بیش از ۹۲ درصد روستاهای زنجان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند

اقتصاد ایران: زنجان-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بیش از ۹۲ درصد روستاهای استان زنجان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نادرخانی، ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: مدیریت تقاضا یکی از سیاست‌های شرکت آب و فاضلاب است و با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تقاضا پروژه‌های مختلفی مثل زون‌بندی و مدیریت فشار و کاهش هدر رفت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مدیریت تقاضا به مدیریت مصرف مربوط می‌شود، عنوان کرد: استفاده از تجهیزاتی مثل استفاده از شیرآلات الکترونیکی و اهرمی، سرپوش‌های کاهنده آب از نکات مهم برای صرفه‌جویی در مصرف آب به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه بخش دیگر مدیریت مصرف به اصلاحات رفتاری مربوط است، ابراز کرد: نقش اصحاب رسانه در این زمینه برجسته است و اگر در مردم این باور را ایجاد کنیم که منابع آب محدود هستند، زیاده‌روی در مصرف نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: زمستان امسال شاهد بارش برف نبودیم تا این منابع وارد آب‌های زیرزمینی شود و از این‌رو تابستان پرتنشی را پیش رو داریم و باید این مدیریت مصرف از طرف مردم، صاحبان صنایع و کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

نادرخانی تعداد افراد زیر پوشش شبکه آب در شهرها و روستاهای استان زنجان را یک میلیون و ۱۴۳ هزار نفر برشمرد و گفت: بیش از ۹۲ درصد روستاها از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به اینکه طول شبکه آب ۴ هزار و ۷۶۷ کیلومتر است، تصریح کرد: طول خط انتقال نیز ۲ هزار و ۵۹۴ کیلومتر بوده و عمده شبکه فرسوده است و نیاز به نگهداری شبانه‌روزی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۳۶۸ هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند، ادامه داد: آبرسانی شهری به ۲۱ شهر استان انجام می‌شود و هشت شهر شامل زنجان، ابهر، خرمدره، قیدار، کرسف، ماهنشان، دندی و آب‌بر گرفتار تنش آبی است.

وی در مورد برنامه‌های رفع تنش آبی عنوان کرد: ۱۶ حلقه آب اضطراری را در سال ۴۰۱ حفر کردیم و در شهر زنجان مجدد ۱۰ حلقه و سایر شهرها ۱۸ حلقه پیش‌بینی کردیم که اکثراً در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند و مشکلی نخواهیم داشت.

نادرخانی با اشاره به اینکه در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ کمترین آب ورودی به سد تهم و کینه ورس را داشتیم، خاطرنشان کرد: سد تهم هم اکنون ۱۹.۲ میلیون مترمکعب و سد کینه‌ورس ۴۰۸ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

وی افزود: علاوه بر این برای رفع تنش آبی در ۵۱۰ روستای استان از سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده بود که اقدامات لازم در ۲۳۰ روستا به اتمام رسید و با توجه به کمبود بارش‌ها، امسال ۳۳۰ روستا را برای رفع تنش آبی برنامه‌ریزی کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اعلام کرد: ۱۱۵ روستا در فصول گرم سال مشکل تأمین آب دارند و انشعابات غیرمجاز و آبیاری باغچه باعث تنش فصلی می‌شود و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی استفاده درست آب در روستاها است.

وی وجود مشکل تاسیساتی در مخازن و فرسوده بودن شبکه را از عوامل دیگر مشکلات آب روستایی دانست و گفت: تکمیل آبرسانی به ۵۷ روستا در قالب جهاد آبرسانی از اقدامات مهم این شرکت است.

نادرخانی تکمیل مدول دوم شبکه فاضلاب، بهره‌مندی شهرهای زنجان، ابهر، دندی و زرین آباد از شبکه فاضلاب و احداث خط انتقال و پساب تصفیه شده به کارخانجات را از دیگر پروژه‌های مهم برشمرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ