خوشنویسی قزوین در تمام ادوار تاریخ حرف اول را زده است

اقتصاد ایران: قزوین-استاد دانشگاه تهران گفت: قزوین اصطلاحاً به پایتخت خوش‌نویسی ایران شهرت دارد و اگر طالقان هم جز قزوین حساب شود باید گفت حرف اول خوشنویسی در کشور را در اکثر دوره‌های تاریخی زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج نعیمانی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره خوشنویسی غدیر که در فرهنگسرای بانو و به همت حوزه هنری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: نوشتن در حضور جمع، کار بسیار سختی است و اکثر کسانی که در حضور و جمع می‌نویسند برخی اوقات تا ۵۰ درصد افت توانایی دارند و به همین جهت آنچه از این نوع جمع بربیاید قطعاً با اثر اصلی یک هنرمند که در خلوت خود فرق می‌کند و به این جهت باید گفت آثار تولید شده در این بخش بسیار قابل‌تقدیر است و بعضی از کارها فوق العاده است که توانایی هنرمندان این بوم را نشان می‌دهد.

استاد و مدرس دانشگاه تهران عنوان کرد: قزوین اصطلاحاً به پایتخت خوش‌نویسی ایران شهرت دارد و اگر طالقان هم جز قزوین حساب شود تقریباً باید گفت حرف اول خوشنویسی در کشور را شاید در اکثر دوره‌های تاریخی زده است.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه خوشنویسی قزوین انتظار خلق آثار فاخر خوشنویسی بدیهی است اما برگزاری مراسم این‌چنینی جزو امور ضروری است.

این استاد خوشنویسی بیان کرد: اگر جشنواره‌های خوشنویسی تکرار نشود به‌یقین این استعدادها کور خواهد شد و تمام هنرمندان این عرصه خانه‌نشین خواهند شد.

وی مطرح کرد: هنر اگر جلوه گری نداشته باشد نمی‌تواند خود را نشان دهد و باید در معرض دید دیگران و در برابر قضاوت قرار بگیرد چنانچه نقدهای منفی و مثبت، تجزیه‌وتحلیل اثر سبب رشد و تعالی هنرمند خواهد بود و این رونمایی در این جشنواره‌ها جزو ضروری‌ترین امور است که باید به آن پرداخته شود.

این خوشنویس تشریح کرد: مناسبت‌های ملی و مذهبی مختلف فرصت خوبی است تا ما بتوانیم هنرمندان را در کنار هم جمع و تشویق کنیم و این افراد بتوانند در کنار هم رشد کافی را داشته باشند که اگر چنین نباشد زمینه رشد فراهم نخواهد شد.

وی گفت: قزوین یکی از محورهای اصلی خوش‌نویسی ایران است و علاوه بر آنکه جشنواره دوسالانه خوش‌نویسی جهان اینجا برگزار می‌شود، هنرمندان بزرگی از گذشته در این سرزمین حضور داشتند و هنرمندان معاصر نیز در گسترش این هنر در استان قزوین مؤثر هستند.

نعیمانی در پایان گفت: از قزوین توقع داریم که جایگاهش را حفظ کند و اگر نتواند این جایگاه را پاس بدارد ممکن است شهرها و استان‌های دیگر در این رقابت هنرمندانه نام هنر خوشنویسی را از آن خود کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ