تولید انبوه آینه‏ های ری‎را با تکنولوژی روز توسط «شفق دانا»

اقتصاد ایران: شفق دانا تنها تامین‌کننده آینه‌های جانبی ری‏را بوده و طراحی آن نیز با شرکت بوده است. در حال حاضر تولید آزمایشی را آغاز کرده‌ایم که امیدوارم تا یکی، دو ماه آینده به تولید انبوه برسیم

تولید همراه با نوآوری و به‌روزرسانی سریع محصولات از ویژگی‌های یک شرکت قطعه‌ساز کاربلد است. در حوزه آینه‎های خودرو شرکت شفق دانا طی سال‌های اخیر روند توسعه‎ای بسیار مناسبی را طی کرده و از تولید آینه‌های معمولی به تولید آینه‎های موتوردار و تا شونده و همچنین تولید آینه‌های مجهز به‌دوربین رسیده است.

این شرکت در سال‌های اخیر سرمایه‎گذاری بسیاری روی تولید انواع آینه به‌خصوص در تولید آینه‌های محصولات ایران‌خودرو انجام داده است. در حال حاضر شرکت شفق دانا، خط تولید آینه‌های جانبی محصول جدید ری‎را، را که مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه است، راه‌اندازی کرده است. این شرکت به‌عنوان تنها تامین‌کننده آینه‎های ری‎را، آماده است تولید برای این خودرو را آغاز کند و افزایش دهد.

شفق دانا همچنین به‌بحث تولید دوربین به‌جای آینه‎های معمولی نیز ورود کرده و پروتوتایپ این محصول را نیز در نمایشگاه قطعات در معرض دید عموم قرار داد. شفق دانا همچنین قرار است تامین آینه‌های شاهین را هم برعهده بگیرد. درعین حال شرکت قدیمی حوزه قطعات خودرو قرار است با چند شرکت دیگر به‌منظور تولید آینه‌های جدید همکاری کند.

سرعت بالای این شرکت در طراحی و تولید انواع آینه سبب شده است شرکت‌های بسیاری خواهان همکاری با شفق دانا باشند. در خصوص تولیدات این شرکت و همچنین برنامه‌های آینده شفق دانا با محمدرضا حسین‎پور، جانشین معاونت مهندسی این شرکت به گفت‌وگو پرداختیم.

شرکت شفق دانا در بسیاری از نمایشگاه‌های قطعات حضور فعالی داشته است. هدف شما از حضور در نمایشگاه قطعات و لوازم خودرو چه بود؟

ما به‌عنوان تامین‌کننده آینه‌های جانبی و کلا مجموعه‌های آینه‌های خودرو جهت ارائه محصول و طرح‌های جدید، در نمایشگاه حضور پیدا کردیم. همچنین پروژه‌های در حال توسعه و برنامه‌های آتی را در سال جاری در نمایشگاه معرفی کردیم. اصولا حضور در نمایشگاه‌ها برای ما فرصت مناسبی است که محصولات جدید و محصولات فعلی خود را عرضه کنیم. شرکت شفق دانا همواره به دنبال ایجاد نوآوری و عرضه محصولات با کیفیت بوده است. رونمایی از توانمندی‎ها و نوآوری‎های شرکت شفق دانا جزو اولویت‎های ما برای حضور در نمایشگاه‏های مختلف است.

محصولات جدید شما شامل چه محصولاتی است و چه طرح‌های جدیدی در برنامه دارید؟

آخرین پروژه ما مربوط به آینه‌های جانبی ری‎را می‌شود که نسبت به آینه‌های دیگر آپشن‌های بیشتری دارد و مجهز به‌دوربین است و به رادار نقطه‌کور تجهیز شده است. همچنین این مدل آینه‌ از آپشن‌های مختلفی برخوردار بوده و نسبت به‌سایر آینه‌ها به‌روزتر است و استایل بهتری دارد. در حال حاضر مجموعه قطعات ما روی خودرو ری را نصب می‌شود. در پروژه دیگری ما تولید آینه‌وسط الکتروکرومی را از سال گذشته آغاز کردیم و درحال حاضر آن را به‌سایر OEM ها معرفی می‌کنیم. این آینه برای ایران‌خودرو روی کل محصولات تامین می‌شود. پروژه آپشن دنای جوانان و خودروهایی که با استانداردهای ۸۵ گانه تولید می‌شوند از این آینه الکتروکرومیک بهره می‌برند. کانسپت جدیدی را نیز امسال برای نخستین‌بار در نمایشگاه به‌نمایش گذاشتیم. در این کانسپت به جای آینه از دوربین استفاده می‌شود.

این دوربین‌ها طراحی خود شرکت است؟

در طراحی این دوربین‌ها با یک پارتنر خارجی همکاری می‌کنیم. در حال حاضر بحث تحقیق و توسعه را برای این آینه‌ها پیگیری می‌کنیم. نمونه پروتوتایپ آن تولید شده که برای نخستین‌بار در نمایشگاه قطعات خودرو عرضه شد. همان‌طور که تاکید کردم نوآوری در شرکت شفق دانا از اهمیت بسیاری برخوردار است و تولید این دوربین‎ها به‌جای آینه، بخشی از مسیر توسعه در شرکت ما خواهد بود.

این محصول جزو استانداردهای ایران است؟

معمولا این طرح جدید برای خودروهای برقی و لوکس استفاده می‌شود. از طرف دیگر برای اتوبوس‌ها و خودروهای بزرگ مانند کامیون‌ها که زاویه دید مناسبی ندارند، در حال رواج پیدا کردن است و روی آن کار می‌کنند تا در اتوبوس‌ها از آن استفاده شود. در حال حاضر روی این محصول برنامه‌ریزی کرده‌ایم و احتمالا در آینده برای بسیاری از خودروها عرضه خواهد شد.

صفر تا صد طراحی آینه‌های محصول ری‎را کار شرکت شفق دانا است و روی تمام خودروهای ری‎را همین آینه‌ها با ویژگی‌های مشابه نصب می‌شود؟

ما تنها تامین کننده ری‏را هستیم و طراحی آینه‌های آن با شرکت بوده است. تاییدیه‌ها و استانداردها را از شرکت ایران‌خودرو اخذ کرده‌ایم. در حال حاضر تولید آزمایشی را آغاز کرده‌ایم که امیدوارم تا یکی، دو ماه آینده به تولید انبوه برسیم.

در بحث همکاری با خودروسازان دیگر که تیراژ نسبتا بالایی دارند، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در سال جاری مذاکراتی با کرمان موتور، مدیران خودرو و سایپا آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر دو پروژه بسیار خوب با سایپا داریم و آینه‌های شاهین را تولید کردیم و احتمالا از هفته آینده در چرخه تامین آینه شاهین می‌افتیم. برای پروژه جدید هم با این شرکت قرارداد بسته‌ایم و کار طراحی آن را آغاز کرده‌ایم و تا چهار، پنج ماه آینده روی پروژه‌های جدید شرکت سایپا هم محصولات را عرضه می‌کنیم. با شرکت‌های دیگر کرمان و مدیران هم مذاکراتی را برای محصولات پرتیراژتر هم برای آینه‌های جانبی و هم آینه‌های وسط الکتروکرومیک آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر هم برای شرکت کرمان‌موتور آینه‌های وسط را تامین می‌کنیم.

حضور شفق دانا در بازار افترمارکت به چه صورت است؟

امسال برنامه داریم که در این حوزه هم کارهای توسعه‌ای انجام دهیم. البته در این بازار حضور داشته‌ایم؛ اما چندان پررنگ نیست و بیشتر سعی کرده‌ایم با تولیدکنندگان کار کنیم. تلاش ما این بوده که نیاز خودروساز را به‌صورت کامل و با بهترین کیفیت برطرف کنیم. در این بخش کمبودی وجود ندارد و شفق دانا به‌راحتی نیاز خودروسازان به آینه‌های بغل و آینه وسط را تامین خواهد کرد. اما در حوزه بازار لوازم‌یدکی نیز در حال توسعه فعالیت‏هایمان هستیم.

با توجه به این‌که افترمارکت بزرگی در این بخش وجود دارد، چرا حضور شما در این بازار کمرنگ است و بازار را در اختیار شرکت‌هایی با درجات پایین تر قرار می‌دهید؟

ترجیح می‌دهیم با تولیدکنندگان کار کنیم. به‌عنوان مثال برای شرکت ایساکو که افترمارکت را در اختیار دارد، از سال گذشته تیراژ قابل قبولی قطعه تامین کردیم و این حوزه را هم تقویت می‌کنیم. ما به طور مستقیم خیلی به‌بازار ورود پیدا نکردیم و سعی کردیم تحت سرپرستی و مسئولیت تولیدکننده پیش برویم. عمده آینه‌هایی که تولید می‌کنیم مربوط به شرکت ایران‌خودرو است. شاهین هم احتمالا از هفته آینده تامین می‌شود.

داخلی‌سازی این قطعات چقدر است؟

به جز دو تا از قطعات برقی، اکثر قطعات در داخل تامین می‌شود. قطعات برقی مربوط به آینه از خارج تامین می‌شود.

جوینت‌ونچر شما برای تولید آینه وسط با کدام شرکت است؟

در این زمینه با شرکت چینی همکاری داریم. برای آینه‌های ری را اما با یک پارتنر دیگری کار کردیم؛ چراکه باید یکسری آنالیز در طراحی استفاده می‌شد. به طور کلی سعی می‌کنیم با شرکت‌های مطرح خارجی در حوزه توسعه آینه خودروها که روز به‌روز در تولید آن ظرافت و تکنولوژی بیشتری به‌کار گرفته می‌شود همکاری داشته باشیم. تولید آینه‌های خودرو دیگر از حالت سنتی و ساده خارج شده و هر روز امکانات بیشتری در تولید آینه‌ها به‌کار گرفته می‌شود. وجود موتور و دوربین و... در آینه‌ها سبب شده است این قطعه از خودرو کارایی بیشتری پیدا کند. در هر صورت شرکت شفق دانا در تولید آینه‌ها با تکنولوژی جدید ورود کرده و نمونه آن را در آینه ری‎را خواهیم دید. همچنین در بسیاری از محصولات ایران‌خودرو آینه‌های شرکت شفق دانا به‌کار گرفته شده است.

آینه‌های ری را هم مجهز به‌دوربین خواهد بود؟

بله؛ دوربین ۳۶۰ درجه روی آن‌ها نصب می‌شود.

صنعت تولید در سال اخیر چه اندازه تغییر کرده است؟

قابل مقایسه نیست. در ۱۰ سال گذشته این صنعت رشد چشمگیری داشته است. هم از نظر کیفی این محصولات ارتقای خوبی پیدا کرده‌اند و هم از نظر فیچرهایی که روی آینه تعریف می‌شود. در گذشته آینه‌ها به این صورت نبود؛ اما در حال حاضر هم از نظر کیفی، هم از نظر استایل و ظاهر و هم از نظر فیچرها با خودروهای روز دنیا برابری می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ