هدف کنفرانس آلکو تامین منافع کشورهای در حال توسعه است

اقتصاد ایران: دبیر کنفرانس آلکو در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که عضویت ایران در سازمان آلکو می‌تواند کمک موثری در مسیر تولید و ترویج ادبیات مبتنی بر مصالح و منافع کشورهای در حال توسعه کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید علی موسوی، مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه و دبیر کنفرانس آلکو در تهران امروز چهارشنبه 13 تیرماه در خصوص برگزاری کنفرانس آلکو و هدف این کنفرانس گفت: درباره برگزاری کنفرانس سازمان حقوقی مشورتی آسیا – آفریقا که مخفف آن آلکو است، باید بگویم که این سازمان یکی از نهادهای بین‌المللی است که مباحث حقوقی بین‌المللی کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد و در عین حال عرصه‌ای است که این فرصت را برای کشورهای عضو از جمله ایران فراهم می‌کند که بتوانند دیدگاه‌ها، نظرات و مواضع کشورهای مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و در برابر دیدگاه‌های مبتنی بر برخی منافع خاص شماری از کشورهای جهان استدلال و مباحثی را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه آلکو می‌تواند عرصه‌ای برای تعاطی افکار، تبادل نظرات و تسهیم و تشریک تجربیات و نکاتی باشد که کشورهای مختلف در موضوع‌های متنوع از جمله در مسئله مبارزه با تروریسم و البته فعالیت‌های پیشگیرانه در این زمینه دارند، ادامه داد: عنوان کنفرانس هم مبارزه و پیشگیری از تروریسم است. به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، این عرصه می‌تواند دیدگاه‌های کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا را به هم نزدیک کند و فضایی است تا ما بتوانیم دیدگاه‌های خود را منسجم و متحد مطرح کنیم.

موسوی در ادامه در خصوص تاثیر حضور ایران در سازمان حقوقی و مشورتی اظهار داشت: ایران از سال‌های پیش عضو سازمان آلکو بوده است؛ حتی می‌توان گفت که ایران یکی از کشورهای عضو آلکو است که تسهیلات خوبی در اختیار این سازمان گذاشته و همکاری‌های موثری با دبیرخانه آن داشته است. بی‌تردید عضویت ایران در آلکو می‌تواند کمک موثری به ما در مسیر تولید و ترویج ادبیات مبتنی بر مصالح و منافع کشورهای در حال توسعه و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد کند.

وی افزود: در حوزه مباحث مربوط به آلکو، یکی از موضوع‌های مهم پیشگیری و مبارزه با تروریسم است و نقش آلکو در حوزه مسائل مربوط کمک به ما در تولید ادبیات حقوقی و بین‌المللی است. این ادبیات به نوبه خود به ما کمک می‌کند که مواضع خودمان را در برابر برخی از کشورهایی که مبتنی بر منافع و مصالح خود قرائت‌هایی خاص از مبارزه با تروریسم دارند، همسان کرده و ابتکارها و پیشنهادهای لازم را داشته باشیم و زمینه بسیار مساعدی را برای کنش‌گری، حضور و مشارکت فعالانه ایران در تدوین اسناد بین‌المللی برای ما ایجاد می‌کند.

دبیر کنفرانس ادامه داد: هدف این کنفرانس هم همین است. به این معنا که اولا کشورهای عضو مباحث و تجربیات خود را تبادل کنند و ثانیا براساس این تجربیاتی که دارند، قرائت خود را مطرح کنند. به تبع همه این دیدگاه‌ها به سازمان ملل به‌عنوان مهم‌ترین نهاد بین‌المللی در عرصه مبارزه و پیشگیری از تروریسم منتقل می‌شود و این امر به ما در جلوگیری از هرگونه استفاده از این مبحث کمک می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از کشورها به اسم تروریسم در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کنند و به اسم مقابله با تروریسم فعالیت ‌هایی را مبتنی بر استانداردهای دوگانه انجام می‌دهند. ما می‌توانیم با استفاده از ادبیات تولید شده در این زمینه و براساس مواضع خود کنشگری فعال را دنبال کنیم.

مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص نقش کشورهای غربی در پرورش تروریسم و اتهاماتی که علیه ایران می‌زنند، گفت: متاسفانه کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه نه فقط در حوزه پیشگیری و مبارزه با تروریسم بلکه در حوزه‌های دیگر هم این رفتار را دارند و سبب می‌شوند که اعتماد و اطمینان متقابلی که بین کشورهای عضو سازمان ملل باید برقرار شود، تضعیف شده و بعضا از بین برود.

وی افزود: با توجه به تحفظات و ملاحظات و نظراتی که ما در موضوع مقابله با تروریسم و در عین حال توجهی که به مباحث مهمی مانند حق تعیین سرنوشت، مقابله با اشغالگری و استعمارگری و فعالیت‌های منجر به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت می‌شود، داریم، واقعا نمی‌توانیم از چنین رویکردی در میان کشورهای غربی سخن بگوییم یا انتظار داشته باشیم که از آن‌ها حرف‌ها و نکاتی را بشنویم که برای کشورهای در حال توسعه و مشخصا کشورهای منطقه غرب آسیا قابل اطمینان و اعتماد باشند.

موسوی تصریح کرد: لازمه از بین بردن این عدم اعتماد و اطمینان دیالوگ است. در وهله اول از طریق دیالوگ میان کشورهای همفکر در مناطق آسیا و آفریقا و در وهله دوم با انتقال این دیالوگ در قالب یک فعالیت کنشگرایانه به کشورهای غربی می‌توانیم به یک مبنای اصلی و مشترکی در پیشگیری و مقابله با تروریسم برسیم. 

دبیر کنفرانس خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، می‌توانیم بگوییم که آن‌ها هم نگرانی‌هایی در ارتباط با تروریسم دارند و حتما این موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم، اما آن‌ها هم باید حتما نگرانی‌های ما را در نظر بگیرند و به اسم مبارزه با تروریسم در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند. به اسم مبارزه با تروریسم حق تعیین سرنوشت کشورها را نقض نکنند. به اسم مبارزه با تروریسم به رژیم‌ها و کشورهای اشغالگر فرصت تداوم فعالیت‌های ناقض حقوق بین‌الملل را ندهند. امیدواریم که این روند رخ دهد.

موسوی در آخر تاکید کرد: آلکو عرصه و مجمعی برای شنیدن و به اشتراک گذاشتن ایده‌های مختلف و یک‌نواخت کردن نظرات است تا براساس آن بتوانیم به دیگاهی مشترک برای تامین منافع و مصالح کشورهای در حال توسعه برسیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ