تعداد پتنت‌های چین در حوزه هوش مصنوعی، ۶ برابر آمریکا است

اقتصاد ایران: طبق اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، چین ازنظر ثبت اختراعات هوش مصنوعی با اختلاف چشمگیری در جایگاه اول قرار دارد.

تعداد اختراعات چینی‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها، با اختلاف چشمگیری از سایر کشورها پیشی گرفته است. بر‌اساس داده‌های سازمان ملل‌ متحد، تعداد پتنت‌های چین در این زمینه درمقایسه‌با نزدیک‌ترین رقیبش، یعنی ایالات‌ متحده، ۶ برابر بیشتر است.

هوش مصنوعی مولد که می‌تواند بر‌اساس اطلاعات موجود، متن، تصویر، کد برنامه‌نویسی و حتی موسیقی تولید کند، با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است. طبق گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) که مسئولیت سیستم اشتراک‌گذاری مالکیت معنوی بین کشورها را بر‌عهده دارد، در دهه‌ی گذشته بیش‌از ۵۰٬۰۰۰ درخواست ثبت اختراع در این زمینه ارائه شده است که یک‌چهارم این درخواست‌ها در سال ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند.

کریستوفر هریسون، مدیر بخش تحلیل ثبت اختراع در WIPO می‌گوید: «حوزه‌ی هوش مصنوعی در حال رونق است و با سرعت بسیار زیاد به‌ رشدش ادامه می‌دهد و انتظار داریم دامنه‌ی نفوذ آن همچنان افزایش یابد.»

طبق اعلام WIPO، چین بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ بیش از ۳۸٬۰۰۰ اختراع درزمینه‌ی هوش مصنوعی مولد ثبت کرده است؛ درحالی‌که ایالات متحده در همین بازه‌ی زمانی فقط ۶٬۲۷۶ اختراع به‌ثبت رسانده است. هریسون می‌گوید که درخواست‌های ثبت اختراع چینی طیف وسیعی از حوزه‌ها از رانندگی خودکار گرفته تا نشر و مدیریت اسناد را دربر می‌گیرند.

داده‌های WIPO نشان می‌دهد کره‌جنوبی و ژاپن و هند به‌ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم و پنجم فهرست کشورهایی قرار دارند که بیشترین پتنت هوش مصنوعی را ثبت کرده‌اند و در بین آن‌ها هند از بیشترین سرعت رشد برخوردار است.

مقالات مرتبط:
  • دستاورد عجیب چین؛ اولین فرمانده نظامی هوش مصنوعی دنیا رونمایی شد
  • اپل برای آوردن قابلیت‌های هوش مصنوعی به چین، دنبال شریک تجاری می‌گردد

ازجمله پیش‌گامان ثبت اختراعات مرتبط با هوش مصنوعی می‌توان به شرکت چینی ByteDance، مالک اپلیکیشن تیک‌تاک و علی‌بابا، از غول‌های تجارت الکترونیک چین و مایکروسافت، یکی از حامیان بزرگ‌استارتاپ OpenAI اشاره کرد.

هریسون به بخش علمی اشاره کرد که در آن مولکول‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی مولد می‌توانند سرعت ساخت دارو را افزایش دهند. وی توضیح داد: «داده‌های ثبت اختراع نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در آینده تأثیر عمیقی بر بسیاری از بخش‌های مختلف صنعتی خواهد گذاشت.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ