تصاویر نمونه آزمایشی پیکسل فولد لو رفت؛ دستگاهی که هرگز تولید نشد

اقتصاد ایران: پیش از عرضه‌ی پیکسل فولد، گوگل مشغول توسعه‌ی مدلی دیگر از گوشی تاشوِ خود بود؛ دستگاهی که الآن همه‌چیز را درباره‌ی آن می‌دانیم.

نخستین گوشی تاشو گوگل، پیکسل فولد، با تأخیری نسبتاً زیاد درمقایسه‌با رقبا و در اواسط ۲۰۲۳ عرضه شد. با‌این‌حال، به گزارش Android Authority، گوگل یک سال پیش از آن نمونه‌ای اولیه‌ و متفاوت از گوشی تاشو خود را آماده کرده بود؛ اما درنهایت تصمیم گرفت آن را کنار بگذارد.

تصاویر نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه مرموز گوگل که اخیراً در یکی از تاپیک‌های انجمن XDA ظاهر شده بود، گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی منشأ آن ایجاد کرد. به‌لطف منبعی ناشناس درون گوگل،‌ Android Authority تأیید کرد که تصاویر لورفته تصاویر نمونه‌ی آزمایشی گوشی گوگل پیکسل فولد با اسم رمز pipit هستند؛ دستگاهی که هرگز تولید نشد.

پنل پشتی گوشی تاشو pipit از گوگل در حالت بسته

جالب اینجا است که برای نمونه‌‌ی اولیه‌ی گوشی تاشوِ گوگل، دو اسم رمز Pipit و Passport ذکر کرده‌اند؛ با‌این‌حال، با اینکه در بازه‌ای زمانی Pipit و Passport پروژه‌هایی جدا از هم بودند، در‌نهایت با نام Pipit به هم ملحق شدند.

نسخه‌ی آزمایشی گوگل پیکسل فولد شباهت‌های چشمگیری با نسخه‌ای نهایی دارد که به بازار آمد. اصلی‌ترین تفاوت دو مدل، نوار شیشه‌ای یکدستی در عرض Pipit است که ظاهر پیکسل ۶ گوگل را یادآوری می‌کند.

صفحه‌نمایش بیرونی گوشی تاشو pipit از گوگل در حالت بسته
نمونه‌ی آزمایشی گوشی تاشو گوگل
گوشی تاشو pipit از گوگل - در حالت نیمه باز از طرف پشت گوشی
نمونه‌ی آزمایشی گوشی تاشو گوگل

برآمدگی دوربین نسخه‌ی نهایی پیکسل فولد پیش از هرچیز به طراحی پیکسل ۷ پرو شبیه شد. با‌ وجود این تغییر، ابعاد غیرمعمول و فرم کلی گوشی تاشوِ گوگل بین Pipit و نسخه‌ی عرضه‌شده به بازار چندان تغییر نکرد.

ازنظر مشخصات، Pipit یک نسل از پیکسل فولد نهایی عقب‌تر بود. این دستگاه از نخستین نسل تراشه‌ی تنسور گوگل با همراهی مودم اگزینوس ۵۱۲۳ استفاده می‌کرد که به‌دلیل مشکلات متعددش شناخته شده بود.

پیکسل فولد گوگل / Pixel Fold روی زمین
نسخه‌ی نهایی گوگل پیکسل فولد

سیستم دوربین‌های pipit نیز قدیمی بود و از سنسور سونی IMX363 (۱۲ مگاپیکسل، 1/2.55 اینچ) برای دوربین اصلی استفاده می‌کرد؛ همان سنسوری که از زمان Pixel 3 استفاده می‌شد. دوربین فوق‌عریض از سنسور سونی IMX386 (۱۲ مگاپیکسل، 1/2.9 اینچ) استفاده می‌کرد؛ در‌حالی‌که هر دو دوربین سلفی (بیرونی و داخلی) از سنسور سونی IMX355 (۸ مگاپیکسل، 1/2.8 اینچ) بهره می‌بردند. Pipit فاقد لنز تله‌فوتو بود که بعداً به پیکسل فولد نهایی اضافه شد.

پنل پشتی گوشی تاشو pipit از گوگل در حالت بسته
نمونه‌ی آزمایشی گوشی تاشو گوگل
پنل پشتی نسخه‌ی نهایی گوگل پیکسل فولد
نسخه‌ی نهایی گوگل پیکسل فولد

در‌مقابل، نسخه‌ی نهایی پیکسل فولد (با اسم رمز Felix) برای دوربین اصلی خود به سنسور سونی IMX787 (۴۸ مگاپیکسل، 1/2 اینچ) روی آورد. سنسور IMX386 در نقش دوربین فوق‌عریض ظاهر و از سنسور سامسونگ 3J1 (11 مگاپیکسل، 1/3 اینچ) برای هر دو دوربین تله‌فوتو و سلفی بیرونی استفاده شد. دوربین سلفی داخلی همچنان از سنسور IMX355 استفاده می‌کرد.

نمایشگر بیرونی Pipit و نسخه‌ی نهایی گوشی تاشوِ گوگل کمی تفاوت داشتند. نمایشگر بیرونی Pipit ابعادی برابر ۶۶ در ۱۲۸ میلی‌متر و نمایشگر پیکسل فولد ابعادی برابر با ۶۷ در ۱۳۰ میلی‌متر دارد. وضوح تصویر نیز برای Pipit برابر با ۱٬۰۹۰ در ۲٬۱۰۰ پیکسل و برای پیکسل فولد ۱٬۰۸۰ در ۲٬۰۹۲ پیکسل بود.

صفحه‌نمایش بیرونی گوشی تاشو pipit از گوگل در حالت بسته
نمونه‌ی آزمایشی گوشی تاشو گوگل
گوشی تاشو pipit از گوگل - در حالت نیمه باز از طرف صفحه‌نمایش داخلی
نمونه‌ی آزمایشی گوشی تاشو گوگل

نمایشگر داخلی بین نسخه‌های لغو‌شده‌ و عرضه‌شده‌ی پیکسل فولد بدون تغییر باقی ماند. برخی از نمونه‌های اولیه حتی از ورودی قلم (استایلوس) پشتیبانی می‌کردند؛ اگرچه این ویژگی در‌نهایت کنار گذاشته شد.

زمان عرضه‌ای که برای عرضه‌ی Pipit در نظر گرفته بودند، درخور توجه است. قرار بود Pipit درکنار نسل اول و لغوشده‌ی تبلت پیکسل با تراشه‌ی تنسور و پیکسل 6a در رویداد Google I/O 2022 رونمایی شود. اندروید 12L با بهینه‌سازی‌هایی برای نمایشگر‌های بزرگ‌تر نیز همان زمان عرضه شد.

پیکسل فولد گوگل در رنگ های مشکی و سفید
پیکسل فولد گوگل

شاید بتوان کنار گذاشته‌شدن Pipit را به عرضه‌ی پر از مشکل پیکسل ۶ و انتشار پر از باگ اندروید ۱۲ ربط داد. به‌علاوه، هرچند اندروید 12L پیشرفت‌های زیادی کرد، به‌اندازه‌ی کافی پایدار نبود و بسیاری از ویژگی‌هایش به‌تعویق افتادند.

مقالات مرتبط:
  • پیکسل فولد از نگاه رسانه‌های فناوری؛ یک نسل تا بی‌نقص‌شدن!
  • پیکسل فولد ۲ در راه است؛ رقیب هیجان‌انگیز گلکسی زد فولد ۶
  • هدف تیم پیکسل فولد، طراحی گوشی تاشو مشابه دفترچه پاسپورت بوده است

گوگل احتمالاً به‌دلیل اطمینان از پایداری نرم‌افزاری و انجام بهبود‌های سخت‌افزاری، تصمیم گرفت هم تبلت و هم گوشی تاشوِ خود را به‌تعویق بیندازد.

با وجود لغوشدن، Pipit بی‌فایده نبود؛ زیرا بسیاری از کارمندان گوگل از نمونه‌های اولیه‌ی گوشی تاشوِ این شرکت به‌عنوان گوشی‌ اصلی خود استفاده می‌کردند و بازخورد‌های آن‌ها بدون‌ شک بر روند توسعه‌ی نسخه‌ی نهایی پیکسل فولد تأثیر گذاشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ