تا سال ۲۰۳۰ یک‌سوم خودروها در جهان چینی خواهند بود

اقتصاد ایران: عصر خودرو- بر اساس نتایج یک مطالعه، خودروهای تولیدکنندگان چینی تا سال ۲۰۳۰ یک سوم بازار اتوموبیل‌های جهان را از آن خود خواهند کرد. گفته شده است علت این روند هزینه نسبتا پایین ساخت اتوموبیل‌های چینی در مقایسه با برندهای اروپایی است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دویچه وله، بنا بر نتایج مطالعه‌ای که توسط شرکت مشاوره مدیریت "Alix Partners" منتشر شده است، تا سال 2030 میلادی یک سوم خودروها در جهان توسط تولیدکنندگان چینی به بازار عرضه و 9 میلیون خودرو خارج از چین فروخته خواهد شد.

بر اساس ارزیابی‌ها، علت این روند هزینه‌های کمتر در تولید خودروهای چینی، توسعه سریع‌تر و نیز میزان پایین‌تر کسب سود برای تولیدکنندگان آن در مقایسه با اتوموبیل‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای خواهد بود.

ارزیابی‌های منبع مذکور همچنین حاکی از آن هستند که این وضعیت به ویژه "به ضرر" برندهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای خواهد بود.

گفته شده است هزینه‌های مربوط به ساخت خودروهای الکتریکی در چین به میزان یک سوم کمتر از هزینه تولید این اتوموبیل‌ها توسط شرکت‌‌های اروپایی است و علاوه بر آن، چرخه‌های زمانی مربوط به توسعه آن نیز کوتاه‌تر از سایر رقبای مطرح در عرصه بین‌المللی است.

سیاست "قیمت‌گذاری تهاجمی" خودروسازان چینی

به گفته کارشناسان، همچنین سیاست "قیمت‌گذاری تهاجمی" خودروسازان چینی به روند مزبور دامن خواهد زد. در حالی که نرخ میانگین کسب سود برای تولیدکنندگان اروپایی بالغ بر 15 درصد است، رقبای چینی به طور متوسط با 7.1 درصد سود، "راضی هستند."

فابیان پیونتک، کارشناس صنعت در این مورد می‌گوید: «تعیین تعرفه‌های جدید گمرک توسط اتحادیه اروپا برای خودروهای چینی می‌تواند واردات این اتوموبیل‌ها را در کوتاه‌مدت کاهش دهد و قیمت‌های فروش را پایدار نگه دارد. اما این سیاست در عین حال روند تولید خودروهای چینی در اروپا و نیز ساخت قطعات آن در این قاره را تسریع خواهد کرد.»

این کارشناس به وضعیت رقابت برای تولیدکنندگان اتوموبیل‌های اروپایی در چین اشاره کرده است: «چین بازار مهمی برای تولیدکنندگان برجسته آلمانی محسوب می‌شود. اما سهم آنها در این بازار به طور فزاینده‌ای رو به کاهش است.»

به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود سهم بازار خودروهای برقی جدید در اروپا از 20 درصد در سال جاری به 45 درصد در سال 2030 افزایش یابد.

کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نرم‌افزارها نقش بسیار مهم‌تری را در تولید خودروها در مقایسه با محورهای محرک، ایفا خواهند کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ