دولت سیزدهم دوره رونق فرهنگی در خوزستان است

اقتصاد ایران: اهواز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: برخلاف تبلیغاتی مسمومی که انجام می‌شد در دولت آیت الله رئیسی شاهد دوران رونق فرهنگی در استان بودیم.

مجید منادی با حضور در دفتر خبرگزاری مهر استان خوزستان و در گفت و گویی با خبرنگاران این خبرگزاری اظهار کرد: کار رسانه‌ای حتی به لحاظ قانون، سخت و زیان آور است، به ویژه در استان خوزستان که هم به لحاظ موضوعات و پر خبری، کار زیاد است و هم به لحاظ آب و هوایی شرایط برای خبرنگار و عکاس ما نسبت به سایر استان‌های کشور سخت‌تر و زحمت مضاعف‌تر است، لذا به همه فعالان این عرصه خداقوت می گویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه بخش عمده کار تولید خبر بر دوش خبرگزاری‌ها است، تصریح کرد: ضمن احترام و خدا قوت به همه رسته‌ها و رشته‌های رسانه‌ای و خبری، باید گفت امروز بار اصلی تولید محتوای رسانه‌ای بر عهده خبرگزاری‌ها است که در صحنه و موضوعات مختلف حضور دارند.

وی، خبرگزاری مهر را یکی از بهترین‌ها در حوزه اطلاع رسانی معرفی کرد و گفت: این خبرگزاری بر اصول کاری که از ابتدا برای خود ترسیم کرده پایبند بوده و در خوزستان هم یک تیم حرفه‌ای پای این کار هستند که قدردان آنها هستیم، امیدواریم این کار مستمر باشد و توسعه پیدا کند؛ همچنین الگوسازی خوبی برای تمام بخش‌های مختلف رسانه‌ای به ویژه در حوزه جوانان و نوجوانان که امروز علاقمند به فعالیت در حوزه رسانه هستند، باشد و به نوعی این مشی حرفه‌ای و دلسوزانه که نسبت به استان، نظام و ارزش‌ها که در خبرگزاری‌های اصلی ما وجود دارد، در عرصه‌های دیگر نیز تسری پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص خدمات دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان بیان کرد: خانواده وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد استان بسیار پرکار است زیرا موضوعات مختلف در کشور و به تبع آن در استان به این وزارتخانه ارتباط پیدا می‌کند. موضوعات دینی و مذهبی همچون اربعین، شهادت‌ها، اعیاد، مسائل ملی و مذهبی و مناسبت‌هایی که در خوزستان است، از مناسبت‌های دینی و ولایی تا مناسبت‌های سنتی، ملی و بومی که در هر منطقه و استان وجود دارد نشان از پرکار بودن این خانواده دارند.

دولت سیزدهم دوره رونق فرهنگی در خوزستان است

منادی با بیان اینکه در دوره‌ای که شهید رئیسی به عنوان رئیس جمهور روی کار آمد توجه ویژه ای به حوزه فرهنگ و ارشاد صورت گرفت، تصریح کرد: به طور مثال می‌توان به حوزه عمرانی در بخش فرهنگ و هنر اشاره کرد که در سفر هیأت دولت به استان، برای اولین بار مبالغ و اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی نفت به حوزه فرهنگ تعلق گرفت در حالی که پیش از این هیچ اعتباری از مسئولیت‌های اجتماعی نفت به حوزه فرهنگ و هنر استان پرداخت نمی‌شد.

رشد ۱۰ برابری بودجه عمرانی فرهنگ

وی اضافه کرد: همچنین امسال اعتبار خوبی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان که حدود ۲ برابر بودجه عمرانی اداره کل است در این حوزه به بخش فرهنگ و هنر تخصیص داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: علاوه بر مبلغ مذکور نیز، امسال ۶۰ میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی اداره کل در نظر گرفته شده که به جز اعتبار دستگاه‌های فرهنگی دیگر است در حالی که آخرین اعتبار عمرانی که اداره کل پیش از این دریافت کرده بود حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده و قریب به ۱۰ میلیارد تومان آن هم اوراق خزانه بوده است.

منادی با بیان اینکه خوزستان یک استان به پهناور به لحاظ جغرافیایی و به لحاظ فرهنگی است و هیچ روز بدون رویداد نداریم، تصریح کرد: خانواده فرهنگ و هنر استان وسیع و پرتوان هستند لذا با بودجه‌هایی که مشخص شده اکثر مجتمع‌ها و مجموعه‌هایی که هنرمندان حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌های آنها در آن محل اجرا می‌شود، بهسازی و تجهیز می‌شوند تا بتوان خدمت شایسته ای به آنها ارائه کرد.

به گفته وی، طبق آئین نامه اعتبارات، پروژه‌های بالای ۵۰ درصد نیز تکمیل می‌شود، همچنین سعی داریم برخی از پروژه‌های بزرگ که سال‌ها در مرکز استان متوقف شده است را کلید بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به افتتاح خانه هنرمندان استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در دهه فجر سال گذشته، گفت: روند این پروژه با مساحت ۶ هزار مترمربع سال‌ها با سرعت بسیار پایین انجام می‌شد اما در مدت یک سال و نیم با شیب جهشی کار انجام شد و این مجموعه به ظرفیت فرهنگ و هنر استان اضافه شد.

دولت سیزدهم دوره رونق فرهنگی در خوزستان است

منادی با اعلام اینکه در حوزه‌های رویدادی و برنامه‌ای نیز در سطح خوزستان وسیع کار انجام می‌شود، عنوان کرد: بسیاری از رویدادها بودند که در استان نقش جدی داشتند اما به دلایل مختلف از جمله کرونا، نبود بودجه و مسائل دیگر سال‌ها معطل مانده بودند که اخیراً احیا شده‌اند.

احیای رویدادهای فرهنگی پس از سال‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: به طور مثال شهرستان ایذه ظرفیت فرهنگی بالایی دارد و طمع دشمن به آن زیاد است که فعالیت‌های فرهنگی کمی در آن شهر انجام می‌شد اما امسال جشنواره تک نفره یا مونودرام ایذه پس از ۱۸ سال احیا و برگزار شد.

منادی اضافه کرد: همچنین پس از چند سال جشنواره بزرگ تئاتر فتح خرمشهر به عنوان یک جشنواره ملی برگزار شد، برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صورت ملی در دزفول و جشنواره ملی شعر خلیج فارس در هندیجان از دیگر رویدادها هستند.

وی، قرارگاه شهید آوینی را یکی از اقدامات ویژه انجام شده در دوره اخیر خواند و گفت: این طرح در حال نهایی شدن است که به واسطه آن اعتبارات گسترده و خوبی برای تقویت بنیه فرهنگی استان و شهرستان‌ها در نظر گرفته شد به گونه‌ای که تک تک انجمن‌های تخصصی اعتبارات خود را دریافت می‌کنند و تمام ادارات مجموعه ما که در شهرستان‌ها قرار دارند برای تقویت بنیه فرهنگی شأن اعتبارت خوبی دریافت کردند. در واقع تاکنون به شهرستان‌ها هزینه کرد عمرانی پرداخت می‌شد اما بودجه ما آن میزان نبوده که در قالب برخی برنامه‌ها هزینه شود اما با طرح قرارگاه شهید آوینی این کار انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: قرارگاه شهید آوینی در راستای هدفی بود که شهید رئیسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد، تحت عنوان نهضت تولید محتوا تعیین کردند تا محتواهای فاخر انقلابی و بومی هر منطقه تولید شود و می‌توان گفت نقطه اوج و آخرین اقدام دوره شهید رئیسی، برنامه شهید آوینی بود.

منادی با اعلام اینکه در دوران شخصی مثل آیت الله شهید رئیسی تبلیغات بسیاری انجام می‌شد مبنی بر اینکه ممکن است برخی فعالیت‌های هنری در استان و کشور کمرنگ شود، عنوان کرد: اگر به آمارها نگاه کنیم یک رونق در این فضا را مشاهده می‌کنیم، همچنین دولت سیزدهم به صورت جدی از برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری حمایت کرد، وزارتخانه نیز تاکید کرد آنچه متناسب با قانون و شرع ما است باید اجرا شود و اکنون هم در حال برگزاری هستند.

وی افزود: یک کار ریشه‌ای که ریل گذاری بسیار بزرگی در حوزه فرهنگ کشور صورت گرفت و برکات آن شامل خوزستان هم شد به این صورت که در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار تحت عنوان بند «ه» بودجه در دولت، با پیشنهاد وزیر و با تاکید رئیس جمهور با عنوان اعتبارات فرهنگی شرکت‌های دولتی، یک درصد از اعتبارات هر شرکت دولتی برای هزینه در حوزه فرهنگ در نظر گرفته شد.

دولت سیزدهم دوره رونق فرهنگی در خوزستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: همچنین در سال جاری نیز برای دومین بار این اتفاق تحت عنوان بند «و» بودجه رقم خورد. البته پیش از این نیز مبلغ هزینه می‌شد اما با تشخیص شرکت‌ها بود که شهید رئیسی محکم پای این مساله ایستاد و مدیریت آن را به دستگاه‌های تخصصی فرهنگ سپردند.

جذب نخبگان فرهنگی در دولت سیزدهم

منادی یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم را جذب نخبگان فرهنگی اعلام و عنوان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد، سال‌ها جذب نیرو به صورت جدی و پرتعداد که جوان سازی را شامل شود، نداشته‌ایم. از سویی شخصی که می‌خواهد در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت کند باید ذاتاً یک فرد فرهنگی باشد لذا امسال با مجوزی که دولت با حمایت شهید رئیسی صادر کرد بیش از ۴۰۰ نفر از نخبگان به این وزارت ورود می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین برخی کارها توسط بخش غیردولتی توسط مردم یا بخش خصوصی در حال انجام شدن هستند که با حمایت معنوی و یا حتی مادی دولت و مجموعه وزارت ارشاد انجام می‌شوند و از افتتاح باغ کتاب و هنر اهواز می‌توان برای مثال نام برد.

حمایت فرهنگی دستگاه‌های استان رضایت بخش نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پاسخ به این سوال که حمایت و عمل به وظایف دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ و هنر استان چگونه بوده است؟ گفت: در این استان ظرفیت بزرگ صنایع فولادی، نفتی، کشاورزی و … وجود دارد که عظیم هستند و در خوزستان کسب درآمد می‌کنند اما آنگونه که باید مسئولیت‌های اجتماعی شأن در حوزه فرهنگ و هنر محقق نمی‌شود و اثر آن را نمی‌بینیم؛ اگر مجموعه‌های صنعتی که قصد خرید محصولات فرهنگی یا هنری را دارند از سبد فرهنگ و هنر استان آن را تأمین کنند می‌توانند از این اهالی حمایت جدی تری داشته باشند که هنوز این کار انجام نشده البته این موضوع مطلق نیست و برخی برنامه‌های ما با کمک بعضی از صنایع انجام می‌شود.

منادی اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت در حال حاضر این موضوع قائم به فرد است. بعضی از آثار و تبعاتی که در استان وجود دارد ناشی از حضور برخی صنایع است که سرمایه‌های ملی هم هستند و باید حفظ و نگهداری شوند اما با توجه به میزان تبعاتی که دارند، در حوزه فرهنگی و حمایت از هنرمندان و تولیدات آثار هنری غایب هستند، البته شاید در برخی موارد دیگر فعالیت داشته باشند که ما به آن حوزه‌ها اشراف نداریم ولی در کل باید گفت در هزینه کرد فعالیت‌های فرهنگی و هنری شأن اولویت‌ها رعایت نمی‌شود و مؤثر نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در دولت سیزدهم اطلاعات کافی برای نشان دادن اقدامات دولت در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت، شما به عنوان متولی رسانه‌های استان برای مواجه نشدن با این معضل، چه تدابیری اتخاذ خواهید کرد؟ بیان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر به چند موضوع اعتقاد داریم؛ از ابتدای کار سعی کردیم با اهالی رسانه که به صورت جدی در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند، به عنوان گام اول ارتباط داشته باشیم.

دولت سیزدهم دوره رونق فرهنگی در خوزستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: مورد دیگر این است که شاید بنده و همکارانم نسبت به گذشته بیشترین ارتباط با رسانه‌ها را داریم و هر زمان سوال یا موضوعی بوده جواب داده یا مطرح کرده‌ایم. همچنین سعی کرده‌ایم تمام فعالیت‌ها را رسانه‌ای کنیم البته ممکن است برخی اخبار عمومیت داشته باشند و مردم آنها را دنبال کنند اما برخی موضوعات دیگر مثل نیروی انسانی یا عمرانی کم اهمیت تر باشند که باید بیشتر آنها را اطلاع رسانی کنیم.

مدیران با رسانه‌ها همراه باشند

منادی با بیان اینکه اطلاع رسانی‌ها در حوزه فرهنگ و هنر خوب است اما جا دارد که بهتر شود، اظهار کرد: یکی از مسائلی که همواره دغدغه ما بوده، ضعف در اطلاعات و گفته شدن خدمات است و حتی رسانه‌هایی که دغدغه استان، خدمات نظام و دولت را دارند نیز گاهی مورد بی مهری قرار می‌گیرند و به جواب نمی رسند لذا مدیران محترم که زحمت بسیار می کشند و با سختی، کارهای ویژه ای انجام می‌دهند قدر رسانه‌ها را بدانند و نسبت به این مساله اهتمام داشته باشند.

وی گفت: به عنوان دبیر شورای اطلاع رسانی، در جلسه شورای اطلاع رسانی که اخیراً برگزار شد این موضوع را مطرح کردم که اگر مدیران خودشان کار رسانه‌ای انجام نمی‌دهند، حداقل اگر رسانه‌ای دلسوزانه به سراغ آنها می‌رود، با آن همراه و پاسخگو باشند و استاندار نیز بر این مساله تاکید کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: امروز رسانه‌های معاند و غیرمتعهد حتی گاهی جای شهید و جلاد را با هم عوض می‌کنند، پس آنها که می‌توانند این کار را انجام دهند، می‌توانند خدمات ما را هم نبینند؛ بنابراین باید به اندازه لازم فضا را برای اطلاع رسانی خدمات آماده کنیم که نه کوچک نمایی صورت گیرد و نه بزرگ نمایی شود.

منادی تصریح کرد: باید بین مدیری که در دوران سنتی کار می کرده و مدیری که امروز قصد کارکردن دارد تفاوت باشد، گاهی رسانه‌ها می‌توانند عامل به وجود نیامدن بحران و یا حتی خنثی کردن آن باشند که در واقع موتور کمکی و پیش برنده کار است.

وی افزود: همراهی رسانه‌ها با همه دستگاه‌های استان به خصوص مجموعه فرهنگ و ارشاد بسیار خوب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: کاری تحت عنوان تربیت هزار خبرنگار دانش آموز به صورت مشترک با سازمان دانش آموزی انجام داده‌ایم که ممکن است برخی از این دانش آموزان وارد فضای حرفه‌ای شوند. همچنین در حال برگزاری کلاس‌ها در رشته‌های تخصصی برای حوزه رسانه هستیم که از جمله آن می‌توان به کارگاه طنز و رسانه که اخیراً برگزار شد اشاره کرد.

منادی با بیان اینکه کار رسانه مستقیم با انگیزه و علاقه ارتباط دارد، اظهار کرد: برنامه ریزی خوبی با محوریت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در دستور کار داریم چرا که رسانه کار با ظرافتی است و نیازمند برنامه‌های کلان هستیم که آموزش از طریق کانون‌های مساجد یکی از این موارد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ