لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌هاست

اقتصاد ایران: تبریز-مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی گفت: لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌ها است و باید به این مورد توجه بیشتری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی روز سه‌شنبه در اولین همایش جهاندیدگان که در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: سالمند یعنی فرد جهان دیده و باتجربه، سن یک عدد است، باید روحیه ما شاد باشد و از لحظه به لحظه زندگی خود استفاده کنیم؛ بزرگترین آسیبی که همه هم درگیر آن هستیم این بوده که بدنبال هدف هستیم و از طول مسیر استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: از جوانان درخواست می‌کنم سعی کنند از لحظات زندگی خود استفاده کنند و به این فکر نباشند که فردا حال ما از این بهتر خواهد بود؛ امروز حال خود را بهتر کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی امروز می‌توانیم مفید باشیم و به مردم خدمت کنیم پس نباید به فکر فرداها بود، گفت: از روزی که به کتابخانه‌های عمومی آمدم طرح‌های مختلفی ارائه کردم تا مردم را با کتابخانه‌ها آشتی دهم؛ اولین طرح کودک کتابخوان بود، در کشورهای دیگر به محض تولد کودک کارت عضویت داده می‌شود ما هم به سراغ مرکز بهداشت رفتیم و زمانی که در شش سالگی واکسن زده می‌شود کارت دعوتی می‌دهیم تا کودکان با خانواده‌های خود عضو کتابخانه شوند.

بابایی با تاکید بر اینکه طی یک سال گذشته ۱۴ هزار کودک عضو کتابخانه شدند، افزود: طرح دوم در مدارس بود که در هر شیفت مدارس رابط بین مدارس و کتابخانه ایجاد شد تا کتاب‌های تازه را معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح بعدی خانواده کتابخوان بود که پدر و مادر و کودکی که بیشترین کتاب را در یک سال گذشته امانت گرفته‌اند معرفی می‌شوند.

وی متذکر شد: طرح بعدی جهاندیدگان است تا کتابخانه خانه دوم سالمندان باشد، ۱۵۰ کتابخانه در استان داریم که بعد از آموزش و پرورش بزرگترین شبکه فرهنگی کشور هستیم و قصد داریم اوقات فراغت سالمندان را از این روش پر کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی اذعان داشت: افرادی سالمند الگویی برای کودکان هستند اگر کتابخوان باشند در نسل آینده هم تأثیرگذار خواهد بود، اما اگر صرفاً به ظواهر دقت کنیم نسل آینده هم اینگونه تربیت می‌شوند و بنظر من جهاندیدگان آینده سازان کشور هستند.

وی گفت: پویشی را راه‌اندازی کردیم که در تمام کتابخانه‌ها از سالمندان هر شهر دعوت و به صورت رایگان عضو می‌شوند و مکانی برای آنها اختصاص می‌دهیم.

وی یادآور شد: کتابخانه مرکزی بالای ۱۸ هزار نفر عضو دارد و کمترین آن بالای ۵۰ سال است و از سالمندان درخواست می‌کنیم عضو شوند و نقش بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توسعه یابیم، باید به مسائل فرهنگی توجه بیشتری داشته و تلفیق بین نسل‌ها رخ دهد و تجربیات گذشته و کارآمدی فعلی را به نسب آینده منتقل کنیم و این از کتابخانه‌ها اتفاق می‌افتد.

بابایی در پایان گفت: دو سال گذشته ۱۱۰ هزار نفر عضو کتابخانه شدند و امانت کتاب ۷۰۰ هزار جلد بود که به ۲۰۰ هزار جلد رسیده است و به نوعی مردم را درگیر کتاب کردیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ