مدیرعامل شاتل: بزرگ‌ترین مشکل ما برای ارائه فیبر نوری مشکل تأمین مودم برای مشترکان است

اقتصاد ایران: شانه‌ساززاده می‌گوید فیبر نوری مقرون‌به‌صرفه است و تقاضا برای آن وجود دارد اما مشکلات اجرایی و تأمین تجهیزات مانع‌تراشی می‌کند.

نشست خبری مدیران شرکت شاتل در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ با حضور محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل شاتل، حسین میرطاووسی، مدیرعامل نماوا و آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل، برگزار شد.

به گفته شانه‌ساززاده، شاتل امسال پس از ۱۸ سال عدم حضور به نمایشگاه الکامپ آمده و علت حضورش معرفی کردن پروژه فیبر نوری به مردم است. مدیرعامل شاتل درباره پروژه فیبر نوری که از سوی شاتل در حال انجام و اجرا است، این طور توضیح داد:

در پروژه فیبر نوری یک بخش رساندن فیبر به منازل است یعنی مشترکینی‌ که از فاصله ۳۰۰ متری آن‌ها عبور می‌کنیم و ظرف یک ماه پس از درخواست آن‌ها برای دریافت فیبر نوری باید سرویس را به متقاضی ارائه کنیم و در این بخش کار در حال پیشرفت است و برای مثال در شهر مشهد این پروژه پیشرفت خوبی داشته است.

بخش دیگری از پروژه فیبر نوری اما بخش اتصال منازل به فیبر نوری است که به گفته مدیرعامل شاتل در این بخش مشکلاتی وجود دارد. او در خصوص یکی از این مشکلات گفت: «یکی از چالش‌های مهم در قسمت نهایی، که بخش مشترکین متصل است، این است که باید از روی دیوار خانه مردم رد شویم. هنوز مردم شرکت‌های خصوصی را به‌عنوان ارائه‌کننده سرویس نمی‌شناسند و اجاره کار به همکاران ما نمی‌دهند و این مسئله یکی از موانع ما است.»

شانه‌ساززاده هم مثل سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فیبر نوری اعتقاد دارد که در زمینه ایجاد زیرساخت فیبر نوری پیشرفت خوبی صورت گرفته است و کاری را که اروپا در ۱۰ سال انجام داده، در ایران ظرف یک سال انجام شده، یک‌سوم حفاری‌های این پروژه در یک سال، یک سال و نیم اخیر انجام شده و عزم و کمک وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.

تمایل به مهاجرت از DSL به فیبر زیاد است اما مشکلات اجرایی وجود دارد

هرچند اقدامات مهم و تأثیرگذاری برای توسعه پروژه فیبر نوری صورت‌ گرفته است اما میزان استقبال از این پروژه و استفاده از آن توسط مردم قابل توجه نیست. مدیرعامل شاتل می‌گوید «قیمت اینترنت فیبر نوری شاتل نسبت به سرویس DSL بسیار رقابتی است و به نسبت سرعت بسیار بالاتری که دارد قیمت‌هایش ارزان‌تر است.» بنابراین، این پرسش مطرح می‌شود که دلیل کم بودن میزان استفاده از این سرویس چیست؟

مدیرعامل شاتل در پاسخ به این سؤال خبرنگار زومیت می‌گوید هرچند نرخ مهاجرت از DSL به فیبر بالا است اما مشکلات دیگری وجود دارد: «هر منطقه‌ای که پوشش می‌دهیم مشترکین DSL راغب هستند که روی فیبر بیایند به همین دلیل نرخ مهاجرت از سرویس DSL به فیبر نوری حدود ۷۵ درصد است. البته مشکلات اجرایی برای اتصال فیبر نوری داریم.»

البته اصلی‌ترین مشکل را باید در کمبود تجهیزات دانست. شانه‌ساززاده در ادامه درباره اصلی‌ترین مشکل شاتل در این خصوص می‌گوید:

شاتل الان بیشترین مشکلی که در مورد ارائه فیبر نوری دارد بحث مودم است؛ ما مودم نداریم که به مشترکین خود بدهیم، اجازه واردت به ما نمی‌دهند و می‌گویند باید از به‌اصطلاح تولیدکننده داخلی مودم بخرید که قیمتش دو برابر نرخ جهانی است و کیفیت هم ندارد. ما شب عید مودم‌های یک شرکت را خریداری کردیم که در سرویس‌دهی مشکل جدی داشت و مجبور به جمع‌آوری و جایگزین کردن چندصد مودم شدیم. بزرگترین مشکل نبود تجهیزات از قبیل OLT و ONT است.

عدم امکان واردات مودم هزینه خرید سرویس فیبر نوری را بالا برده است

او از مودم‌های ایرانی و تولیدکنندگان این محصولات انتقاد کرده و می‌گوید: «محصولات تولیدکننده داخلی کیفیت و قیمت مناسبی ندارد. یعنی اگر ما بخواهیم با قیمتی که به‌اصطلاح تولیدکننده داخلی می‌گوید مودم بخریم دو برابر نرخ جهانی باید خریداری کنیم که کیفیت بسیار نازل‌تری دارد. می‌گویم به‌اصطلاح تولیدکننده داخلی چون تولیدکننده نیستند و به نظر من بیشتر بحث دلالی وجود دارد تا تولیدکنندگی.»

محمدحسن شانه‌ساززاده در ادامه نیز توضیح داد که مشکلات در حوزه تامین مودم فیبر نوری در حال پیگیری است اما هنوز این مسائل رفع نشده است. به گفته او، جمع پکیج فیبر نوری با مودم حدود ۳ میلیون تومان است اما در حال حاضر تولیدکنندگان با سوءاستفاده از موضوع عدم امکان واردات مودم می‌خواهند قیمت مودم را بالا ببرند و به ۲ میلیون تومان برسانند؛ این در حالی است که اگر خودمان وارد حوزه تولید مودم شویم قیمت نصف می‌شود و حتی وارد کردن مودم هم بصرفه‌تر از خرید مودم‌های تولید داخل است.

یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت‌ها برای ارائه فیبر نوری دارند مربوط به مشکلات آن‌ها با شهرداری‌هاست. مدیرعامل شاتل می‌گوید بزرگترین مشکل را با شهرداری تهران دارند و توضیح می‌دهد: «تعرفه حفاری فیبر نوری در ازای هر متر ۴۰۰ هزار تومان در مورد شهر تهران تعیین شده که شهرداری تهران هنوز از این دستور تمکین نکرده است.»

به گفته او، در هشت کلان‌شهر دیگر تعرفه تعیین‌شده تمکین شده و در بعضی شهرها مثل مشهد و قم هزینه حفاری دریافت نشده است و ترجیح داده‌اند در قالب مشارکت همکاری کنند یا در درصدی از درآمد آتی شریک شده‌اند.

شاتل در سال جاری وارد بورس می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره گروه شرکت‌های شاتل از برنامه ورود این شرکت به بورس خبر داد و گفت: «شاتل قطعاً برنامه ورود به بورس دارد و پس از هموار شدن این مسیر نماوا و شاتل‌موبایل هم وارد بورس خواهند شد چون اعتقاد داریم وقتی یک شرکت بزرگ می‌شود حق مردم است که بتوانند با آن مشارکت کنند و از مزایای این شرکت بهره‌مند شوند. بعد از نیمه دوم سال وارد فرابورس می‌شویم و بعد هم وارد بورس خواهیم شد.»

شاتل‌موبایل بیش از ۱٫۷ میلیون مشترک دارد

آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل، ضمن معرفی این اپراتور به‌عنوان یک اپراتور MVNO که تنها اپراتوری است که سرویس‌ تلفن همراه، ثابت، پلتفرم VOD و… را در خود ارائه می‌کند اعلام کرد که در حال حاضر تعداد مشترکین شاتل‌موبایل از ۱٫۷ میلیون مشترک گذشته است که این تعداد ۱۴ برابر سایر تعداد مشترکین سایر دارندگان پروانه MVNO است.

او در ادامه به مزایای سیم‌کارت‌های شاتل‌موبایل اشاره کرد و گفت «شاتل‌موبایل ارزان‌ترین سرویس مکالمه و پیامک در میان اپراتورهای کشور را دارد، هم‌چنین در حالی که سایر اپراترورها ۳۶ بسته اینترنتی ارائه می‌کنند، شاتل موبایل ۶۷ بسته اینترنتی دارد که بسته‌های حجیم‌تری نسبت به بسته‌های اینترنتی بقیه اپراتورها است.»

کریم‌بیگی با تأکید بر این که شاتل‌موبایل سعی دارد سرویس‌هایی را ارائه کند که در کشور وجود ندارد، توضیح داد که دو محصول‌ جدید این اپراتور از سوی کمیسیون تنظیم مقررات مجوز گرفته و در انتظار تأیید نهایی برای اجرایی شدن است. او درباره این دو محصول گفت:

«یکی از این محصولات جدید mass sms است که در آن ارسال‌کنندگان پیامک انبوه به جای یک شماره با نام مشخص آن‌ها در پیامک نمایش داده می‌شوند و به این ترتیب، پیامک‌های انبوهی که مردم دریافت می‌کنند امن‌تر می‌شود و به‌ویژه در مورد خدمات بانکی می‌تواند به کاهش فیشینگ و کلاهبرداری منجر شود. البته با مانع‌تراشی‌ سایر اپراتورها هنوز این سرویس تأیید نهایی نشده است.»

محصول دیگر شاتل‌موبایل امکان ترابردپذیری است که به مشترکان اجازه می‌دهد بدون تغییر دادن شماره موبایل خود سرویس خود را از یک اپراتور به اپراتور دیگر منتقل و از سرویس‌های اپراتور جدید استفاده کنند. به گفته کریم‌بیگی، در مورد همراه اول این موضوع انجام شده و شاتل‌موبایل امیدوار است سایر اپراتورها هم با اجرای تعهدات پروانه‌ای خود این امکان را برای شاتل‌موبایل فراهم کنند.

معضل انحصار در بازار مودم‌های سیم‌کارت‌خور دردسرساز شده است

مدیرعامل شاتل‌موبایل در ادامه این نشست به معضل تأمین مودم‌های سیم‌کارت‌خور نیز اشاره کرد که این مسئله هم در نتیجه عدم امکان واردات این نوع مودم‌ها به وجود آمده است. کریم‌بیگی در این خصوص می‌گوید:

مشکلاتی که در مورد تأمین مودم فیبر نوری اشاره شد عیناً در بازار مودم‌های‌ سیم‌کارت‌خور هم وجود دارد. در این بازار به بهانه تولید داخل بودن مودم به‌نوعی انحصار ایجاد شده و قیمتی که تولیدکنندگان داخلی به اپراتورها ارائه می‌دهند گران‌تر از مودم وارداتی چینی است. با این حال، به خاطر محدودیتی که برای ترخیص این مودم‌ها وجود دارد این انحصار به وجود آمده است. طنز تلخ این ماجرا جایی بیشتر می‌شود که سال گذشته یکی از این تولیدکننده‌های مودم برای مودمی که خریداری کردیم فاکتور دلاری به ما داده بودند که نشان می‌دهد این فضا فضای رقابتی نیست.

نماوا در حال توسعه شبکه ورزش و شبکه کودک است

حسین میرطاووسی، مدیرعامل نماوا، نیز در این نشست خبری به دستاوردهای این پلتفرم نمایش خانگی که از سال ۹۲ راه‌اندازی شده و از سال ۹۵ در دسترس عموم قرار گرفته است اشاره کرد. به گفته او، نماوا تا امروز ۶۵ سریال ساخته و با رکورد ۶۰۰ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت اول سریال قورباغه از این حیث رکوددار است.

اخیراً ساخت سریال «سووشون» و مشکلات پیش‌آمده بین نماوا و عوامل این سریال باعث مطرح شدن شایعاتی شد. حتی این خبر به گوش رسید که پلتفرم نماوا در حال بسته شدن است. میرطاووسی اما این شایعات را خبرسازی‌هایی از سوی رقبا دانست و آن‌ها را تکذیب کرد.

البته مدیرعامل نماوا اعلام کرد که سخت سریال «سووشون» برای این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ چالش بزرگی بوده؛ چراکه به گفته میرطاووسی این سریال تاریخی گران‌ترین سریال تاریخی بوده و بودجه‌ای برابر با بودجه تولید ۵ تا ۶ سریال نمایش خانگی داشته است.

«بدعهدی تهیه‌کننده و دو برابر کردن هزینه‌های ساخت» علت چالش و اختلاف پیش‌آمده بین نماوا و تهیه‌کننده این سریال بوده است. با این حال، مدیرعامل نماوا می‌گوید 95 درصد این سریال تولید شده و در حال تدوین است و پس از حل اختلافات این سریال از پلتفرم نماوا پخش خواهد شد.

میرطاووسی در ادامه نیز گفت که برنامه تولیدات نماوا تا پایان سال ۱۴۰۴ مشخص است. همچنین، در حال توسعه شبکه ورزش و کودک خود است و پروژه‌هایی در حال تولید یا پیش‌تولید دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ