گوگل در گزارش محیط‌زیستی‌اش از اشاره به هزینه واقعی مصرف انرژی هوش مصنوعی خودداری کرده است

اقتصاد ایران: ظاهراً مصرف انرژی در حوزه‌ی پردازش هوش مصنوعی به‌حدی زیاد بوده است که گوگل از انتشار آمار رسمی آن طفره می‌رود.

گوگل گزارش محیط‌زیستی سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کرده که شامل سندی با بیش از ۸۰ صفحه است و تمام تلاش‌های این غول تکنولوژی برای به کارگیری فناوری در مسائل زیست‌محیطی و کاهش اثرهای مخرب فعالیت‌های خودش را شرح می‌دهد. باوجوداین، گزارش مذکور از پاسخ به این پرسش طفره می‌رود که هوش مصنوعی چقدر انرژی مصرف می‌کند.

گوگل تمرکز زیادی روی مزایای بالقوه هوش مصنوعی در‌زمینه‌‌ی آب‌و‌هوا دارد که شامل مسائلی ازجمله بهینه‌سازی سیستم‌های آبیاری و ایجاد مسیر‌های کم‌مصرف‌تر برای خودرو‌ها و کشتی‌ها و پیش‌بینی سیل می‌شود.

گوگل تلاش زیادی برای برنامه‌های جبران آب مصرفی تأسیسات و فعالیت‌های خود انجام می‌دهد تا به تعادل مثبت در این حوزه برسد. طبق گفته‌ی خود گوگل، این شرکت تا ۱۸ درصد مصرف آب خودش را جبران می‌کند و این عدد هر سال در حال افزایش است.

وقتی به بحث مدیریت مسئولانه‌ی مصرف منابع به‌واسطه‌ی هوش مصنوعی می‌رسیم، گوگل از بیان این موضوع شانه خالی می‌کند. بااین‌حال، ظاهراً آمار مصرف انرژی در این بخش توجیه‌پذپر نیست؛ چرا‌که گوگل می‌گوید در این قسمت فقط ۱٫۳ درصد از کل مصرف انرژی جهان شامل دیتا‌سنترها است که سهم گوگل از این ۱٫۳ درصد، تنها ۱۰ درصد آن است. پس می‌توان نتیجه گرفت گوگل ۰٫۱ درصد کل انرژی جهان را صرف تأمین انرژی سرورهای خود می‌کند!

با اینکه میزان کل آلایندگی گوگل از سال ۲۰۲۰ رو به افزایش است، گوگل در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد تا در سال ۲۰۳۰ به آلایندگی صفر خواهد رسید. بااین‌حال، شرکت مذکور رسیدن به این هدف را با «عدم قطعیت» در تحقق آن بیان کرد.

آمار انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل
Google

گوگل با انتشار تصویر بالا در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد: «مقدار کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ما ۱۴٫۳ میلیون‌تن دی‌اکسیدکربن بود که ۱۳ درصد درمقایسه‌با سال گذشته و ۴۸ درصد درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹ که پایه‌ی هدف‌گذاری ما برای کاهش آلایندگی بود، افزایش یافته است. از دلایل این موضوع افزایش مصرف انرژی دیتاسنتر‌ها و آلایندگی زنجیره‌ی تأمین است. با ادغام بیشتر هوش مصنوعی در محصولاتمان، ممکن است کاهش آلایندگی به‌دلیل افزایش تقاضای انرژی از شدت بیشتر محاسبات هوش مصنوعی و افزایش سرمایه‌گذاری زیرساخت فنی ما، دشوار باشد.»

مقالات مرتبط
  • گوگل برای حفظ تعهد محیط‌زیستی‌اش، بخشی از سهام تولیدکننده تایوانی پنل‌های خورشیدی را خرید
  • اتحادیه اروپا شراکت مایکروسافت با OpenAI و قرارداد گوگل و سامسونگ را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد

رشد هوش مصنوعی در میان «عدم قطعیت‌های» مذکور گم شده است. گوگل به‌عنوان بهانه‌ای برای اینکه چرا سهم کارهای هوش مصنوعی از کل هزینه انرژی دیتاسنترهایش را مشخص نمی‌کند، این‌گونه فعالیت‌هایش را توجیه می‌کند:

«پیش‌بینی تأثیر زیست‌محیطی آینده‌ی هوش مصنوعی پیچیده و در حال تحول است و روندهای گذشته ما احتمالاً به‌طور کامل مسیر آینده‌ی هوش مصنوعی را نشان نمی‌دهند. با ادغام عمیق هوش مصنوعی در کل سبد محصولاتمان، تمایز بین هوش مصنوعی و دیگر کارها دیگر چندان معنادار نخواهد بود؛ بنابراین، روی معیارهای کل دیتاسنتر تمرکز می‌کنیم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ