وزیر ارتباطات: حجم حملات DDoS به‌شدت افزایش یافته است

اقتصاد ایران: زارع‌پور: در دو ماه ابتدایی سال بیش از ۲۳۵ هزار مورد حمله‌ی منع خدمت توزیع‌شده را شناسایی کردیم و در انتخابات ۲۰ مورد تلاش خرابکارانه داشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش شدید حجم حملات منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) خبر داد و با اشاره به آماری که حاکی از افزایش بیش از هزار برابری این حملات بود، خبر داد که در انتخابات هفته‌ی گذشته نیز ۲۰ مورد تلاش خرابکارانه برای از کار انداختن زیرساخت ارتباطی انجام شده است.

عیسی زارع‌پور صبح امروز پس از جلسه هیات دولت گفت: «حجم حملات سایبری علیه زیرساخت‌های کشور در دو سه سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته و بعضی حملات خاص به شکل ویژ‌ه بیشتر شده است.»

حجم حملات منع خدمت توزیع‌شده یا DDoS که به دنبال از کارانداختن سرویس‌های خدمت‌رسان مثل بانک‌ است، به‌شدت افزایش پیدا کرده است؛ در فروردین ۱۴۰۰ فقط کمتر از ۱۰۰ مورد در ماه حملاتی از جنس داشتیم اما این رقم در فروردین ۱۴۰۳ به ۱۳۳هزار مورد افزایش پیدا کرد.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

او با اشاره به شناسایی  بیش از ۲۳۵ هزار مورد حمله‌ی منع خدمت توزیع‌شده در فروردین و اردیبهشت امسال و مقابله با آن‌ها افزود: «در شرکت ارتباطات زیرساخت که ترافیک ورودی کشور را پایش می‌کند، سامانه‌ای بومی برای تشخیص و مقابله با حملات DDoS راه‌اندازی کردیم که همه حملات را شناسایی و بیش از ۹۰ درصد آنها را خنثی می‌کند، طوری که مردم اصلا این حملات را احساس نمی‌کنند.»

در انتخابات ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم

وزیر ارتباطات همچنین درباره وضعیت زیرساخت ارتباطی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: «در انتخابات جمعه‌ی گذشته که احراز هویت و استعلامات به شکل برخط انجام می‌شد، شبکه ارتباطی نقشی بسیار کلیدی داشت. تمام دستگاه‌های اخذ رای به شبکه متصل شدند و پوشش صد درصدی داشتیم. این رقم در انتخابات مجلس ۹۸.۵ درصد بود و حتی در نقاط صعب‌العبور روستایی شعب به شبکه سراسری متصل بودند و احراز هویت ۹۹.۲ درصد واجدان شرایط به‌صورت برخط انجام شد.»

او از تشکیل ۴۰۰ تیم پایش و ۴۰۰ تیم تعمیر و اتصال برای پایداری شبکه خبر داد و گفت: «گروه پایش تا الان بیش از یک میلیون کیلومتر را پایش کرده‌اند و مسیرها را چند بار رفته‌اند تا قطعی عمدی و خرابکاری نداشته باشیم. ۴۰۰ تیم تعمیر و اتصال فیبر نوری هم بسیج شده‌اند که اگر خرابکاری یا قطعی سهوی صورت گرفت، به‌سرعت فیبرهای نوری را فیوژن (متصل) کنند.»

در ۲۴ ساعت منتهی به انتخابات هفته گذشته و در روز انتخابات ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم که ۹ مورد آن منجر به قطع فیبر شد و از میان آنها دو سه موردش سهوی بود،. این تیم‌هایی که بسیج شده بودند بلافاصله عمیلیات ترمیم و اتصال را انجام دادند و در نهایت شبکه به پایداری رسید. علاوه بر این برای اولین بار برای پایش خطوط فیبر نوری با کمک نیروهای مسلح از پایش هوایی استفاده کردیم که مفید بود و توانستیم زودتر نقاطی که برای خرابکاری حفاری شده بود را شناسایی کنیم.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

زارع‌پور با اعلام آمادگی برای برگزاری مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ «وزارت ارتباطات در کنار وزارت کشور است و با کمک همه‌ی نهادهایی که برای پایداری شبکه و پایش مسیر فیبر نوری کمک می‌کنند، از جهت زیرساخت‌های ارتباطی کشور انتخابات خوبی خواهیم داشت.»

او در آخر خبر داد که «در راستای افزایش مشارکت مردم در فضای مجازی داخلی» در هفته‌ی گذشته یک بسته ۲۰ گیگابایتی به مردم اهدا شده «تا در پیام‌رسان‌ها و سکوهای داخلی بتوانند از نقطه‌نظرات و تبلیغات نامزدها باخبر شوند» و اکنون در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات، یک بسته ۱۰ گیگابایتی دیگر به همان شیوه قبلی برای مردم فعال می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ