ماده معدنی که معدن سلامتی است

اقتصاد ایران: کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است. بدن ما برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی و انجام بسیاری از وظایف مهم به کلسیم نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: بیش از ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن ما در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود و به تقویت و استحکام آن‌ها کمک می‌کند، بقیه آن در سراسر بدن در خون، ماهیچه و مایع بین سلول‌ها وجود دارد. بدن ما برای کمک به عملکرد عضلات و عروق خونی، ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها و ارسال پیام از طریق سیستم عصبی به کلسیم نیاز دارد. مقدار دقیق کلسیم مورد نیاز هر فرد هم متفاوت است؛ به عنوان مثال کودکان و نوجوانان در حال رشد نسبت به بزرگسالان جوان به کلسیم بیشتری نیاز دارند.

کدام موادغذایی حاوی کلسیم هستند؟

ما می‌توانیم مقادیر توصیه شده کلسیم را با خوردن انواع غذاها از جمله موارد زیر دریافت کنیم:دریافت کلسیم از غذاهایی که می‌خوریم بسیار مهم است و کلسیم در بسیاری از غذاها وجود دارد. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از: محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست سبزیجات سبز و برگ‌دار مثل کلم پیچ و کلم بروکلی ماهی‌هایی با استخوان‌های نرم، مثل کنسرو ساردین و سالمون غذاهای غنی‌شده با کلسیم

آیا به میزان کافی کلسیم دریافت می‌کنیم؟

چند گروه‌ از افراد در معرض دریافت کلسیم ناکافی هستند و احتمالا به مصرف کلسیم اضافه نیاز دارند:زنان در دوران یائسگی: در این گروه به دلیل کاهش استروژن بعد از یائسگی، کلسیم کمتری در بدن جذب و کلسیم بیشتری از دست می‌رود، با گذشت زمان، این مساله می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود.افرادی که شیر یا سایر محصولات لبنی مصرف نمی‌کنند: محصولات لبنی، منابع غنی کلسیم هستند، بنابراین افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، افراد مبتلا به آلرژی به شیر و وگان‌ها در معرض دریافت کلسیم ناکافی هستند و باید کلسیم مورد نیاز خود را از منابع دیگری دریافت کنند.برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، استفاده از محصولات لبنی بدون لاکتوز یا با لاکتوز کاهش‌یافته با مقادیر کلسیم مشابه محصولات لبنی معمولی گزینه مناسبی است.کسانی که به دلیل آلرژی یا دلایل دیگر از لبنیات پرهیز می‌کنند، می‌توانند کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غیرلبنی مثل بعضی سبزیجات (‌مثل کلم‌پیچ و کلم‌بروکلی)، کنسرو ماهی با استخوان یا غذاهای غنی‌شده تامین کنند. این افراد معمولاً نیاز به خوردن غذاهای غنی‌شده با کلسیم یا مصرف مکمل‌های کلسیم برای به دست آوردن کلسیم به میزان کافی را دارند.

اگر به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

دریافت مقادیر خیلی کم کلسیم می‌تواند منجر به بروز بعضی بیماری‌ها، از جمله موارد زیر شود:پوکی استخوان: کمبود کلسیم می‌تواند منجر به کاهش استحکام استخوان و پوکی استخوان شود که در این صورت خطر افتادن شخص و شکنندگی استخوان‌ها بیشتر می‌شود.راشیتیسم: کمبود کلسیم می‌تواند منجر به راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان شود.کمبود کلسیم می‌تواند منجر به استئومالاسی یعنی نرمی استخوان در کودکان و بزرگسالان شود.

علائم کمبود شدید کلسیم کدامند؟

سطوح پایین کلسیم در خون معمولاً به دلیل کمبود ویتامین D یا منیزیم یا اختلال در تولید هورمون پاراتیروئید و یا استفاده از بعضی داروها ایجاد می‌شود. این شرایط به‌خصوص زمانی که خفیف یا مزمن باشد، می‌تواند بدون علامت باشد.شایع‌ترین علائم چنین وضعیتی عبارتند از: افزایش تحریک‌پذیری عصبی-عضلانی، از جمله بی‌حسی اطراف دهان، گزگز در دست‌ها و پاها و اسپاسم عضلانی.علائم و نشانه‌های شدیدتر می‌توانند شامل آسیب کلیه، علائم عصبی (‌مثل افسردگی)، آب‌مروارید، نارسایی احتقانی قلب و تشنج باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ