همراهی دادگاه عالی آمریکا با ترامپ در پرونده حمله به کنگره

اقتصاد ایران: دادگاه عالی آمریکا، طرح اتهام ممانعت از اجرای روند انتقال قدرت به جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ علیه دونالد ترامپ را رد کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه عالی آمریکا، طرح اتهام ممانعت از اجرای روند انتقال قدرت به جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات 2020 علیه دونالد ترامپ را رد کرد.  

قضات دادگاه عالی آمریکا با 6 رای موافق در برابر 3 رای مخالف، حکم دادگاه پایین تر که اتهام فسادگونه ممانعت از اجرای روند رسمی انتقال قدرت به بایدن پس از پیروزی در انتخابات 2020 را علیه دونالد ترامپ و جوزف فیچر یک مامور سابق پلیس، در پرونده حمله به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، مطرح کرده بود، رد کردند.  

براساس این حکم که به امضای قاضی کل جان رابرتس رسیده، دادستان های پرونده حمله به ساختمان کنگره، باید نشان دهند که یک متهم در دسترس بودن یا یکپارچگی اسناد و دیگر مدارک مربوط به این روند رسمی را مختل کرده و یا برای این کار تلاش کرده است.

رابرتس همچنین تفسیر جامع تر وزارت دادگستری از آنچه که مفهوم انسداد و ممانعت است، رد کرده و آن را تفسیر بدیعی می داند که بخش وسیعی از رفتارهای عامیانه را جرم انگاری می کند و فعالان و لابی کنندگان را مشابه دهه ها قبل، به زندان می اندازد.   

این در حالی است که جوزف فیچر، اتهام ممانعت از انتقال قدرت به جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات 2020 را که از سوی دادستان های فدرال علیه او و صدها تن دیگر از جمله دونالد ترامپ در پرونده حمله به ساختمان کنگره مطرح شده، به چالش کشیده است.

براساس این حکم، دادگاه پایین تر باید این پرونده را با درنظر گرفتن حکم دادگاه عالی، بار دیگر بررسی کند. این حکم تقویت بالقوه ای برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در 5 نوامبر محسوب می شود.

دونالد ترامپ در این پرونده با دو اتهام ممانعت از انتقال قدرت به جو بایدن، به عنوان بخشی از 4 مورد اتهامی در این پرونده روبروست که توسط جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده مطرح شده است.

دادستان های فدرال در این پرونده، همچنین ترامپ را به تحت فشار گذاشتن مقامات دولتی برای تغییر نتایج انتخابات 2020 و تشویق طرفدارانش برای حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 برای اعمال فشار بر اعضای کنگره به منظور عدم تایید صلاحیت بایدن، براساس ادعاهای دروغین و طرح بروز تقلب گسترده در انتخابات، متهم کرده اند. در 6 ژانویه 2021، طرفداران ترامپ با یورش به ساختمان کنگره و شکستن موانع امنیتی و عبور از آنها به ماموران پلیس حمله و وارد ساختمان کنگره شدند تا مانع از تایید صلاحیت بایدن برای در اختیار گرفتن کرسی قدرت و انتقال مسالمت آمیز قدرت به او شوند.

ترامپ و متحدانش در آن زمان طرحی را برای استفاده از آرای الکترال تقلبی از ایالت های کلیدی به منظور ایجاد ممانعت در روند تایید صلاحیت بایدن مطرح کردند.

این در حالی است که انتظار می رود دادگاه عالی در روز دوشنبه(1 جولای) حکم خود را درباره درخواست ترامپ برای مصونیت از پیگیری قضایی در این پرونده صاد کند. ترامپ تاکنون در این پرونده گناهکار شناخته نشده است.

کمپین بایدن نیز در واکنش اعلام کرد این حکم این حقیقت اصلی را تغییر نمی دهد که دونالد ترامپ همواره خود را فراتر از دموکراسی و قانون می داند.

در بیانیه کمپین بایدن آمده است شورشیان خشن و کسانی که آنها را تشویق کردند باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند اما ترامپ چیزی به غیر از این فکر می کند.

مریک گارلند دادستان کل نیز نسبت به این حکم ابراز ناامیدی کرد و گفت: 6 ژانویه حمله ای غیرمنتظره به سنگ بنای سیستم دولتی ما و حمله به انتقال مسالمت آمیز قدرت از یک دولت به دولتی دیگر بود. حکم دادگاه عالی، یک قانون فدرال مهم را محدود می کند که وزارت دادگستری از آن برای پاسخگو کردن افراد حمله کننده به ساختمان کنگره و مواجهه با نتایج اقداماتشان استفاده می کند.

در صورت اثبات این اتهامات علیه ترامپ و دیگر متهمان این پرونده، برای آنها تا 20 سال حبس به همراه دارد.

این در حالی است که اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ روز پنج شنبه 27 ژوئن به میزبانی شبکه سی ان ان به مدت حدود 100 دقیقه برگزار شد و دو طرف در تمامی موضوعات به شدت یکدیگر را مورد حمله قرار دادند.

براساس این گزارش، لغزش های کلامی بایدن و پاسخ های نامنسجم و تصادفی وی در این مناظره، نگرانی های بسیاری از دموکرات ها را درباره مناسب نبودن نامزد دموکرات ها برای یک دوره ریاست 4 ساله دیگر برانگیخته و بسیاری از دموکرات ها را بر آن داشته تا به فکر جایگزینی برای بایدن باشند.

براساس این گزارش، ترامپ 78 ساله نیز اشتباهات و خطاهایی در مناظره داشت، اما بیشتر تمرکزها پس از مناظره به ویژه در بین دموکرات ها، بر روی خطاها و ضعف های بایدن بوده است.

در همین حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از نمایش ضعیف خود در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ، در نخستین واکنش، ضمن تایید سن بالا و عملکرد بد خود در این مناظره، وعده داد که ترامپ را شکست خواهد داد.

عملکرد بهتر دونالد ترامپ در مناظره و روانه شدن موجی از انتقادات و ناامیدی ها به سوی بایدن، در حالی است که نامزد جمهوری خواهان درگیر پرونده های حقوقی و کیفری متعدد است و تاکنون در دو پرونده تجاوز جنسی و پرداخت حق السکوت گناهکار شناخته شده است.

گفتنی است که مناظره بعدی ریاست جمهوری آمریکا برای تاریخ 10 سپتامبر به میزبانی شبکه ای بی سی برنامه ریزی شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، 5 نوامبر سال جاری(15 آبان) برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ