جلیلی: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل

اقتصاد ایران: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت: من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکان من متاسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گویید قفس؟

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود: شما می‌گویید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیازها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گویید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گویید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گویید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گویید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است

جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کارها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متاسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویز تان غلط است یک وقت شما در پزشکیان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

جلیلی اظهار داشت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

وی گفت: یکی از آن آلترناتیوهایت را بگو؛ غیر از امتیاز دادن چه آلترناتیوی داری؟ این دروغ است. شما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌هایتان را توضیح دهید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: برخی حرف‌های شما غلط و دروغ است آقای پزشکیان.

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت: متاسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکارهای رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.

وی خطاب به پزشکیان، گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.

جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گویید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.

وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.

جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.

جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیو آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گویید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گویید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی ست آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید. و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

وی، ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گویید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گویید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار موندم و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گویید این‌ها را قبول ندارید.

جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: شما می‌گویید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گویید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ