احتمالاً تنها ۱۰ درصد از ظرفیت تولید TSMC به کشورهای خارج از تایوان منتقل می‌شود

اقتصاد ایران: بر اساس گزارشی از تایوان، کارخانه‌های خارجی TSMC در نهایت ۱۰ درصد از کل خروجی این شرکت را به خود اختصاص خواهند داد.

پیشرفت پروژه‌های TSMC در فینیکسِ آریزونا همچنان ادامه دارد و این شرکت می‌خواهد به‌زودی تولید انبوه پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی کلاس چهار و پنج نانومتری را در کارخانه‌ی آمریکایی‌اش شروع کند. آن کارخانه که «فب ۲۱» نام دارد، فعلاً قرار است وارد فاز اولیه شود؛ اما تا پایان دهه‌ی جاری میلادی، به شیوه‌ی جدی‌تری اقدام به تولید تراشه خواهد کرد.

گفته شده است که فب ۲۱ تأثیر چشمگیری روی ظرفیت تولید جهانی TSMC خواهد گذاشت. بر اساس گزارش رسانه‌ی تایوان تی‌وی نیوز، توسعه‌ی فعالیت‌های TSMC در کشورهای آمریکا، ژاپن و آلمان باعث نگرانی مقامات دولت تایوان شده است؛ آن‌ها نگران‌اند که TSMC بخش اعظم فعالیت‌هایش را به خارج از تایوان ببرد.

TSMC قلب تپنده‌ی اقتصاد تایوان است و فاصله‌گرفتن این شرکت از تایوان، اتفاق بسیار مهمی خواهد بود. با توسعه‌ی هرچه بیشتر فعالیت‌های TSMC در چین و چند کشور دیگر، نگرانی درباره‌ی فاصله‌گرفتن TSMC از تایوان بالا گرفته؛ با این‌حال متخصصان می‌گویند حتی در صورت توسعه‌ی فعالیت‌ها با سرعت بسیار زیاد، در نهایت کارخانه‌های خارجی TSMC کمتر از ۱۰ درصد کل خروجی این شرکت را به خود اختصاص خواهند داد.

صنعت فناوری تایوان به‌طور کلی تاب‌آوری بسیار زیادی دارد. از یک طرف، صنعت فناوری تایوان به‌صورت بومی توسعه داده می‌شود و TSMC نقش پررنگی در آن دارد و از طرف دیگر، شرکت‌های تایوانی تلاش زیادی برای توسعه‌ی فعالیت‌هایشان در خارج از کشور انجام می‌دهند. احداث کارخانه در آریزونا به‌وضوح نشان می‌دهند TSMC علاقه‌ی زیادی به حضور در بازارهای جهانی دارد و همزمان می‌خواهد فناوری‌های پیشگامانه‌اش را در خاک تایوان توسعه دهد.

مقاله‌های مرتبط
  • داستان برند TSMC، غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی و پردازنده‌ها
  • TSMC؛ چگونه تراشه‌ساز تایوانی رکن اصلی اقتصاد جهانی شد

TSMC برای احداث سه فاز اول کارخانه‌ی آریزونا بودجه‌ی بیش از ۶۵ میلیارد دلار در نظر گرفته است. دولت ایالات متحده متعهد شده است که ۱۱٫۶ میلیارد دلار بودجه در اختیار TSMC قرار دهد (شامل ۶٫۶ میلیارد دلار کمک بلاعوض و حداکثر ۵ میلیارد دلار وام).

ناحیه‌ی ساخت‌و‌ساز کارخانه‌ی «فب ۲۱» هر روز از حدود ۸٬۰۰۰ کارگر میزبانی می‌کند و تعداد آن‌ها گاهی‌اوقات به ۱۲٬۰۰۰ نفر هم می‌رسد. فعالیت TSMC در آریزونا، فرصت جدیدی برای کارآفرینان محلی نیز ایجاد کرده و باعث احداث سوپرمارکت‌های چینی و رستوران‌های تایوانی شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ