بیش از ۱۲۸ هزار فقره پرونده شعب شوراهای حل اختلاف مرکزی مختومه شد

اقتصاد ایران: اراک- معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی گفت: پارسال ۱۲۸ هزار و ۳۶۹ فقره پرونده رسیدگی شده در اجرای احکام و شعب شوراهای حل اختلاف مرکزی مختومه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صمد خدابخشی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری ویژه هفته بزرگداشت قوه قضائیه با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی گفت: شعب ویژه صنعت، معدن و تجارت در شهرستان اراک و ساوه فعال شده است به طوری که بیش از ۷۵ درصد از پرونده‌های مربوط به صنعت، معدن و تجارت در شعبه ساوه رسیدگی شده است و در قانون جدید این مهم در حوزه‌های دیگر نیز تقویت و توسعه می‌یابد.

وی‌افزود: سال گذشته در اجرای احکام استان ۱۲۷۸۳ فقره پرونده مختومه شده است و مجموع پرونده‌های رسیدگی شده در اجرای احکام و شعب شوراهای حل اختلاف استان ۱۲۹۴۷ فقره پرونده است که ۱۲۸۳۶۹ فقره پرونده مختومه شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی با اشاره به اینکه یک سال قضائی گذشته ۲۴۳۶۱ فقره پرونده در این استان منجر به صلح و سازش شده است، افزود: برخی از پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف قابلیت صلح و سازش ندارند و درخواست‌هایی هستند که به موجب قانون شورای حل اختلاف باید رسیدگی شوند، همچنین ۶ پرونده قتل عمد منتهی به رضایت قطعی شده‌است.

خدابخشی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شورای حل اختلاف را ۲۲ روز عنوان کرد و گفت: سال قضائی گذشته تعداد ۳۷۹۱۳ فقره پرونده به صورت الکترونیکی دادرسی شده، همچنین دادرسی تعداد ۳۰۷ فقره پرونده با به صورت الکترونیکی انجام شده است.

وی افزود: در یک سال گذشته ۹۶ درصد ابلاغ‌ها در شورای حل اختلاف استان مرکزی به صورت الکترونیکی انجام شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته در قانون شوراهای حل اختلاف ایجاد دادگاه‌های صلح پیش بینی شد و در خرداد ماه امسال آئین نامه اجرایی آن توسط ریاست قوه قضائیه مصوب و ابلاغ شد.

خدابخشی ادامه داد: براساس قانون جدید شورای حل اختلاف، سازو کار جدید ایجاد و با تشکیل دادگاه‌های صلح نیز شعب صلحی شورای حل اختلاف تشکیل می‌شود و باید اذعان کرد در قانون جدید، شورای حل اختلاف را در مقام صدور رأی نداریم بلکه تاکید قانونگذار بر توسعه شوراهای حل اختلاف تخصصی است.

وی بیان کرد: ۱۹۱ نفر صلح یار در استان وجود دارد که اعضای اصلی شورای حل اختلاف نیستند بلکه افراد معتمد محلی هستند که حسب موارد مختلف در پرونده‌ها استفاده می‌شود.

خدابخشی با اشاره به اینکه مجموعه شورای حل اختلاف یک نهاد ۲۱ ساله است که با فراز و نشیب‌های مختلفی روبرو بوده‌است، گفت: به موجب قانون مصوب سال ۹۴، اکنون ۶۹ شعبه شورای حل اختلاف در استان مرکزی، ۴ شعبه روستایی، ۱۸ شعبه اجرای احکام و در مجموع ۹۱ شعبه و تعداد ۳۳۱ نفر کارکنان شورای حل اختلاف، مشغول خدمت رسانی هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ