۲۷ درصد علت آتش سوزی های رشت اتصال در سیم کشی برق است

اقتصاد ایران: رشت- مسؤول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت به پوشش ۱۴۳۶ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی توسط آتش نشانان در این شهر گفت: ۲۷ درصد علت آتش سوزی های رشت اتصال در سیم کشی برق است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام مؤمنی بعد از ظهر یکشنبه در گفت و گو با رسانه‌ها ضمن سپاس از تلاش‌های شبانه روزی آتش نشانان اظهار کرد: آتش نشانان و تیم‌های امداد و نجات در سه ماهه نخست سال نسبت به پوشش یک هزار و ۴۳۶ مورد حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی اقدام کردد.

وی افزود: این تعداد شامل ۶۳۴ مورد آتش سوزی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است ۳۹۰ مورد حادثه و ۴۱۲ مورد خدمات ایمنی از دیگر مأموریت‌های محوله بوده است.

شایع‌ترین علت آتش سوزی‌ها در سطح شهر رشت

وی با اشاره به پوشش ۱۶۴ مورد آتش سوزی منزل مسکونی و ۴۸ مورد حریق تجاری در سه ماهه نخست سال جاری، گفت: علت ۲۷ درصد این آتش سوزی‌ها اتصال در سیستم سیم کشی برق تشخیص داده شد که بدین واسطه توجه به ایمنی سیم‌کشی‌های برق اماکن عمومی و بخصوص منازل مسکونی بسیار حائز اهمیت است.

این مسؤول با بیان اینکه بی احتیاطی در روشن گذاشتن وسایل گاز سوز، برقی و نهایتاً ترک محل از بارزترین عوامل بروز حوادث و آتش سوزی هاست، گفت: نشتی گاز و عدم رفع نواقص وسایل گاز سوز خصوصاً گازپیک نیکی و بی احتیاطی در قرار دادن اجسام قابل اشتعال و سریع الاشتعال در منزل و در مجاورت اجاق گازها، رسیدن شعله‌های ناشی از آتش سوزی علفزار و ضایعات به دیوارهای عایق و سربندی ها، بی احتیاطی در روشن گذاشتن گاز پیک نیکی و لوازم برقی در مجاورت پرده و لباس، تجمع معتادین در منازل مخروبه و یا متروکه، عدم رفع نواقص لوازم برقی و استفاده از یک پریز و سه راهی مشترک برای لوازم پر مصرف و… از مهمترین عوامل خطر آفرین و حادثه ساز است.

بیمه تنها ۲۳ درصد خانه‌ها و ۲۹ درصد مغازه‌ها

وی با بیان اینکه اهمیت بیمه اماکن به خصوص منزل مسکونی توسط شهروندان جدی گرفته نمی‌شود چرا که از بین ۱۶۴ خانه آتش گرفته ۲۳ درصد تنها ۳۷ خانه بیمه داشته‌اند، افزود: با توجه به شغلی که داریم بارها شاهد از بین رفتن تمام سرمایه یک شهروند بواسطه یک حادثه هستیم که متأسفانه مشاهده درد و آلام شهروندان بسیار سخت و تأسف بار است.

حادثه محبوس شدن در آسانسور رتبه نخست حوادث

وی در ادامه به پوشش ۱۷۷ مورد گیر افتادن شهروندان در آسانسور و کاهش ۷ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته، ۸۲ مورد محبوس شدن افراد در اماکن مختلف افزایش ۴ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته" اشاره داشت و گفت: می‌بایست ایمنی و سرویس تجهیزات همچون آسانسورها، درب‌های خروجی منازل، اتاق خواب‌ها، سرویس‌های بهداشتی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا بواسطه نقص در تجهیزات شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

مؤمنی ادامه داد: در میان خدمات ایمنی انجام گرفته توسط آتش نشانان، عملیات بسته شدن درب بدون محبوس شدن افراد به تعداد ۱۴۲ مورد با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته، یکی دیگر از پر تردد ترین عملیات‌ها بوده که لازمه توجه به رفع نقص تجهیزات خانگی توسط شهروندان می‌بایست بیشتر جدی گرفته شود.

۲۷ درصد علت آتش سوزی های رشت اتصال در سیم کشی برق است

لزوم آمادگی‌های جسمانی، عملیاتی و علمی آتش نشانان

مؤمنی گفت: بواسطه غیر قابل پیش بینی بودن رخداد حریق و حوادث و در مقابل لزوم عکس العمل سریع آتش نشانان و تیم‌های امدادی؛ برنامه‌های روزانه مبنی بر انجام تمرینات ورزشی، عملیاتی و آموزش‌های تئوری زیر نظر مسؤولین و فرماندهان ایستگاه‌های آتش نشانی انجام می‌گیرد.

وی به ترافیک خودرویی در حین اعزام به محل حوادث اشاره داشت و افزود: در زمان بروز حوادث زمان، یک عامل مهم برای هر امدادگر بخصوص آتش نشانان است که متأسفانه همچنان توجه به آژیر خودروهای امدادی و بازگشایی مسیرهای منتهی به محل حادثه همچنان واژه‌ای است بیگانه و غریب که نیازمند فرهنگ سازی بیش از پیش است.

مؤمنی با اشاره به وجود کوچه‌های تنگ و باریک در برخی از مسیرها ادامه داد: پارک نامنظم خودروهای شخصی در کوچه‌های تنگ و باریک بخصوص در حوادث رخ داده شده در نیمه‌های شب عملیات‌های سخت و نفس گیری را بر آتش نشانان تحمیل می‌دارد که به شهروندان توصیه می‌شود در کوچه‌های تنگ و باریک حد المقدور در یک مسیر خودروها را پارک کنند.

سیستم‌های سیم کشی تار عنکبوتی

وی در ادامه به وجود برخی سیستم‌های سیم کشی تار عنکبوتی در مرکز و بازار شهر رشت اشاره داشت و افزود: وجود سایبان‌های گشوده و قرار دادن گاری های زنجیر شده در شب و در میانه بازار یکی دیگر از دغدغه‌ها و مشکلات آتش نشانان در زمان بروز حوادث بخصوص بازار رشت است که از همین جا از بازاریان ارجمند خواستاریم تا نسبت به رعایت این نکات که رابطه مستقیم در حفظ اموال و کاهش خسارات در زمان بروز حوادث دارد دقت بیشتری داشته باشند.

نبود دیوار آتش بر در میان سقف‌های به هم چسبیده

مسؤول سازمان آتش نشانی رشت به نبود دیوار آتش بر در سقف بسیاری از خانه‌های ویلایی، آپارتمان‌ها و اماکن تجاری اشاره کرد و ادامه داد: یکی از عوامل مؤثر و تأثیر گذار در توقف و پیشگیری از گسترش آتش؛ وجود دیوار آتش بر در پشت بام‌های مملو از سازه‌های چوبی است که با توجه به وجود سقف‌های شیروانی در رشت، متأسفانه دقت لازم در این زمینه توسط سازندگان خانه‌ها و آپارتمان‌ها صورت نمی‌گیرد.

تجمع شهروندان برای تماشای حوادث

مؤمنی در پایان گفتگوی خود با اشاره به عدم رعایت برخی از شهروندان در زمینه حفظ حریم ایمنی در محل حوادث، افزود: متأسفانه آتش نشانان در تمامی حریق‌ها و حوادث از هر نوعی که باشد با مشکل تجمع بیش از حد شهروندان برای تماشای حوادث بخصوص تصادفات و آتش سوزی‌ها روبرو هستند که می‌تواند یکی از موانع بسیار جدی در امر امداد رسانی باشد. از این رو به تمامی شهروندان و نهادهای مرتبط با فرهنگ سازی توصیه خواهیم کرد در این زمینه بیش از پیش همت داشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ