مقامات روس غرب را مسئول شعله‌ور کردن بحران اوکراین می‌دانند

اقتصاد ایران: معاون وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفرش به صربستان، تاکید کرد که غرب مسئول تشدید وخامت اوضاع در اوکراین است و یک سناتور عالی‌رتبه روس نیز پنج اشتباه مهلک کشورهای غربی در برخورد با بحران اوکراین را برشمرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه که به بلگراد سفر کرده بود، در جریان رایزنی‌های خود با رئیس جمهور صربستان، الکساندر ووچیچ، وزیر امور خارجه، مارکو جوریچ و دیگر مقامات رسمی  این کشور غرب را مسئول تشدید بحران اوکراین دانست. 

وزارت امور خارجه روسیه  شب گذشته یادآور شد که در این دیدارها، طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به همکاری بین دو کشور و موضوعات بین‌المللی، جنبه‌های همکاری در عرصه‌های بین‌المللی، از جمله مناقشه اوکراین مورد بحث قرار گرفت، البته توجه ویژه‌ای به حل‌وفصل مشکلات در کوزوو و وضعیت کلی در منطقه بالکان با تمرکز بر وضعیت بوسنی و هرزگوین معطوف شد. 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «از طرف روسیه ارزیابی اصولی مسئولیت غرب در شعله‌ور کردن و تشدید بحران اوکراین، اقدامات برای مسدود کردن امکان حل و فصل سیاسی مناقشه و تلاش برای ایجاد توهم حمایت گسترده بین‌المللی از "فرمول زلنسکی" [رئیس‌جمهور اوکراین] که مطابق با واقعیت نبوده و از ابتدا محکوم به شکست بود، ارائه شد.» 

در بیانیه این وزارتخانه اضافه شد که همچنین روند اجرای توافقات و تحقق پروژه‌های مشترک همکاری روسیه و صربستان مورد بررسی قرار گرفت. 

 5 اشتباه مهلک غرب در برخورد با مناقشه اوکراین 

روز گذشته کنستانتین کاساچوف، معاون رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه، اعلام کرد که غرب پنج اشتباه مهلک در زمینه بحران اوکراین مرتکب شده است که آخرین آنها عدم پذیرش ابتکار صلح پیشنهادی رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، برای حل این مناقشه بود. 

این سناتور بلندپایه اشاره کرد که نخستین اشتباه غرب عدم واکنش به کودتای دولتی رخ داده اوکراین در سال 2014 بود. به عقیده او، اشتباه بعدی غرب عدم پذیرش این بود که تغییر وضعیت کریمه و سواستوپول نتیجه کودتای کی‌یف و بیان خواست و اراده مردم روس زبان ساکنان این مناطق بود. 

کاساچوف تأکید کرد: از دیگر اشتباهات غرب باید به عدم به رسمیت شناختن «جنگ داخلی» در جنوب شرقی اوکراین، عدم پذیرش پیشنهادات مطرح شده از سوی روسیه در دسامبر 2021 و از دست دادن فرصت برای جلوگیری از آغاز عملیات ویژه بود.

به عقیده او، آخرین و بزرگترین اشتباه غرب نیز عدم پذیرش پیشنهاد صلح اخیر رئیس جمهور روسیه است. 

پوتین در اواسط ماه ژوئن اعلام کرد که روسیه همیشه به دنبال صلح بوده و آماده است که همین فردا پشت میز مذاکره بنشیند. او گفت این امر زمانی ممکن است که کی‌یف نیروهای خود را از مناطق تحت کنترل روسیه خارج کرده و به طور رسمی از قصد خود برای پیوستن به ناتو انصراف دهد. البته اگر کی‌یف و غرب این پیشنهاد را رد کنند، مسئولیت ادامه درگیری تنها بر عهده آنها خواهد بود. 

با این وجود غرب و کی‌یف این پیشنهاد را رد کردند. رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، این پیشنهاد را به عنوان یک اولتیماتوم تلقی کرد و میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی نیز گفت که سخنان پوتین حاوی «پیشنهادات واقعی صلح» نیست.

در رابطه با نقش غرب در مناقشه اوکراین، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته اعلام کرد که آمریکا و ناتو مسئول مستقیم ایجاد و توسعه بحران اوکراین  هستند. او تأکید کرد که آمریکا با ذهنیت جنگ سرد خود «مسئولیت غیرقابل انکار» در پیدایش و تشدید بحران اوکراین دارد. به گفته او، واشنگتن به صلح تمایلی ندارد و تاکنون اقدامی برای حل سیاسی بحران اوکراین انجام نداده است.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ