مدیرعامل کسب‌وکار AI مایکروسافت استفاده بدون مجوز از محتوای رایگان وب را صحیح می‌داند

اقتصاد ایران: مدیرعامل کسب‌وکار هوش مصنوعی مایکروسافت، نقض کپی‌رایت محتوای وب‌سایت‌ها را توجیه‌پذیر می‌داند.

مصطفی سلیمان، مدیرعامل کسب‌وکار هوش مصنوعی مایکروسافت، معتقد است هر محتوایی که به‌صورت رایگان در اینترنت منتشر می‌شود، به‌عنوان Freeware (رایگان‌افزار) شناخته خواهد شد و هرکسی می‌تواند بدون مجوز از آن استفاده کند.

هنگامی که خبرنگار CNBC از سلیمان پرسید که آیا قبول دارد شرکت‌های هوش مصنوعی به‌طور مؤثر حقوق مالکیت معنوی را نادیده گرفته‌اند، او جواب داد: «من فکر می‌کنم درباره‌ی محتوایی که از گذشته در وب وجود داشته، قرارداد اجتماعی از دهه‌ی ۹۰ این‌گونه بوده که استفاده از آن محتوا آزاد است. هرکسی می‌تواند آن را کپی، بازسازی یا بازنشر کند. این نوع نرم‌افزارها را Freeware می‌نامند.»

در حال حاضر مایکروسافت هدف دعاوی قضایی متعددی است که مدعی شده‌اند این شرکت و OpenAI، مطالب دارای کپی‌رایت‌ را برای آموزش مدل‌های AI به‌کار گرفته‌اند، بنابراین جای تعجب ندارد که مدیر هوش مصنوعی مایکروسافت از آن دفاع کند.

محتواهای تولیدشده، به‌طور خودکار دارای کپی‌رایت هستند و همه‌ی پلتفرم‌ها موظف‌‌اند که کپی‌رایت را رعایت کنند. انتشار محتوا در فضای وب به‌معنای از بین‌رفتن کپی‌رایت و استفاده‌ی آزادانه از آن نیست و این موضوع کاملاً روشن و پذیرفته‌شده است.

از سوی دیگر، «قرارداد اجتماعی» تعیین‌کننده‌ی نحوه‌ی استفاده از مقاله‌ها نیست؛ بلکه دادگاه پس از بررسی اینکه چه محتوایی، به چه علت و چقدر کپی می‌شود و آیا بازنشر آن به صاحب اثر آسیب خواهد زد یا نه، ممکن است اجازه‌ی استفاده از محتوای دارای کپی‌رایت را صادر کند.

مقالات مرتبط
  • مایکروسافت و OpenAI باز هم به نقض کپی‌رایت متهم شدند
  • سه وب‌سایت خبری از مایکروسافت و OpenAI به اتهام نقض کپی‌رایت شکایت کردند

ظاهراً سلیمان تصور می‌کند robots.txt (استاندارد استثناء کردن ربات‌ها) ممکن است جلوی سرقت محتوا را بگیرد (این استاندارد که مشخص می‌کند کدام ربات‌ها نمی‌توانند محتوای خاص یک وب‌سایت را جمع‌آوری کنند). سلیمان می‌گوید: «دسته‌ی جداگانه‌ای وجود دارد که یک وب‌سایت، یک ناشر یا سازمان خبری به‌طور صریح اظهار می‌کند که محتوای آن‌ برای هیچ دلیلی جز اینکه ایندکس شود و مخاطبان بتوانند آن محتوا را در نتایج جست‌وجو پیدا کنند، جمع‌آوری یا پیمایش نشود.»

robots.txt سندی قانونی محسوب نمی‌شود. این فایل، نه استفاده‌ی منصفانه، بلکه قراردادی اجتماعی است که از دهه‌ی ۹۰ تدوین شده؛ بااین‌حال بعضی از شرکت‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI آن را نادیده گرفته‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ