شبیه‌ساز مایکروسافت Prism در اجرای اپلیکیشن‌های X86 روی ویندوز آرم چقدر بهتر شده است؟ [تماشا کنید]

اقتصاد ایران: شبیه‌ساز پریزم در کاربردهای واقعی توانست نرم‌افزارهای X86 را با سرعت بیشتری از نسخه‌‌های قبلی ویندوز ۱۱ اجرا کند.

کانال یوتیوب Gary Explains سرعت اجرای برنامه‌ها با شبیه‌ساز Prism که در آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۱ قرار گرفت، با نسخه‌ی قبلی آن مقایسه کرد.

مایکروسافت با انتشار به‌روزرسانی 24H2 ویندوز ۱۱ در کامپیوترهای کوپایلت‌ پلاس، بهبود سرعت اجرای اپلیکیشن‌های X86 و X64 را به‌وساطه‌ی شبیه‌ساز پریزم وعده داده است. Prism امکان اجرای برنامه‌های سازگار با پردازنده اینتل و AMD را برای ‌لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی‌بر معماری Arm فراهم می‌آورد.

سیستم‌عامل ویندوز از ابتدا با پلتفرم‌های X86 و X64 سازگار بوده است؛ به‌همین‌دلیل، توسعه‌دهندگان نیز نرم‌افزارهای خود را براساس همین معماری توسعه داده‌اند. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری هنوز نتوانسته‌اند خود را با Windows On Arm تطبیق دهند.

مایکروسافت در رویداد معرفی کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس اعلام کرد که بسیاری از نرم‌افزارهای پرکاربرد مانند کروم، فتوشاپ، زوم، VLC و اسپاتیفای نسخه‌های اختصاصی برای ویندوز آرم دارند و این اکوسیستم در حال گسترش است.

فهرست نرم افزارهای ادوبی در رویداد مایکروسافت بیلد ۲۰۲۴ که نسخه آرم آن ها منتشر خواهد شد
عکاس: Allison Johnson / The Verge

استفاده از شبیه‌ساز موجب کاهش سرعت اجرای نرم‌افزار می‌شود. با‌این‌حال، ردموندی‌ها ادعا کرده‌اند که پریزم در آپدیت جدید ویندوز ۱۱ تا حد زیادی باعث افزایش کارایی و سرعت اجرای نرم‌افزارها خواهد شد.

ردموندی‌ها اعلام کردند: «نرم‌افزارهای شبیه‌سازی‌شده در کامپیوترهای مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت، دو برابر سریع‌تر از سیستم‌های ویندوزی مبتنی‌بر آرم هستند که ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 22H2 را اجرا می‌کنند.»

مردی در حال توضیح شبیه ساز پریزم prism در ویندوز آرم کوپایلت پلاس

گری توضیح می‌دهد که بخشی از افزایش سرعت دوبرابری در عملکرد شبیه‌ساز پریزم در نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱، به‌لطف تراشه‌ی جدید کوالکام به‌دست آمده است.

نتایج بنچمارک گیک‌بنچ ۵ روی لپ‌تاپ کوپایلت‌پلاس مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت و ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در‌مقایسه‌با لپ‌تاپ دیگری مجهزبه پردازنده‌ی کوالکام 8cx نسل ۳ با مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی مشابه، نشان داد که بهبود سرعت شبیه‌ساز تا حد زیادی به نوع پردازنده وابسته است.

یوتیوبر مذکور نسخه‌ی X86-64 نرم‌افزارهای موزیلا فایرفاکس و Cinebench r23 و HandBrake را روی لپ تاپ مایکروسافت مدل سرفیس پرو ایکس دارای نسخه‌ی 23H2 ویندوز ۱۱ اجرا کرد. سپس به‌روزرسانی 24H2 سیستم‌عامل را روی دستگاه نصب و نرم‌افزارها را دوباره اجرا کرد تا تفاوت سرعت عملکرد آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند.

مقالات مرتبط
  • مایکروسافت تاریخ انتشار نسخه آرم پریمیر پرو و چند نرم‌افزار دیگر ادوبی را اعلام کرد
  • مایکروسافت عملکرد سیستم شبیه‌ساز Prism را به‌نمایش گذاشت

گری نتایج آزمایش خود را بدین‌صورت بیان می‌کند:

  • فایرفاکس ۱۰ درصد سریع‌تر اجرا شد.
  • Cinebench R23 در عملکرد تک‌هسته‌ای ۸ درصد و در عملکرد چندهسته‌ای ۴٫۵ درصد افزایش سرعت داشت.
  • نرم‌افزار HandBrake فرایند انکدکردن فایل با فرمت H264 را حدود ۸ درصد سریع‌تر انجام داد.

بنابراین، شبیه‌ساز پریزم موفق شد نرم‌افزارهای مبتنی‌بر X86 و X64 را حتی در لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر از کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس با سرعت بیشتری اجرا کند. گری معتقد است که Prism در لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس به‌مراتب بهتر عمل خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ