پزشکیان «فیلترینگ کنترل شده» را پذیرفت/مخرج مشترک مناظره اینترنتی

اقتصاد ایران: شب گذشته صراحتا دو نامزد ریاست جمهوری مواضع خود را درباره فیلترینگ پلتفرمهای خارجی اعلام کردند که «مسئولیت پذیری پلتفرم های بین‌المللی» مخرج مشترک مناظره و برنامه پزشکیان و جلیلی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه یازدهم تیرماه نخستین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» با موضوع «فرهنگی و سیاسی» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما به روی آنتن رفت. وجه تمایز این مناظره با مناظره های پیشین این بود که سوالات در حوزه های نام برده با صراحت بیشتری از کاندیداها پرسیده شد و حتی مجری این امکان را داشت که در صورتی که یکی از دو نامزد پاسخ شفافی به سوال ندهند، سوال را مجددا مطرح کند.

پرسش‌های داغ و شفاف درباره فیلترینگ و اینترنت

در این مناظره در حوزه فرهنگی سوالاتی شفاف پیرامون «فیلترینگ فضای مجازی» و «اینترنت» از پزشکیان و جلیلی پرسیده شد که هر دو مشخصا تاکید کردند که سکوهای خارجی برای فعالیت باید مسئولیت و قواعد ایران را بپذیرند و خود دولت و یا برخی شرکت ها باید با آن ها مذاکره کنند.

این در حالی است که عدم مسئولیت پذیری دو پلتفرم فیلتر شده در ایران سبقه طولانی دارد به طوری که در دولت دوازدهم علی رغم تعامل و مذاکرات با برخی از پلتفرم‌های بین‌المللی، آن‌ها حاضر به پذیرفتن تعهدات ایران نشدند.

رایزنی‌های دولت دوازدهم و سیزدهم با پلتفرم‌ها بی نتیجه ماند

در دولت سیزدهم نیز نامه‌ای از سوی مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا درباره تأسیس نمایندگی در ایران نوشته و ارسال شد اما پاسخ رسمی از سوی این شرکت در این زمینه دریافت نشد. این شرکت در فضای مجازی و در پاسخ به درخواست ایران برای تعیین نماینده ای در تهران پاسخ منفی داد و اعلام کرد خود را سرگرم این درخواست نخواهد کرد!

نامزدی که درباره رفع فیلترینگ تضمین داد

با این حال مسعود پزشکیان از همان ابتدا که تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرد از تغییر در چندین حوزه در صورت پیروزی خود در انتخابات خبر داد که یکی از آن ها بحث «فیلترینگ» بود به طوری که حتی این تضمین را داد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برداشته شود و اعلام کرد که تمام دولت در برابر فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد خواهد ایستاد.

پزشکیان در مناظره های پیشین ضمن انتقاد از فیلترینگ به مسائلی از جمله گردش مالی فروش فیلترشکن و مشکلات ایجاد شده برای کسب و کارهای آنلاین در اثر محدودیت‌های اعمال شده اشاره کرده بود. او همچنین پرداختی به موضوع مافیای فروش فیلترشکن داشت و به فرصت‌های استفاده از پلتفرم‌های دارای محدودیت دسترسی، از جمله توئیتر اشاره کرده بود. نماینده اصلاح طلبان از پیگیری توسعه زیرساخت‌ها در دولت خود نیز در صورت پیروزی خبر داده بود.

این اظهارات در حالی است که همانطور که در گزارش قبلی مهر (اینجا) به آن اشاره شد اختیار دولت در بحث فیلترینگ و رفع آن اختیار تام نیست و رأی به مسدودسازی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر می‌شود. این کارگروه زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می‌کند و متشکل از ۱۲ نفر است که تنها ۶ نفر آنها از قوه مجریه هستند.

پزشکیان: در همه دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت داریم

با این حال در مناظره شب گذشته صراحتا سوالی پیرامون فیلترینگ از پزشکیان پرسیده شد و او این بار پاسخ محافظه کارانه تری به این پرسش داد و عنوان کرد که «در همه دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت داریم.» او البته این را هم گفت که «الان که هیچ مساله ای نیست، چرا باید اینترنت فیلتر شود؟ الان کاربران بیشتر از اینترنت دارند پول فیلترشکن می دهند. وقتی کاربر با فیلترشکن وارد می‌شود، دیگر نمی‌توانید کنترلی انجام بدهید. کاربر به هر سایت ممنوعی بخواهد می‌تواند برود.»

برای ارتباط با دنیا به اینترنت بدون فیلتر نیاز داریم

مجری برنامه سوال دیگری در همین رابطه پرسید که در صورت پیروزی دولت شما در کنار فرصت های مجازی چگونه آن را مدیریت خواهید کرد؟ که او پاسخ داد: بستگی دارد در کجای قضیه می خواهید مدیریت کنید! بحث های آموزشی، خدماتی، بانکی و دارایی به اینترنت وصل است. ارتباط با دنیا بر اساس اینترنت است و شما نمی‌توانید بگویید ما می خواهیم در قفس زندگی کنیم و ارتباطی هم با دنیا نداریم. برای ارتباط با دنیا به اینترنت بدون فیلتر نیاز داریم.

اذعان به مسئولیت پذیری سکوهای خارجی/جلیلی احسنت گفت

در ادامه مجری درباره عدم مسئولیت پذیری سکوهای خارجی نسبت به کاربران ایرانی پرسید که پزشکیان پاسخ خود را اینگونه داد: باید با شرکت‌های خارجی که کاربران ایرانی از خدمات آنها استفاده می‌کنند صحبت کنیم و درباره این مسئولیت پذیری با آن ها قرارداد بسته شود که در همین حین جلیلی با گفتن «احسنت» صحبت های پزشکیان را تایید کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: الان پول فیلترشکن ها در جیب چه کسانی می‌رود؟ عده‌ای داشتند با فضای مجازی زندگی می کردند اما با فیلترینگ چقدر بلا بر سر این ها آمده است و از زندگی ساقط شده اند.

خود آمریکا هم به محدودیت در اینترنت قائل است

پزشکیان البته این موضوع را هم تایید کرد در همه جای دنیا حتی در خود آمریکا محدودیت هایی در اینترنت قائل هستند و می توان در مواقعی که نیاز است این کار را انجام داد اما الان در کشور وضعیت عادی است و همه از فیلترشکن دارند استفاده می‌کنند. در این شرایط بچه‌ها می‌توانند به فضایی وارد شوند که در حالت عادی نمی‌توانند ورود کنند. در ضمن وقتی فیلترشکن روشن است، موقعیت فرد را نمی‌شود پیدا کرد اما در حالت عادی راحت تر می شود مدیریت و نظارت کرد.

الان که شرایط عادی است چرا باید فیلترینگ باشد؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن پذیرش فیلترینگ در مواقع بحرانی گفت: یک موقعی اعتراضات و اعتصابات بود، خب هر حاکمیتی ممکن است آن را قطع کند خب قطع شود اما الان دیگر شرایط عادی است. با فیلترینگ کار دانشگاه و بیمارستان ها با مشکل مواجه می شود. واقعیت قضیه این است که باید کاری کنیم که مردم بتوانند در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند. دنیایی از فرصت و امکانات در این فضا وجود دارد. یا دولت و یا شرکت های واسطه می توانند با شرکت‌های خارجی که در ایران خدمات می‌دهند، قرارداد ببندد و طبق شرایطی به ما سرویس دهید.

در اینجا مجری پرسید پس شما با یک فیلترینگ کنترل شده موافق هستید که پزشکیان پاسخ داد: بله مثل همه دنیا. همه جای دنیا چه کار می‌کنند؟ ما هم مشابهش عمل کنیم. ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم. ما داریم کاری می کنیم که زندگی مردم ساقط شود. مردم در حال حاضر بیشتر از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند، این ها که فیلترشکن می فروشند چه کسانی هستند؟ کسانی که این پول‌ها را می‌خورند، مالیات هم نمی‌دهند اما اگر این موضوع تحت نظارت دولت باشد، در مواقع خاص امنیتی می‌شود اینترنت را قطع کرد.

جلیلی: سکوهای خارجی باید مسئولیت بپذیرند

سعید جلیلی نیز در پاسخ به پرسش مجری در خصوص «مرز مسئولیت پذیری و محدودیت در فضای مجازی» این پاسخ را داد اگر می گوییم فضای مجازی یک فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به نظرم مشخص بگوییم چکار می خواهیم بکنیم. یکی از بحث ها این است که ما نگاهمان در فضای مجازی مصرف کننده است یا تولید کننده؟ نگاهمان به سکوهای خارجی است یا داخلی؟ بله اگر سکوهای خارجی بیاید مسئولیت بپذیرند می توانند فعال شوند.

۱۰ درصد درآمد سکوها باید به تولید کننده محتوا داده شود

وی افزود: چرا ما نباید پول اینترنتی که از مردم گرفته می شود و مردم محتوایش را تولید کرده اند به او پرداخت نشود؟ باید ۱۰ درصد درآمد سکوها به تولید کننده محتوا داده شود و در این صورت خواهید دید چقدر شغل و درآمد برای مردم ایجاد خواهد شد.

سرعت اینترنت موبایل می‌تواند حداقل ۱۰ برابر افزایش یابد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ضمن بیان این مطلب که بررسی‌های ما نشان داده سرعت اینترنت موبایل می‌تواند حداقل ۱۰ برابر و سرعت اینترنت ثابت تا ۵۰ برابر افزایش یابد، گفت: برای بهره‌برداری مستمر و پایدار در هر عرصه و موضوعی، مسئولیت پذیری نیاز است آن هم نه مسئولیت پذیری که سلیقه‌ای باشد، بلکه باید قانونی باشد و حتی این قانون نباید هر روز عوض شود؛ این مسئله در حوزه‌های مختلف اقتصاد صنعت فضای مجازی فرهنگ و غیره وجود دارد.

جلیلی روز گذشته با حضور در نمایشگاه الکامپ نشستی با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور داشت و در این جلسه بر تکمیل ۱۰۰ درصدی پوشش فیبر نوری در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون به لحاظ فنی و اقتصادی برای توسعه فیبر نوری مشکلی وجود ندارد لذا فیبر نوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد.

او در این جلسه مشخصا درباره فیلترینگ نیز صحبت کرده و این را گفته بود که هر پدیده‌ای در هر عرصه‌ای اگر بخواهد پایدار باشد و تابع نوسانات نباشد باید مسئولیت‌پذیری در آن وجود داشته باشد. وقتی یک اتوبان می‌کشیم برای استفاده از آن و رفاه پیدا کردن استفاده می‌شود اما مسئولیت‌پذیری آن هم برعهده نهادها است. سکوی داخلی و خارجی باید مسئولیت‌پذیر باشند. در برخی مواقع نیز استثناهایی وجود دارد و گفته می‌شود جاده برفی است و لغزنده و باید با احتیاط حرکت کنید.

به باور این نامزد ریاست جمهوری فیلتر شدن خیلی از سکوها قابل تجدیدنظر است چرا که اصل این است که از تمام این پلتفرم‌ها بتوان استفاده کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ