افشای ابعاد ناگفته از دعوای نتانیاهو و ژنرال‌های اسرائیلی

اقتصاد ایران: براساس گزارش نیویورک تایمز هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و بسیاری از فرماندهان ارتش اسرائیل در جدالی لفظی با نتانیاهو خواستار برقراری آتش‌بس در غزه به امید پیدا کردن راهی برای بازگشت ۱۲۰ اسیر صهیونیست دربند مقاومت در نوار غزه شده‌اند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتشار گزارش نشریه «نیویورک تایمز» درباره جزئیات اختلاف نظر میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارشد ارتش این رژیم بر سر ضرورت آتش‌بس در غزه حتی در صورتی که حماس همچنان قدرت را در این باریکه در دست داشته باشد، به تیتر نخست روز سه شنبه رسانه‌های صهیونیستی مبدل شد.

اگرچه نخست وزیر رژیم صهیونیستی ساعاتی بعد با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی «ایکس»، ادعاهای مطروحه در این گزارش نیویورک‌تایمز را دروغ خواند و بر استمرار جنگ در غزه تا تحقق آنچه که پیروزی قاطع برای اسرائیل می‌خواند تاکید کرد، اما آن چه که «رونن برگمن»، تحلیلگر صهیونیست در خلال گزارش خود در نشریه نیویورک تایمز از آن پرده برمی ‌دارد بیانگر گردابی بسیار عمیق پیش روی نظامیان و سیاسیون صهیونیست است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و بسیاری از فرماندهان ارتش اسرائیل در جدالی لفظی با نتانیاهو خواستار برقراری آتش‌بس در غزه به امید پیدا کردن راهی برای بازگشت 120 اسیر صهیونیست دربند مقاومت در نوار غزه شده‌اند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ارتش رژیم صهیونیستی , نوار غزه , طوفان الاقصی , فلسطین , لبنان , حزب‌ الله لبنان , جو بایدن ,

این گروه همچنین از کمبود تسلیحات، نبود انگیزه و ترس از گسترش جنگ به سطحی فراگیر در منطقه و تقابل با حزب‌الله ابراز نگرانی کرده‌اند. این فرماندهان افزوده‌اند امکان تحقق سناریوی شکست حماس و بازگرداندن تمامی اسرای صهیونیست به‌طور همزمان غیرممکن و غیرعملی است.

ژنرال‌های ارتش اسرائیل در عین اشاره به غیرواقع بینانه بودن دو هدف شکست حماس در غزه و بازگرداندن 120 اسیر صهیونیست از غزه به طور همزمان، تحقق آتش بس در مقطع کنونی را مطلوب‌ترین روش برای بازگرداندن زنده اسرای اسرائیلی قلمداد کرده‌اند. این گروه همچنین بر ضرورت استراحت و بازسازی سازمان رزم ارتش اسرائیل برای تقابل احتمالی با حزب‌الله نیز تأکید داشته و اضافه کرده‌اند که آتش بس با حماس احتمال دستیابی به یک توافق در شمال سرزمین‌های اشغالی با حزب‌الله را نیز تسهیل خواهد کرد.

 

از کاهش ذخایر تسلیحاتی تا دلایل مخالفت بایدن با ارسال سلاح به تل آویو

برگمن در گزارش خود از کمبود شدید ذخایر تسلیحاتی ارتش اسرائیل پس از 9 ماه نبرد فراگیر در غزه پرده بر می‌دارد. براساس جزئیات منتشره در این گزارش تانک‌های ارتش اسرائیل در غزه با حمل سلاح های به مراتب کمتر از شرایط عادی در حال انجام عملیات هستند. این ادعای نیویورک تایمز از سوی دو افسر ارتش اسرائیل نیز تایید شده است.

بنابر ادعای برگمن، پنج مقام ارشد سیاسی و نظامی افزوده اند که ارتش اسرائیل از کمبود سلاح رنج می برد. برخی از این منابع حتی ادعا کرده‌اند که کمبود قطعات تانک، بولدوزهای نظامی و سلاح‌های فردی از جمله چالش‌های پیش روی ارتش اسرائیل به منظور تداوم نبرد در غزه است.

با این حال ارزیابی‌های امنیتی نیویورک تایمز حاکی از آن است که کاهش حجم ذخایر تسلیحاتی ارتش اسرائیل در غزه را باید در چارچوب مفهوم «اقتصاد تسلیحات» اسرائیل با هدف ذخیره‌سازی سلاح برای سناریوی احتمالی جنگ با حزب‌الله لبنان درآینده نزدیک تفسیر نمود. این مسئله به ویژه پس از مخالفت دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا بر سر تداوم ارسال برخی سلاح‌های راهبردی به سرزمین‌های اشغالی اهمیتی مضاعف می‌یابد.

با این حال پایگاه صهیونیستی «کالیبر» در یکی از گزارش‌های اخیر خود با اشاره به سفر هفته گذشته «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به واشنگتن و دیدار با مقامات ارشد آمریکایی با هدف تسریع روند ارسال تسلیحات درخواستی تل آویو از سوی ارتش آمریکا اظهار داشت که علی‌رغم نشست‌های متعدد میان مقام‌های بلندپایه آمریکایی و گالانت به نظر می‌رسد انتقال محموله مهم تسلیحاتی مدنظر ارتش اسرائیل شامل دو محموله 1800 تن بمب و 1700 بمب به وزن 250 کیلوگرم تا بدین لحظه به دلیل مخالفت کاخ سفید اجرایی نشده است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ارتش رژیم صهیونیستی , نوار غزه , طوفان الاقصی , فلسطین , لبنان , حزب‌ الله لبنان , جو بایدن ,

در حالی که بسیاری تلاش می کنند تا این اقدام کابینه بایدن را نشانه ای از ژست صلح‌طلبی وی و مخالفتش با تداوم نبرد در غزه قلمداد کنند این پایگاه صهیونیستی با رد این استدلال می‌افزاید: دولت بایدن از این مسئله هراس دارد که اسرائیل از این محموله تسلیحاتی برای آغاز تجاوز خود به لبنان استفاده نماید که این امر می‌تواند به گسترش دایره جنگ در سطح منطقه و حتی ورود مستقیم ایران به عرصه نبرد منجر شود. از همین رو دولت بایدن ارسال محموله مدنظر ارتش اسرائیل را به تداوم مذاکرات میان اسرائیل و لبنان به منظور دستیابی به یک توافق سیاسی میان تل آویو و بیروت مشروط کرده تا بدین شکل از خطر گسترش جنگ به لبنان جلوگیری شود.

 

کاهش روحیه توان نظامی ارتش اسرائیل برای ادامه نبرد در غزه

براساس گزارش نیویورک تایمز کمبود نیروهای ذخیره به منظور خدمت در ارتش اسرائیل از جمله دیگر موانع پیش‌روی ارتش اسرائیل به منظور تداوم جنگ در غزه به شمار می‌رود. افسران ارتش اسرائیل به برگمن اطلاع داده‌اند که در حال حاضر تعداد بسیار اندکی از نیروهای ذخیره به درخواست ارتش برای الحاق به جبهه جنگ در غزه جواب مثبت می‌دهند. این مسئله به وضوح به «بحران اعتماد» در میان افسران و فرماندهان ارتش اسرائیل مبدل شده است که به ویژه از زمان عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 به سرعت در حال گسترش است.

براساس افشاگری این نشریه آمریکایی برخی تحلیلگران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به پیروی از دیدگاه «ایال خولاتاه»، مشاور اسبق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی معتقدند در شرایط کنونی بهترین سناریوی ممکن برای تل آویو پذیرش باقی ماندن حماس در قدرت تا زمان اجرای عملیات تبادل و بازگشت اسرای صهیونیست به خانه است، چرا که در صورت آزادی اسرای صهیونیست، ارتش اسرائیل قادر خواهد تا عملیات نظامی خود در غزه را پس از اتمام روند تبادل اسرا از سر گیرد.

 

صف آرایی فرماندهان ارتش اسرائیل برابر نتانیاهو

اختلاف نظر در رویکرد فرماندهان ارتش اسرائیل با نتانیاهو بر سر آینده غزه، حماس و سرنوشت اسرای صهیونیستی در هفته‌های اخیر بارها از دهان مقامات نظامی اسرائیلی برملا شده است. برای مثال پس از آنکه «دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت «حماس را نمی‌توان به طور کامل نابود کرد، حماس یک تفکر است، هر کسی فکر می‌کند که حماس قابل از بین بردن است در اشتباه است» از نگاه بسیاری از ناظرین، این اظهارات هاگاری در حقیقت کنایه‌ای به مصاحبه‌های پی در پی نتانیاهو و تاکید وی بر نابودی کامل و مطلق حماس است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ارتش رژیم صهیونیستی , نوار غزه , طوفان الاقصی , فلسطین , لبنان , حزب‌ الله لبنان , جو بایدن ,

نیویورک تایمز در گزارش خود همچنین از تلاش‌های پشت پرده «هرتسی هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به منظور پایان آبرومندانه نبرد غزه با اتکا به توجیهی منطقی و قابل قبول برای افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی پرده برمی دارد.

اظهارات نتانیاهو در رد کامل گزارش مستند نیویورک تایمز مبتنی بر اظهارات و اعترافات مقامات ارشد نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی نشانگر آن است که نخست وزیر اسرائیل برخلاف سایر زمامداران این رژیم همچنان از گزینه جنگ تا نابودی حماس و بازگرداندن همه اسرای صهیونیست سخن می‌گوید؛ ادعایی که امکان سنجی‌های صورت گرفته از سوی فرماندهان نظامی ارتش اسرائیل در صحنه عملیاتی نبرد، نشان می‌دهد این سناریو از اساس در میدان نبرد قابل تحقق نیست.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ارتش رژیم صهیونیستی , نوار غزه , طوفان الاقصی , فلسطین , لبنان , حزب‌ الله لبنان , جو بایدن ,

نکته قابل تامل آن که ارتش اسرائیل در واکنش به گزارش نیویورک تایمز بدون انکار ادعاهای مطروح در این گزارش صرفا اذعان داشته است که ارتش اسرائیل تا به امروز به دستاوردهای عظیمی دست یافته و به نبرد در سرتاسر غزه ادامه خواهد داد.

 

شواهد و مستندات ارائه شده در گزارش نیویورک تایمز که از روز سه شنبه به نقل محافل صهیونیستی بدل شده است به وضوح بیانگر شکاف در سطح نخبگان عالی رتبه رژیم صهیونیستی بر سر آینده نبرد غزه از یک سو، و تداوم انتقادات داخلی پیرامون راهبرد کلان تل‌آویو در مواجهه با بحران‌های سیاسی در کلیه سطوح داخلی و خارجی است. در این بین بسیاری در انتظارند تا با افزایش قرائن شکست اسرائیل در صحنه عملیاتی غزه و ناکامی در بازگرداندن اسرای صهیونیست دربند مقاومت در غزه، به تدریج شاهد عقب‌نشینی گام به گام نتانیاهو و دیگر جریان‌های تندرو صهیونیست از مواضع غیرواقع بینانه طرح شده در ابتدای نبرد غزه و پذیرش خواسته های مطرح شده از ابتدای جنگ در زمینه برقراری آتش بس و آغاز عملیات تبادل اسرای اسراییلی و فلسطینی باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ