گفت‌وگو درباره‌ی بلاکچین در الکام تاکز؛ مقاومت در برابر رمزارزها از ترس تورم

اقتصاد ایران: فعالان حوزه رمزارز در نمایشگاه الکامپ از مقاومت تصمیم‌گیران در مقابل بلاکچین و کاربردپذیری رمزارزها انتقاد کردند.

در نخستین روز برگزاری بزرگترین رویداد حوزه فناوری در کشور، فعالان حوزه رمزارز در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ از مقاومت تصمیم‌گیران در مقابل بلاکچین و کاربردپذیری رمزارزها انتقاد کردند و سخت‌گیری بانک مرکزی را غیرمنطقی دانستند. وزیر ارتباطات نیز با حضور در حاشیه این پنل با اشاره به تغییر دولت و برنامه‌های جدید احتمالی درباره رمزارزها گفت: «باید دید که در این حوزه دنبال ممنوعیت هستند یا قاعده‌گذاری.»

نخستین پنل الکام‌تاکز در بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ که با شعار «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال» آغاز شده به موضوع «کاربردپذیری رمزارزها» اختصاص داشت.

مهدی قادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دیجیتال «ققنوس» درباره روند کاربردپذیری ققنوس گفت: «ما از ابتدای فعالیت خود چالشی جدی از سمت رگولاتور داشتیم که مقاومت آنها در برابر رمرزارزها بود. حرف آنها همیشه این بوده که رمزارز باعث تضعیف ریال و ایجاد تورم می‌شود. نهادهای تصمیم‌گیر همیشه رمزارز را در محدوده بیت‌کوین و اتریوم دیده‌اند و موارد دیگر را به رسمیت نمی‌شناسند.»

او ادامه داد: «در این حوزه بیشتر حاشیه سود تبادل خوب بوده و بخش‌های دیگر تضعیف شده‌اند. حتی در زمان رونمایی از پرداخت خرد با رمز ریال در رویداد ملی شو بانک ملی، باز هم از هراس از ایجاد تورم بود که از سوی رگولاتوری جلوی پیشرفت را گرفت. درباره پرداخت بین‌المللی هم چهار سال است در آستانه اربعین ما را برای کار روی رمز ریال خبر می‌کنند اما باز می‌گویند دیر است و بگذاریمش برای سال دیگر. وضعیت به‌گونه‌ای است که NFT و بازی را در این زمینه بی‌خیال شده‌ایم. در واقع همه حوزه‌ها را از یاد برده‌ایم و فقط فضای تبدیل و استخراج سروشکل گرفته است. با این حال در این مدت تجربیات موفقی هم داشته‌ایم؛ مثلاً در بخش انتخابات بیش از 2 میلیون ثبت رای در سامانه ققنوس ثبت شده است.»

وزیر ارتباطات: از رئیس بانک مرکزی بپرسید

همزمان با برگزاری این پنل، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات که برای افتتاح نمایشگاه در این رویداد حاضر شده بود، در حاشیه الکام تاکز مورد سوال قرار گرفت. حاضران در پنل درباره حمایت و اقدام مستقیم برای کاربردپذیر کردن رمزارزها از او پرسیدند و با توجه به پایان کار دولت، از وزیر در این مورد توصیه خواستند.

زارع‌پور در پاسخ گفت: «این سوال را باید از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد پرسید. در حال حاضر دولت در حال فراهم کردن مقدمات کار است و در بحث استخراج رمزارز دو آیین‌نامه تصویب کرده است اما برای کاربرددپذیری هنوز دارند روی موضوع کار می‌کنند. در واقع به‌لحاظ قانونی رمز ریال و رمزدارایی و هچنین دارایی‌های دیجیتال به رسمیت شناخته شد تا نحوه ارزیابی و شناسایی دارایی افراد در بورس مشخص باشد.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر در حوزه کاربردپذیری رمزریال هم در قانون بانک مرکزی آمد و امیدوارم در باقی بخش‌ها هم شفاف شود. باید دید که در این حوزه آیا دنبال ممنوعیت هستند یا دنبال قاعده‌گذاری.»

بی‌توجهی به رمزارزها فرصت‌سوزی است

همچنین عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه بلاکچین در این مورد گفت:‌ «در حوزه تصمیم‌گیری، بانک مرکزی در بخش مِین‌تک، و پیمنت و ... نگاهی فرانهادی به رمزارز داشته است. البته قانون هم اختیار زیادی به بانک مرکزی داده است. این میان عملکرد وزارت اقتصاد به خاطر اینکه هیچ کاری انجام نداده، بهتر بوده است! این یک فرصت‌سوزی در کشور است در حالی که باید نگاهمان به بازار سرمایه باشد.»

راه پیوند فناوری‌های نوین و بازار سرمایه این است که رمزارز را محدود کنیم و اینطور نباشد که به صورت دستوری جریان سرمایه مردم را سمت دیگری ببریم. تصمیم‌گیران باید بدانند که بعید است کسی با بسته شدن درگاه‌ها و ایجاد محدودیت، سرمایه خود را به سمت سازمان بورس ببرد.
- عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه بلاکچین

آشتیانی به این اشاره کرد که حضور شرکت‌های بزرگی مثل تپسی یا نوبیتکس در بورس می‌تواند کمک کند که مردم به سمت این بازار کشیده شوند و اضافه کرد: «تصمیم‌گیران باید وجود این حوزه را بپذیرند و آن را به رسمیت بشناسند؛ این حجم از ثروت در دست مردم یابد کاربردپذیر شود. البته با حرکاتی که مرکز ملی فضای مجازی در دولت دوازدهم آغاز کرد این روند دیده شد اما این کار رها شد و بلاتکلیفی تا امروز ادامه پیدا کرد.»

به چشم قاچاقچی به ما نگاه می‌کردند

در ادامه این پنل احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس درباره رشد این صرافی رمزارز با سیاست‌های با سیاست‌های فعلی گفت: «در سال‌های ابتدای فعالیت ما آنچه کسب‌وکار ما را تحت تأثیر قرار داد برخوردهای سخت و بگیروببندها به‌دلیل نبود آگاهی بود. همیشه به چشم قاچاقچی به ما نگاه می‌کردند. با توجه به افزایش ضریب نفوذ رمزارز و بلاکچین جایی مثل وزارت اقتصاد به‌طور کلی کاری نکرد اما نهادهای قضایی و امنیتی و پلیسی رفته‌رفته دانششان بیشتر شد. به‌طوری که الان در کسب‌وکار خودمان حس می‌کنم که برخوردها در بسیاری موارد تعدیل و مناسب شده است.»

او ادامه داد: «در شرایط فعلی نگاه به‌روزتری به این فناوری دارند اما مهمترین نهادی که همچنان محدودیت‌های غیرمنطقی برای ما ایجاد می‌کند بانک مرکزی است. این محدودیت‌ها از نظر فعالین حوزه هم دلیل علمی و اقتصادی ندارد اما به واسطه دلارزدایی و استفاده نکردن از رمزارز به‌عنوان ابزار پرداخت خیلی از مسیرها را به روی ما بسته‌اند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ