یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان کانون فرسایش بادی است

اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان کانون فرسایش بادی است که ۱۵۰ هزار هکتار در شرایط بسیار بحرانی است.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی شرایط وزش باد، گرد و خاک، افزایش دما و کاهش میدان دید در مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان تا آخر هفته جریان دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید ۲ تا ۵ کیلومتر به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در مناطق شمال، شرق، اردستان، انارک، کاشان و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی عامل گرد و خاک در استان اصفهان است، اضافه کرد: از این رو در جلسه کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا اعلام شد با توجه به قرار گرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت ناسالم مجدداً هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاک ورزی خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک وگچ و…است، متوقف شود.

وی ادامه داد: همچنین شاهد کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت هستیم.

شیشه فروش رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک به ویژه افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد وخاک رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه در این رابطه را ضروری دانست.

وی تاکید کرد: به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ گردید نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی برای کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی نیز اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بابیان اینک‌ها ز ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست ۱۵ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاه‌های شهرداری ۲۸ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است، اضافه کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز. هرند، ورزنه کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

شیشه فروش گفت: لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست. منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تأمین حقابه های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی در حوضه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان زدایی نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ