چطور مشکل بوت نشدن مک را رفع کنیم؟

اقتصاد ایران: با استفاده از حالت ریکاوری سیستم‌عامل مک، تا حدودی می‌توانید مشکلات مربوط‌به بوت نشدن آن را حل کنید.

مشکل بالا نیامدن سیستم‌عامل یا به‌اصطلاح بوت نشدن، چیزی است که در هر سیستم‌عاملی ازجمله ویندوز، اندروید یا مک وجود دارد و هرکدام راه‌حل‌های متفاوتی برای رفع این مشکل دارند. اگر بعد از فشار دادن دکمه‌ی پاور چیزی مشاهده نمی‌کنید، به‌کمک روش گفته‌شده در این مقاله می‌توانید مشکل بالا نیامدن کامپیوترهای اپل را ازطریق ریکاوری برطرف کنید.

حل مشکل بوت نشدن مک از طریق فضای ریکاوری

اولین چیزی که برای رفع مشکل بالا نیامدن مک نیاز دارید، وارد شدن به فضای ریکاوری آن است. در کامپیوترهای مک بخشی از درایو ذخیره‌سازی به پارتیشن Recovery اختصاص داده شده تا در مواقعی که سیستم‌عامل به‌علت خرابی فایل‌های سیستمی یا هر عامل دیگری بوت نمی‌شود، بتوان منشأ عیب را پیدا و در بدترین شرایط، سیستم‌عامل را از ابتدا نصب کرد. مراحل ورود به محیط ریکاوری باتوجه به نوع پردازنده‌ی سیستم شما متفاوت است.

  • در کامپیوترهای مک با پردازنده‌ی اپل سیلیکون، دکمه پاور را تا زمان نمایان شدن Loading Startup Options نگهدارید. سپس روی Options و بعد از آن روی Continue کلیک و درنهایت رمز عبور خود را وارد کنید تا به ریکاوری برسید.
ریکاوری مک
  • در کامپیوترهای مک با پردازنده اینتل دکمه‌های Command + R را نگه دارید و سپس دکمه پاور را بزنید تا سیستم روشن و صفحه macOS Utilities نمایان شود. در نهایت رمز عبور خود را وارد کنید.

اجرای First Aid

در فضای Recovery، بخشی تحت عنوان Disk Utility وجود دارد که به‌کمک آن می‌توان بسیاری از مشکلات مرتبط با بوت‌نشدن مک را برطرف کرد. در ابزار Disk Utility این مشکلات با گزینه‌ی کمک‌های اولیه یا First Aid و با روش اسکن درایوهای آسیب‌دیده و دارای خطا با درصد موفقیت بالایی حل می‌شوند.

  • در پنجره‌ی بازشده که مربوط‌به ریکاوری مک است گزینه Disk Utility را انتخاب کنید.
ریکاوری مک

اگر بعد از باز کردن Disk Utility با پیغام خراب بودن درایو خود مواجه شدید متاسفانه کار زیادی ازدست شما برنمی‌آید و باید لپ‌تاپ یا کامپیوتر اپل خود را برای سرویس به یکی از مراکز معتبر ببرید.

  • ازطریق پنل کناری درایو خود را انتخاب کنید و سپس در بالا روی کمک‌های اولیه یا First Aid کلیک کنید و در پنجره‌ی بعدی گزینه Run را برای اجرای آن انتخاب کنید.
ریکاوری مک
  • رمز عبور خود را وارد کنید و روی گزینه Unlock کلیک کنید.
ریکاوری مک

بعد از اینکه عملیات First Aid به پایان رسید، سیستم‌عامل را مجددا اجرا کنید. اگر بازهم موفق به بوت کردن مک نشدید، دوباره مراحل گفته‌شده را انجام دهید. گاهی رفع برخی ارورها به اجرای بیش‌از یک بار ابزار First Aid نیاز دارد.

اگر بعد از انجام مراحل بالا نتوانستید سیستم‌عامل را بوت کنید، شاید بهتر باشد به فکر تعویض هارد یا SSD مک بیفتید که آموزش آن، خارج از مطالب مقاله فعلی است اما شاید بتوانید با نصب مجدد مک روی هارد یا SSD فعلی، موفق به بوت آن شوید.

نصب مجدد macOS

گاهی اوقات سیستم‌عامل مک‌اواس بوت نمی‌شود اما نه به‌دلیل مشکلات هارد یا SSD بلکه به‌خاطر مشکلات نرم‌افزاری. متاسفانه در همه سیستم‌های عامل برای رفع برخی مشکلات، گاهی مجبورید همه چیز را از ابتدا شروع کنید.

خوشبختانه نصب مجدد سیستم‌عامل مک روی حافظه فعلی، اطلاعاتتان را پاک نمی‌کند زیرا روش انجام آن درست مانند آپدیت سیستم‌عامل طراحی شده است، اما همیشه سعی کنید هرچند وقت یک‌بار از اطلاعاتتان در جایی دیگر نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در چنین مواقعی نگرانی دیگری جز بالا آوردن سیستم نداشته باشید.

  • در فضای ریکاوری مک که پیش‌تر نحوه‌ی رسیدن به آن را توضیح دادیم، روی گزینه Reinstall macOS کلیک کنید تا مراحل نصب سیستم‌عامل آغاز شود.
ریکاوری مک
  • در مرحله بعدی روی Continue کلیک کنید.
نصب مک
  • سپس درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید که در بسیاری از سیستم‌ها، تنها یک انتخاب دارید.
نصب مک

بعد از اینکه مراحل نصب به‌پایان رسید، یعنی نصب مجدد مک‌او‌اس از ابتدا با موفقیت انجام شده و برای بوت اولیه اندکی باید بیشتر از همیشه صبر کنید. اگر هنوز موفق به بوت کردن مک نشدید، ممکن است مشکلات سیستم‌تان بسیار جدی‌تر باشد.

بوت نشدن سیستم‌عامل در مک می‌تواند نگران‌کننده باشد اما این همان‌چیزی است که فضای ریکاوری برای آن طراحی شده است. در این فضا شما می‌توانید مشکلات مربوط‌به فضای ذخیره‌سازی را تا حد زیادی حل کنید یا حتی به یک کپی از فایل نصب نسخه macOS دسترسی داشته باشید و آن را جایگزین نسخه‌ی فعلی کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ