خرید و فروش خودرو متوقف شده است!

اقتصاد ایران: خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شده است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران می‌گویند، به‌دلیل ضعف عرضه، بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد.

سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: «در یک ماه گذشته اتفاق چشمگیری را در بازار خودرو تجربه نکرده‌ایم و بازار به‌دلیل ضعف عرضه همچنان در رکود به‌سر می‌برد. در این یک ماهه قیمت خودروهای خارجی ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است و سیر قیمت خودروهای داخلی نیز کاهشی بود.»

وی افزود: «تب انتخابات هم به‌رکود بازار دامن زده و مردم را برای معامله محتاط کرده است و همه در انتظار تعیین وضعیت ریاست‌جمهوری هستند.»

موتمنی عنوان کرد: «خودروهای ثبت‌نامی چه از انواع خارجی باشند، چه داخلی و مونتاژی بر متعادل کردن بازار تاثیرگذار نیستند؛ چراکه از قیمت خودروهای مشابه در بازار ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد ارزان‌تر هستند و تقاضایی که برای آن‌ها وجود دارد، از نوع کاذب به‌شمار می‌رود؛ زیرا متقاضیان، این خودروها را با هدف مصرف ثبت‌نام نمی‌کنند. همچنین تعداد خودروهایی که به این شکل عرضه می‌شود، نسبت به‌تقاضایی که برای آن‌ها وجود دارد کم است.»

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران متذکر شد: «این ضعف عرضه در بازار خودرو به‌فاصله قیمت خودروهای ثبت‌نامی و خودروهای موجود در بازار دامن زده و شکاف قیمتی آن‌ها را افزایش داده است. اگر فاصله قیمت خودروهای ثبت‌نامی با قیمت خودرو در بازار چیزی حدود ۱۰ درصد بود، دیگر کسی به‌قصد سرمایه‌گذاری سراغ این خودروها نمی‌رفت و تنها مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید آن‌ها ثبت‌نام می‌کردند.»

وی تصریح کرد: «دولت محترم واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال ۱۴۰۲ به‌مردم وعده داده بودند و اگر حتی نصف این تعداد خودرو وارد و به‌بازار عرضه شده بود، اکنون بازار متعادل‌تری داشتیم. درعین حال علاوه‌بر بحث واردات، تولید نیز متناسب با نیاز بازار صورت نمی‌گیرد.»

از طرفی بازار خودرو فریز شده و معامله‌گران چشم انتظار دور دوم انتخابات هستند؛ با این حال فعالان بازار معتقدند در انتخابات پیش رو هر نامزدی پیروز شود، سیاست‌های خودرویی او چند ماه زمان می‌برد تا اثر واقعی خود را روی بازار نشان دهد. بنابراین از نظر آن‌ها اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو در کوتاه‌مدت، رویدادهای بازارهای موازی به‌خصوص مسیر حرکت دلار در بازار است. بازار خودرو در چند سال اخیر به‌یک بازار ملتهب با نوسان‌های بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم‌های اقتصادی قیمت خودرو را در بازار آزاد تغییر می‌دهد.

فعالان بازار خودرو معتقدند این روزها گرچه گرمای هوا شدیدتر می‌شود، اما بازار خودرو سردترین روزهای خود را سپری می‌کند. با این وجود برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از خروج بازار از رکود و افزایش مجدد قیمت خودرو بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری است.

کاهش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۰ میلیون‌تومان، کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۷۱ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۴ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۹ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۶۰ میلیون‌تومان بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۶۸۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۹۷۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد و افت بهای یکسان ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی ارزش تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ ‌میلیاردتومان، ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ ‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۱ میلیاردتومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ