یک خانه نقلی در تهران برای آموزش متفاوت صنایع دستی

اقتصاد ایران: اولین خانه صنایع دستی تهران تنها فعالیتش آموزش هنرهای سنتی نیست بلکه این خانه نمایشگاه خانوادگی و بازاریابی به زبان انگلیسی را هم به هنرجویانش آموزش می‌دهد.

خبرگزاری مهر _گروه جامعه؛ تنها خانه صنایع دستی تهران در میان خیلی از خانه‌های صنایع دستی در کشور افتتاح شد با این تفاوت که این خانه را خیری راه اندازی کره که می‌توان او را خیر صنایع دستی نامید.

مریم توکل نیا هنر خود را به دیگران آموزش می‌دهد و تمام تلاشش این است که بتواند افراد بیشتری را برای آموزش هنر جذب کند.

خانه صنایع دستی عودلاجان چند سال پیش یک متروکه بود که صاحبان آن توان نگهداری از این خانه را نداشتند. توکل نیا آن را خرید بازسازی کرد و از کارشناسان میراث فرهنگی خواست تا برای مرمت آن نظارت کنند حالا یکی از بهترین خانه‌هایی است که اصولی مرمت شده شاید به این دلیل که خودش آستین بالا زده و پابه پای کارگران در این خانه کار کرده است و برای آجر به آجر آن دل سوزانده است. توکل نیا هیچکدام از آجرهای خانه را دورنریخته بلکه آنهایی که شکسته بودند را پشت و رو کرده یا یک جایی از همه آنها استفاده کرده بنابراین توانسته با مصالح همین ساختمان، آن را مرمت کند.

در این خانه هنرهای مختلفی آموزش داده می‌شود هر چند که توکل نیا خودش طراحی دوخت و رودوزی سنتی خوانده است و در این کار تبحر دارد ولی تلاش می‌کند تا بانوان دوخت و رودوزی بیشتر یاد بگیرند شاید به این دلیل که بیشتر به کارشان می‌آید.

هر گوشه از این خانه یک کاربری دارد از زیرزمین گرفته تا حیاط و شوربختانه. هر کسی مشغول کاری است. زنی آموزش می‌دهد مردی یاد می‌گیرد بچه‌ای هم به سبک خودش یاد می‌گیرد اینجا برای هر رده سنی و زن و مردی کاری هست. اگر کسی هنری بلد هست اینجا آموزش می‌دهد اگر طالب آموزش هست باز هم به اینجا مراجعه می‌کند.

قرار است به تازگی یک استاد مسلط به زبان انگلیسی آموزش متفاوتی به هنرجویان بدهد او می‌خواهد هر هنرمندی بتواند کلمات و جملاتی که برای بازاریابی و فروش محصولاتش نیاز دارد را بیان کند و به اصطلاح کارش راه بیفتد برای این کار لازم نیست کلاس آموزش زبان انگلیسی بود کافی است چند جمله اساسی را یاد بگیرد به همین دلیل توکل نیا از این اسناد خواسته تا به کمکشان بیایند چون هنرجویان این خانه بعد از آموزش خودشان یا استاد می‌شوند یا می‌توانند محصولاتشان را بفروشند.

آنها حتی لازم ندارند که اگر کاری را یاد گرفتند ۲۴ ساعته در این خانه باشند بلکه سفارش می‌گیرند و می‌روند و هر وقت کار تمام شد به این خانه می‌آوردند و می‌فروشند. کارهایی از جمله رودوزی، سوزن دوزی و هنرهایی از این دست.

استادانی هم که آموزش می‌دهند اگر مشکلی برای رفت و آمد و اقامت داشته باشند در این خانه می‌توانند اقامت کوتاه مدت داشته باشند البته همه اینها بسته به شرایط خانه متفاوت است. توکل نیا می‌توانسته این خانه را به خانه مسافر تبدیل کند و از این راه درآمد خوبی هم به دست بیاورد ولی نخواست این اتفاق بیفتد و ترجیح داد افراد در اینجا یک هنری یاد بگیرند.

نمایشگاه خانوادگی یکی از فعالیت‌فعالیت‌هایی است که این خانه مدنظر قرارداده است. به این ترتیب که خانواده‌ها اثری از خودشان را به نمایش می‌گذارند این اثر ممکن است یک میراث به جا مانده باشد در این نمایشگاه چند روزه افراد که بیشتر اعضای خانواده هستند به دیدن این آثار می آیند و ممکن است هر کدام یک اثری به این آثار اضافه کنند. غیر از این در خانه صنایع دستی یک ویترین هم به پارچه‌ها و سوزن دوزی های از یاد رفته تعلق می‌گیرد. چیزی شبیه به یک موزه کوچک.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ