تلویزیون «مجلس واقعه» را محرم پخش می‌کند + فیلم

اقتصاد ایران: تلویزیون با پخش تعزیه در شبکه نسیم از شب اول محرم به استقبال ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواهد رفت.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ «مجلس واقعه» برنامه‌ای است که در جهت احیای هنر عاشورایی همان آیین تعزیه‌خوانی شهیدان دشت کربلا ساخته و پرداخته شده و به آنتن شبکه نسیم می‌رسد. 

«گفت‌وگوی نمایشی» که به واسطه آن در هر قسمت یک مجلس تعزیه تلویزیونی برپا می‌شود.

تعزیه یکی از مؤلفه‌های فرهنگی آئینی کشور است اما نسل جدید با آن آشنایی ندارد و به همین دلیل شبکه نسیم سراغ چنین برنامه‌ای رفته که محور برنامه، نمایش ِ تعزیه است و در آن گفت‌وگوهایی هم صورت می‌گیرد. گروه‌های تعزیه از سراسر کشور به برنامه دعوت شده‌اند و در هر قسمت با یک گروه تعزیه‌ای اجرا خواهد شد.

این برنامه به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی قرار است هر شب ساعت 22 با شروع اول محرم از شنبه 16 تیرماه روی آنتن برود.

.

یکی از اتفاقات مهم و ارزشمند با ساخت‌ «مجلس واقعه» این است که تعزیه وامدار موسیقی سنتی و حفظ کننده این میراث ایرانی است. موسیقی هر مجلس تعزیه مانند موسیقی متن هر سریال توسط آریا عظیمی‌نژاد ساخته شده است. این هنرمند از بهترین آهنگسازان حال حاضر است و اشراف خوبی بر موسیقی سنتی دارد. 

برنامه «مجلس واقعه» می‌‌تواند مسیری برای معرفی بیشتر تعزیه و علاقه‌مند شدن جوانان به این هنر باشد. سال‌ها در میادین و خیابان‌های برخی از استان‌های کشور تعزیه برپا بوده اما همچنان در گستره و آموزش این هنر ایرانی اسلامی ضعیف عمل کرده‌ایم. البته باعث افتخار است که این هنر ایرانی اسلامی اکنون در 21 کشور جهان با الگوبرداری از کشور ما در حال اجراست.

تعزیه هنری است که با مخاطبان ارتباط نزدیک برقرار می‌کند و تماشاگر از هر زاویه‌ای می‌تواند شاهد آن باشد و همچنین قراردادهایی دارد که باید به صورت اصولی به آن پرداخت. دست‌اندرکاران برنامه برای مشابهت‌سازی فضای تصویر با آنچه در صحنه واقعی شکل می‌گیرد و پرداختن به تمام جزئیات، 13 دوربین فیلمبرداری در تکیه نیاوران، محل ضبط این برنامه تعبیه کرد. به تعبیر عوامل و سازندگان برنامه، سعی کرده‌اند تمام قراردادها و قوانین تعزیه را به شکل سنتی و اصیل اجرا کنند حتی در نورپردازی هم از نورهای جدید و متفاوت بهره نبرده‌اند. در هر حال تعزیه نیاز به حفظ و گسترش دارد و پخش ویدیویی یکی از روش‌های ترویج این هنر به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ