تحولات اوکراین| کمک نظامی ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف

اقتصاد ایران: جزئیات بسته جدید کمک نظامی جدید پنتاگون به اوکراین، درخواست زلنسکی از ترامپ، عدم اطمینان کرملین از نقش میانجی اردوغان در مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف و دورنمای ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپا را از طریق اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، دستور تخصیص 150 میلیون دلار دیگر به منظور ارسال کمک‌های امنیتی به اوکراین را صادر کرد. این خبر شب گذشته در وب‌سایت پنتاگون منتشر شده است. علاوه بر این، بایدن دستور داد تا لزوم اختصاص 12 میلیون دلار دیگر به کی‌یف، با توجه به منافع امنیت ملی ایالات متحده نیز بررسی شود.

در این خصوص سخنگوی کاخ سفید،کارین ژان-پیر توضیح داد که بسته جدید کمک ایالات متحده به اوکراین شامل موشک‌های ضد هوایی، مهمات مورد نیاز سامانه‌های موشکی HIMARS، گلوله‌های توپخانه‌ای و سایر تجهیزات حیاتی خواهد بود. او اضافه کرد که تأمین مالی جدید شامل منابعی برای پنتاگون به منظور خرید موشک‌های رهگیر برای سامانه‌های موشکی Patriot و NASAMS به نفع کی‌یف است.

در این رابطه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز یادآور شد که ایالات متحده با ارسال سلاح‌های جدید به کی‌یف، تنها به سمت جنگ حرکت می‌کند و با این اقدام پیشنهاد رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین برای توقف درگیری و دستیابی به صلح را رد کرده است.

آنتونوف گفت: «دولت آمریکا به خط مشی جنگ افروزانه خود ادامه می‌دهد و خیال‌های واهی درباره  امکان پیروزی استراتژیک بر روسیه را در سر دارد.»

این دیپلمات روس کمک نظامی به اوکراین را «پروژه‌ای بی‌معنی» خواند که ارتکاب جنایات جدید را تشویق کرده و به کشته شدن غیرنظامیان بیشتری، از جمله زنان و کودکان، منجر می‌شود.  او تأکید کرد که «حامیان فرامرزی» اوکراین سعی دارند چنین اقداماتی را توجیه کنند. به نظر وی، کمک نظامی جدید ایالات متحده به کی‌یف به منظور نشان دادن مقاومت در برابر فروپاشی نظم جهانی در آستانه نشست سران ناتو است، ولی هزینه سنگین این اقدامات نادیده گرفته می‌شود.

آنتونوف گفت: «فقط احمق‌ها نمی‌فهمند که ادامه درگیری در اوکراین به جیب‌های پیمانکاران نظامی آمریکا پول می‌ریزد. ایالات متحده در آستانه درگیری با روسیه، بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان، قرار دارد. در ایالات متحده به عواقبی که به ناچار "به دلیل سیاست‌های کوتاه‌بینانه و خطرناک مقامات واشنگتن" به وجود آمده، توجه نمی‌کنند.»

این دیپلمات تأکید کرد که تحریم‌هایی که کشورهای غربی علیه روسیه اعمال کرده‌اند، خود آنها را به سمت نابودی سیاسی و اقتصادی سوق داده است، ولی دولت آمریکا درک درستی از وضعیت واقعی ندارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و شصت و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی: پوتین می‌تواند در نشست صلح بعدی شرکت کند

رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، احتمال دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در نشست صلح بعدی مربوط به اوکراین را بعید ندانست. او در مصاحبه‌ای با آژانس خبری بلومبرگ این موضوع را بیان کرد، با این حال، یادآور شد که در آینده نزدیک انتظار مذاکره با پوتین را ندارد. 

زلنسکی چند روز قبل امکان انجام مذاکرات صلح با روسیه از طریق واسطه‌های بین المللی را اعلام کرده بود. 

روز گذشته مشخص شد که اکثریت شهروندان کشورهای اروپایی دستیابی به توافق صلح با روسیه را محتمل‌ترین نتیجه درگیری نظامی در اوکراین می‌دانند. در مجموع، 19 هزار و 566 نفر در 14 کشور اروپایی و اوکراین مورد پرسش قرار گرفتند. شهروندان کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و بلغارستان بر لزوم توقف کمک‌های نظامی از سوی کشورهای غربی تأکید کردند. در چک، فرانسه، آلمان، هلند و سوئیس دیدگاه یکسانی در میان پاسخ‌دهندگان وجود نداشت.

زلنسکی از ترامپ خواست تا برنامه‌ خود برای پایان سریع درگیری را فاش کند

رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، خواست تا برنامه‌های خود برای پایان سریع درگیری را فاش کند. 

زلنسکی این درخواست را روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با خبرگزاری بلومبرگ بیان کرده و گفت: «اگر ترامپ می‌داند که چگونه این وضعیت [درگیری نظامی] را پایان دهد، باید امروز درباره برنامه خود ما را در جریان بگذارد.» 

او افزود که چین می‌تواند نقش بزرگی در حل و فصل این درگیری ایفا کند. به نظر زلنسکی، ایالات متحده و چین می‌توانند با همکاری یکدیگر به این درگیری پایان دهند. علاوه بر این، رئیس‌جمهور اوکراین از تأخیر در ارسال تسلیحات از سوی متحدان غربی شکایت کرده و افزود: «بزرگترین تراژدی درگیری کنونی آن است که بین تصمیم‌گیری و واقعیت، ما باید بسیار، بسیار، بسیار طولانی منتظر بمانیم.» 

علاوه بر این، رئیس‌جمهور اوکراین برخی ادعاها مبنی بر اینکه دیگری بین نیروهای اوکراینی و روسیه در خط مقدم به بن‌بست رسیده‌اند را رد کرده و مدعی شد که ارتش اوکراین اکنون از لحاظ نیروی انسانی بهتر از چند ماه گذشته است و پیشروی جدید بستگی به تسلیحاتی دارد که به واحدهای نظامی ارتش می‌رسد.

تاکر کارلسون از موافقت زلنسکی برای مصاحبه‌ با او خبر داد

روزنامه‌نگار آمریکایی، تاکر کارلسون، شب گذشته اعلام کرد که مصاحبه‌ای با رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، انجام خواهد داد. 

کارلسون در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «به نظر می‌رسد که موفق به گرفتن مصاحبه‌ با زلنسکی شده‌ایم. ما به مدت دو سال و به ویژه پس از مصاحبه با رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، در فوریه در این زمینه تلاش کردیم.» 

این روزنامه‌نگار آمریکایی تاکید کرد که هدف اصلی این مصاحبه، تلاش برای اطلاع‌رسانی به مردم آمریکا در مورد مسائل و واقعیاتی است که می‌تواند موقعیت ایالات متحده در جهان را به طور کامل تغییر دهد. وی ابراز امیدواری کرد که این مصاحبه به زودی ضبط شود.

در ماه آوریل، کارلسون از عدم تمایل زلنسکی به دادن مصاحبه به او خبر داد و توضیح داد که درخواست‌هایش برای ملاقات با رئیس‌جمهور نادیده گرفته شده‌اند. 

در ماه فوریه، رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، در مصاحبه با کارلسون گفت که روسیه و اوکراین دیر یا زود به توافق خواهند رسید و روابط بین مردم دو کشور احیا خواهد شد.

کرملین اردوغان نمی‌تواند نقش میانجی را مذاکرات اوکراین و روسیه ایفا کند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، شب گذشته، چهارشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، نمی‌تواند نقش واسطه در مذاکرات احتمالی بین روسیه و اوکراین را ایفا کند. 

او در پاسخ به سوالی در این باره بدون دادن توضیحی در این باره گفت: «خیر، این غیرممکن است.»

پسکوف همچنین تأیید کرد که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، و اردوغان در دیدار خود در آستانه روند اوضاع پیرامون اوکراین را مورد بحث قرار داده‌اند.

اردوغان: ترکیه می‌تواند پایه‌ و اساس صلح در درگیری اوکراین را ایجاد کند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از مذاکرات خود  با رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در آستانه قزاقستان، اعلام کرد که کشورش به تلاش‌های خود برای برقراری صلح در منطقه ادامه خواهد داد و می‌تواند پایه‌ و اساس لازم برای آشتی در مناقشه اوکراین را بوجود آورد. 

اردوغان گفت: «ترکیه می‌تواند پایه‌ و اساس لازم برای آشتی بین مسکو و کی‌یف را ایجاد کند تا درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، ابتدا از طریق توافق برای آتش‌بس پایان یابد.» وی تاکید کرد که صلح عادلانه‌ در اوکراین تنها در صورتی ممکن است که هر دو طرف درگیری از شرایط آن راضی باشند.

ستاد کل ارتش اوکراین اوضاع وخیم در جبهه تورتسکی را تایید کرد

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گزارش داد که در جهت گیری تورتسکی در منطقه دونتسک، در حال حاضر وضعیت پرتنش و  همچنان وخیم است. 

در پیام منتشره در این باره آمده است: «در جهت گیری تورتسکی وضعیت پرتنش است. نیروهای روسی 17 بار تلاش کردند تا مدافعان اوکراینی را در چند منطقه مسکونی عقب برانند، ولی تاکنون موفق نشدند.» 

روز  چهارشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که نیروهای روسی منطقه مسکونی "نووی گوراد چاسوف‌یار" در  سرزمین دونتسک را تحت کنترل کامل خود درآورده‌اند.

ایجاد ستاد مدیریت نظامی وزارت دفاع روسیه در منطقه دونتسک

منابع آگاه در وزارت دفاع روسیه تأیید کردند که یک بخش ساختاری از ارگان‌های نظامی در مناطق تحت کنترل ارتش روسیه در سرزمین دونتسک تحت نظارت حوزه نظامی جنوبی کشور ایجاد شده است.

به گفته این منابع، مدیریت نظامی دونتسک اکنون در حمل و نقل محموله‌های نظامی و همچنین در بازسازی زیرساخت‌های راه‌آهن که ارتباط با کریمه را تضمین می‌کند، مشارکت دارد. یادآوری شده که این ستاد مدیریت ابتدا مسئول برقراری نظم در جابجایی نیروهای نظامی، تجهیزات نظامی و محموله‌ها خواهد بود.

کاهش شش برابری جمعیت شهر خرسون که تحت کنترل کی‌یف قرار دارد

ولادیمیر سالدو، فرماندار منطقه خرسون در مصاحبه‌ای اعلام کرد که جمعیت شهر خرسون که همچنان تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین قرار دارد، شش برابر کاهش یافته است. 

سالدو گفت: «بر اساس داده‌های طرف اوکراینی، 65 هزار نفر در خرسون باقی مانده‌اند، اما بر اساس ارزیابی ما، در واقع این تعداد بیشتر از 50 هزار نفر نیست و این تعداد باقی‌مانده از جمعیت 300 هزار نفری این شهر است.» 

فرماندار منطقه همچنین اشاره کرد که زندگی اجتماعی و اقتصادی شهر در حال "از بین رفتن" است به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از مردانی باقی مانده یا به خدمت فراخوانده شده‌اند یا از بسیج مخفی می‌شوند و شهر از تحرک ایستاده است. درآمد مردم کاهش یافته و قیمت‌ها به طور مداوم در حال افزایش است.

به گفته او، حتی در میان ساکنان طرفدار اوکراین در خرسون، نفرت نسبت به دولت فعلی در حال افزایش است و آنها این مسئله را در گفتگو با اقوام خود که در مناطق تحت کنترل روسیه قرار دارد، بازگو می‌کنند.

 روسیه حمله اوکراین به شهر انرگودار را یک حمله تروریستی خواند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که حمله نیروهای مسلح اوکراین به شهر انرگودار، در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژیه، یک حمله تروریستی است و طرف روسی خواستار ارزیابی واقع بینانه سازمان های بین المللی از اقدامات جنایتکارانه کی‌یف است. 

زاخارووا  اشاره کرد که این حمله تروریستی با هدف بی ثبات کردن اوضاع در انرگودار، ترساندن کارکنان نیروگاه و ایجاد تهدید علیه امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیه صورت گرفته است.

نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه بار دیگر به پست برق رادوگا در شهر انرگودار، حمله کردند. این پست سه بار مورد اصابت پهپادهای کامیکازه ارتش اوکراین  قرار گرفت. در نتیجه این حملات 9 کارمند نیروگاه هسته ای مجروح شدند.

آمادگی روسیه برای تامین گاز اتحادیه اروپا از طریق اوکراین پس از سال 2024  

الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آینده ترانزیت گاز روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا از طریق خاک اوکراین به تصمیم مقامات کی‌یف در این زمینه بستگی خواهد داشت.

معاون نخست وزیر روسیه در پاسخ به سوالی در مورد آینده عرضه گاز روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا از طریق اوکراین، گفت: روسیه آماده ترانزیت گاز خود از طریق خاک اوکراین پس از سال 2024 است. البته این مسئله به تصمیم مقامات این کشور  بستگی دارد. آنها قوانین تعیین شده خود را دارند و ادامه این روند بستگی به خواست آنها دارد.

 پیش از این، وزیر انرژی اوکراین گفته بود که این کشور پس از 31 دسامبر سال جاری قرارداد خود با شرکت گازپروم روسیه درباره ترانزیت گاز را تمدید نخواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ