واکنش ارمنستان به مدل کالینینگراد برای ارتباط باکو با نخجوان

اقتصاد ایران: ایروان در مورد «مدل کالینینگراد» برای ارتباط جمهوری آذربایجان با نخجوان اعلام کرد: موضع دولت ارمنستان در خصوص حذف زیرساخت‌های اقتصادی منطقه از انسداد در پروژه «تقاطع صلح» منعکس شده و باید بر اساس ۴ اصل درج شده در این پروژه اجرا شود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه ارمنستان اطلاعاتی را در مورد «مدل کالینینگراد» برای ارتباط بین جمهوری آذربایجان با نخجوان منتشر کرد.

در این خصوص ذکر شده است: باکو دو بار «مدل کالینینگراد» را برای روابط با نخجوان به ایروان پیشنهاد داد. آخرین بار این موضوع توسط حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی، در نشست دیپلماتیکی که در اول مارس سال جاری در آنتالیا برگزار شد، مطرح شد و او آن را راه‌حلی بالقوه خواند. موضع دولت ارمنستان در خصوص حذف زیرساخت‌های اقتصادی منطقه از انسداد در پروژه «تقاطع صلح» منعکس شده است و باید بر اساس 4 اصل درج شده در این پروژه اجرا شود.

ارمنستان برای اجرای پروژه «تقاطع صلح» چهار اصل زیر را مدنظر قرار داده است:

1. اعمال حاکمیت کشور میزبان بر کلیه زیرساخت‌ها.

2. اعمال قوانین ملی هر کشوری بر کنترل گمرک و مرزها در قلمرو سرزمینی و تأمین امنیت همه‌جانبه آن.

3. کلیه زیرساخت‌ها می‌تواند برای حمل نقل بین‌المللی و داخلی استفاده شود.

4. ساده‌سازی‌ رویه‌های کنترل مرزی و گمرکی بر اساس برابری و اجرای متقابل.

لازم به یادآوری است که «مدل کالینینگراد» در سال 2021 توسط میخائیل فینکل، متخصص اسرائیلی حقوق بین‌الملل و سیاست بین‌الملل پیشنهاد شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، لیتوانی، مانند سایر جمهوری‌ها، استقلال یافت و ارتباط کالینینگراد یکی از بخش‌های روسیه با بخش اصلی کشور قطع شد. اگرچه قرارداد مرزی بین لیتوانی و روسیه در سال 1997 امضا شد، اما دومای روسیه این قرارداد را تصویب نکرد. روسیه تنها پس از توافق بر سر محموله‌های ترانزیتی به منطقه کالینینگراد، این توافق را تصویب کرد.

با آنکه لیتوانی با ترانزیت بدون ویزا از طریق خاک خود موافقت کرده، اما بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و روسیه در سال 2002 بیان کرد که رژیم ترانزیت حق حاکمیت لیتوانی را برای اعمال کنترل‌های لازم و اعمال ممنوعیت ورود به خاک خود محدود نخواهد کرد.

با وجود همه این‌ها، لیتوانی محدودیت‌های ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد روسیه را گسترش می‌دهد. در سال 2022، مقامات لیتوانی حمل‌ونقل کالاهای تحریم شده از طریق راه‌آهن را از طریق سهمیه‌بندی به منطقه کالینینگراد محدود کردند. محدودیت‌ها شامل مصالح ساختمانی، چوب، فلزات، سیمان، خاویار و الکل است.

آنتون علیخانوف فرماندار کالینینگراد به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: بر اساس آخرین اطلاعات، لیتوانی به طور یکجانبه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی به منطقه کالینینگراد را اصلاح می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ