شکست مذاکرات سومالی و اتیوپی در آنکارا

اقتصاد ایران: رئیس جمهور سومالی، اتیوپی را مسئول شکست مذاکرات دوجانبه در پایتخت ترکیه معرفی کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت اتیوپی در دی ماه 1402 با مقامات منطقه موسوم به سومالی لند که خواهان جدایی از سومالی است به توافق رسید که در مقابل به‌ رسمیت شناختن این منطقه، یک گذرگاه به‌طول 20 کیلومتر به‌منظور دستیابی اتیوپی به دریای سرخ به‌مدت 50 سال اختصاص داده شود و اتیوپی در آنجا یک پایگاه نظامی ایجاد کند.

به دنبال امضای این توافقنامه روابط میان موگادیشو و آدیس آبابا به شدت رو به تیرگی نهاد به طوری که دولت سومالی در اواخر فروردین ماه گذشته سفیر اتیوپی در موگادیشو را اخراج کرد.

ترکیه باهدف پایان دادن به تنش موجود در روابط سومالی و اتیوپی از وزیران دو کشور دعوت کرد که به آنکارا بروند و با انجام گفت وگوهای سازنده راه حل مقبولی برای پایان دادن به تنش موجود  ارائه شود.

اولین دوره مذکرات هیئت های دیپلمایتک سومالی و اتیوپی اوائل هفته جاری در پایتخت ترکیه برگزار شد و طی آن وزیران خارجه دو کشور بر پایان دادن به تنش  از راهکارهای دیپلماتیک تاکید کردند.

«حسن شیخ محمود» رئیس جمهور سومالی با ابراز ناامیدی از پیشرفت در مذاکرات آنکارا گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی اتیوپی جهت بازنگری در توافقنامه‌اش با سومالی لند دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: آدیس آبابا بر موضع خود در قبال این توافقنامه همچنان  استوار  باقی مانده و این مانع پیشرفت در گفت وگوهای ترکیه شده است.

به نوشته روزنامه سومالی جدید، حسن شیخ محمود با بیان اینکه اتیوپی خواستار میانجیگری ترکیه برای حل و فصل تنش موجود میان موگادیشو و آدیس آبابا شده است، اظهار داشت: اتیوپی هیچ نشانه از لغو توافقنامه‌اش با سومالی لند از خود بروز نداده و همین موضوع سبب شده تا اولین دور مذاکرات به شکست منجر شود.

وی افزود: هیئت مذاکره کننده سومالی و ایتوپی به زودی به پایتخت‌های خود باز خواهند گشت تا مشورت‌های لازم را پیش از برگزار دور دوم مذاکرات  (2 ستپامبر 2024) انجام دهند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ