامه توسعه اپلیکیشن می‌‌گوید و اینکه قرار است در نسخه‌ی بعدی قابلیت‌های هوش مصنوعی و اتصال به شبکه‌های اجتماعی به کلاغ اضافه شود و اپلیکیشن دسکتاپ، وبسایت و افزونه مرورگرها توسعه پیدا کند.

در تینو استارز کسی رقیب دیگری نیست

با الکامپ ۲۷، می‌توان از نتیجه برگزاری چهارمین تینو استارز گفت. صائبه سلوکی، مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز نمایشگاه امسال در جمع‌بندی رویداد امسال به «زومیت» می‌گوید:

تینو استارز امسال را خیلی مثبت ارزیابی می‌کنم. دستاوردهای خوبی داشت. یکی از مهم‌ترین دستاوردها درخواست خانواده‌ها برای ادامه این مسیر و مشارکت بیشتر بود. به‌علاوه، خانواده‌ها گفتند که دوست داشتند در رویداد نقش بیشتری داشته باشند و کنار بچه‌ها قرار بگیرند. ایده‌های بچه‌ها امسال خیلی متنوع بود و حوزه‌های مختلفی مثل سلامت، سالمندان، گردشگری، پلتفرم‌های خبری، پلتفرم فروش دست‌سازه‌های دانش‌آموزی، پلتفرم آموزشی، پزشکی، رباتیک، هوش مصنوعی را در بر می‌گرفت.
- صائبه سلوکی، مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز

سلوکی تأکید دارد که در تینو استار کسی رقیب دیگری نیست. او می‌گوید: «هدفمان اصلاً رقابت نبود. داورها برای تشویق شرکت‌کنندگان اعلام کردند که برای رفتن به مدارج بالاتر باید شاخص‌هایی را رعایت کرد اما اینکه کدام ایده بهتر یا بدتر است مهم نبود. ما بچه‌ها را یک سطح می‌بینیم و فقط دوست داریم در مسیر ساخت مهارت، هم‌افزایی، مشارکت و شبکه‌سازی به آنها کمک کنیم تا به خودباوری برسند.»

به گفته‌ی مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز تفاوت‌ بارز رویداد امسال، حضور دوباره‌ی دانش‌آموزانی بود که در دوره‌های گذشته در تینو استارز و تینو تک شرکت کرده بودند: «آنها بارها به غرفه‌ها سر زدند و خیلی دوست داشتند داوطلبانه در کنار شرکت‌کننده‌ها قرار بگیرند. در این چهار روز سعی کردند به توسعه طرح و ایده بچه‌ها کمک کنند و تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارند. اکثرشان حالا صاحب کسب‌و‌کاری در حوزه‌ی آی‌تی هستند یا در کسب‌وکارهای دیگر فعالیت می‌کنند. همین‌ها به خانواده‌ها و بچه‌ها امید می‌داد.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ