تفاوت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در دولت سیزدهم با دوازدهم

اقتصاد ایران: سال ۱۳۹۲ در حالی سبد کالایی بین اقشار کم درآمد توزیع شد که برنامه ای وجود نداشت و کرامت انسانی نادیده گرفته شد.این امر در دولت سیزدهم ساماندهی شده و در قالب کالابرگ الکترونیک انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حدود دو سال اخیر دولت سیزدهم در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد طرح کالابرگ الکترونیکی را راه اندازی کرد که توزیع کالاها با مبنا قرار دادن قیمت کالاهای اساسی در اردیبهشت ۱۴۰۱ است که در ۲۲۰ فروشگاه زنجیره‌ای و غیرزنجیره ای در سراسر کشور قابل تهیه است.

تصمیم دولت سیزدهم برای اجرایی کردن طرح کالا برگ الکترونیک با موجی از هجمه‌ها مواجه بود. این رسانه‌ها با تعابیری همچون گداپروری، سیستم کمیته امدادی، بازگشت به گذشته، احیای کوپن و… آن را مورد هجمه قرار دادند.

گفتنی است با رجوع به چند سال قبل و نحوه توزیع سبد کالایی در دولت یازدهم شلختگی نحوه توزیع و زیر سوال رفتن کرامت انسانی قابل نمود است. بهمن سال ۱۳۹۲ دولت تدبیر و امید طرح توزیع سبد کالاهای اساسی را به اجرا گذاشت. این طرح در اجرا چنان ناهماهنگ و ضعیف بود که دو کشته داد.

توزیع سبد کالاهای اساسی به مردم، با شیوه‌ای که انجام شد انتقادهای بسیاری را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشت. زمان پخش این بسته کالایی در ایام دهه فجر آن سال و ایجاد صف‌های طویل برای دریافت آن، موجب سوءاستفاده دشمنان گردید به طوری که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی گستاخانه گفت «شما در اخبار دیدید که ایران اخیراً به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تأثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است…».

سخنگو دولت نهم و دهم هم اظهار کرد، توزیع سبد کالا از سوی دولت تدبیر و امید اقدامی شکست خورده و ناموفق است که روش کار تحقیرآمیز بوده و خوراک رسانه‌ای برای بیگانگان فراهم کرد.

به هر روی، با توجه به تجربه کسب شده دولت سیزدهم در کنار کمک معیشت نقدی، این فرصت را در اختیار اقشار کم درآمد قرار داد تا ضمن حفظ شأن انسانی افراد کالاها با قیمت کمتر در فروشگاه‌های سراسر کشور توزیه و به دست مردم برسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ