خودروسازان چینی خواستار مقابله با اقدامات اتحادیه اروپا شدند

اقتصاد ایران: تعرفه‌های تنبیهی اتحادیه اروپا از نوامبر اعمال می‌شود. اگر چین با اروپا کنار بیاید می‌تواند از اجرای این تعرفه‌ها جلوگیری کند. البته باید گفت اتحادیه اروپا توانسته است هر دو طرف را به گفت‌وگو وادار کند.

براساس سیاستگزاری‌های اروپا قرار است تعرفه‌های بیشتری برای حضور خودروهای چینی در قاره سبز اعمال شود که البته دلیل آن می‌تواند شانس فروش بالای این محصول باشد و البته به این ترتیب مشتریان این خودروها سهم بیشتری به دولت‌های اروپایی پرداخت خواهند کرد.اما در سمت دیگر این جریان شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی در چین از دولت این کشور درخواست کردند تعرفه ۲۵درصدی برای خودروهای بزرگ اروپایی با پیشرانه‌های درون‌سوز وضع کند.

این پیشنهاد در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی به قاره همیشه‌سبز مطرح شده است. باید گفت اتحادیه اروپا چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تعرفه‌های جدید که به حداکثر ۳۸.۱درصد می‌رسد، خبر داد. رسانه‌ها می‌گویند درخواست وضع تعرفه روی خودروهای اروپایی در جلسه‌ای که خودروسازان چینی با وزیر تجارت این کشور پشت درهای بسته برگزار شده است، مطرح کرده‌اند. نکته جالب اینکه در جلسه موردبحث نمایندگان ۶ خودروساز اروپایی، ۴ برند چینی و همچنین چند شرکت تحقیقات و مشاوره صنعت خودرو حضور داشته‌اند.

اصالتی که فراموش شده است

در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو درون‌سوز با پیشرانه‌های ۲.۵ لیتری و بیشتر وارد کشور چین شد. اتحادیه اروپا هفته قبل اعلام کرد به دنبال افزایش تعرفه خودروهای برقی چینی وارداتی به این اتحادیه است. شرکت دولتی سایک‌موتور بیشترین تاثیر را از این تعرفه‌ها می‌گیرد و محصولات وارداتی آن به قاره اروپا با تعرفه ۴۸.۱درصدی روبه‌رو می‌شوند. سایک دارای برندهای MG و IM است. باید دانست MG پرفروش‌ترین برند چینی کشور آلمان در ماه می بوده است.

در جلسه یادشده، یکی از نمایندگان تجاری چین اتحادیه اروپا را متهم کرد از تحقیقات خود به‌عنوان بهانه‌ای برای کسب اسرار تجاری برندهای چینی استفاده می‌کند. نکته دیگر اینکه پیشنهاد اعمال تعرفه‌های بیشتر بر خودروهای درون‌سوز اروپایی، قبل از تحقیقات اتحادیه اروپا و توسط گلوبال‌تایمز که رسانه‌ای دولتی است، مطرح شد.

بر اساس بیانیه کمیسیون اروپا هدف از اعمال تعرفه‌های جدید اطمینان از رقابت منصفانه است. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ سهم خود از بازار محصولات برقی اتحادیه اروپا را به ۸.۲درصد رسانده‌اند درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۹ فقط ۰.۵درصد بوده است. چینی‌ها همچنین آماده تولید بلندمدت خودروهای خود در خاک اروپا می‌شوند.

بی‌وای‌دی مشغول تاسیس کارخانه تولید خودرو در مجارستان است و این کار را از سال ۲۰۲۵ شروع می‌کند. شرکت چینی لیپ‌موتور نیز تولید خود در کارخانه لهستان را از چند روز قبل شروع کرده است.

دیگر برند چینی یعنی گریت‌وال‌موتور هم به دنبال تاسیس کارخانه خودروسازی در اروپاست و فعلا در حال بررسی کشورهای آلمان، جمهوری چک، لهستان و مجارستان است.

چری هم اعلام کرد کارخانه خود را در بارسلونا اسپانیا افتتاح می‌کند تا از تعرفه ۳۱ درصدی اروپایی‌ها در امان بماند. البته احتمال دارد برخی شرکت‌های چینی همچون بی‌وای‌دی به‌رغم وضع چنین تعرفه‌هایی بتوانند هزینه‌های اضافی را تحمل کنند. این خودروساز با تعرفه ۱۷.۴ درصدی روبرو شده که کمترین میزان تعرفه بین برندهای چینی دیگر است.

مخالفت قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا

صدراعظم آلمان در جریان بحث‌ها درباره تعرفه‌های تنبیهی بر خودروهای برقی چینی با طرح اتحادیه اروپا برای افزایش چشمگیر این تعرفه‌ها به دلایل سیاست داخلی مخالفت کرد.

نشریه فوکوس آلمان در مطلبی نوشت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در جریان بحث‌ها درباره تعرفه‌های تنبیهی بر خودروهای برقی چینی با اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

روزنامه هندلزبلت آلمان گزارش داد شولتز مدت‌هاست از طرح‌های اتحادیه اروپا در این باره انتقاد کرده است و می‌خواهد تعرفه‌های بسیار پایین تری را با پیشنهادی به عنوان مصالحه اعمال کند.

صدراعظم آلمان در سخنانی در پارلمان آلمان گفت: از نتایج این سیاست تجاری اتحادیه اروپا راضی نیستم. چیزهایی باید به طور چشمگیری تغییر کند.

به گزارش روزنامه هندلزبلات آلمان شولتز از اتحادیه اروپا خواست تعرفه 15درصدی یکسانی را بر تمام صادرات خودروهای چین اعمال کند. این مقدار تنها کمی بیشتر از تعرفه 10درصدی است که اتحادیه اروپا از قبل بر خودروهای چینی وضع کرده، این در حالی است که از چهارم ژوئیه، کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد تعرفه‌های تنبیهی تا 38.1درصد بر خودروهای سه تولیدکننده چینی اعمال کند که علاوه بر تعرفه‌های 10درصدی خواهد بود.

خودروهای شرکت دولتی SAIC که از جمله محبوب‌ترین خودرو برقی چین، MG4 را به اروپا می‌فرستد، مشمول تعرفه کل 48.1 درصدی خواهند بود. اولاف شولتز می خواهد این مقدار را به کمتر از یک‌سوم کاهش دهد. دلیل این رویکرد شولتز احتمالا هشدارهایی ازسوی صنعت خودرو آلمان است.

فولکس‌واگن، مرسدس و ب‌ام‌و یک‌سوم تا نیمی از فروش خود را در چین تولید می‌کنند. آنها نگرانند که دولت چین به تلافی طرح‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای آلمانی تعرفه وضع کند. این خودروسازان مدل‌های بزرگ سودآور خود را از اروپا به چین می‌فرستند.

در ازای این پیشنهاد، شولتز هم از چین خواست تعرفه 15 درصدی یکسانی را برای خودروهای اروپایی وضع کند. این امر مانع از آسیب رسیدن به خودروسازان آلمانی می‌شود.

با توجه به انتخابات پیش رو، صدراعظم آلمان قطعا می‌خواهد از کاهش بیشتر رشد اقتصادی جلوگیری کند. سیاستمداران سایر احزاب نیز می‌خواهند از تعرفه‌های تنبیهی اجتناب یا آنها را تضعیف کنند. البته در این زمینه شولتز به حمایت سایر کشورها نیاز دارد که کار آسانی نیست چراکه سایر خودروسازان در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت‌به آلمانی‌ها کمتر به بازار چین وابسته هستند.

از طرفی سیاستمداران دیگر کشورهای اروپایی کمتر از شولتز نگران انتخابات هستند. به گزارش هندلزبلات، اتحادیه اروپا با نگرانی به این پیشنهاد شولتز واکنش نشان داد.

این روزنامه به نقل از یک نماینده اتحادیه اروپا گفت شولتز این چالش را نمی‌شناسد. هندلزبلات می‌نویسد: اتحادیه اروپا ایده شولتز را ساده‌لوحانه می داند. تحقیقات بروکسل نشان داده است چین تا چه اندازه به خودروهای برقی یارانه می‌دهد تا تولیدکنندگان اروپایی را از بین ببرد.

اتحادیه اروپا می‌خواهد به جای ترس قاطعانه با این حمله مقابله کند. شولتز در بوندستاگ تصریح کرد به جای تعرفه‌های تنبیهی، از بروکسل انتظار توافق‌های تجاری دارد. اتحادیه اروپا می‌گوید فقط در صورتی می توانید قرارداد ببندید که طرف مقابل هم به‌اصطلاح بازی کند.

مذاکره در سطح مقامات بالارده

به‌زعم بروکسل فشار شولتز علیه این طرح اتحادیه اروپا بیشتر با رویکرد چین مطابقت دارد تا با موضع قوی و متحد در میان کشورهای اروپایی. چین و اتحادیه اروپا هنوز زمان دارند تا به توافق برسند.

تعرفه‌های تنبیهی اتحادیه اروپا از نوامبر اعمال می‌شود. اگر چین با اروپا کنار بیاید می‌تواند از اجرای این تعرفه‌ها جلوگیری کند. البته باید گفت اتحادیه اروپا توانسته است هر دو طرف را به گفت‌وگو وادار کند.

وزارت بازرگانی چین اخیرا تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی این کشور را محکوم و بروکسل را به تحمیل خواسته‌های غیرمنطقی در جریان تحقیقات خود در مورد این خودروها متهم کرد. این در حالی است که خودروسازان اروپایی در تلاشند با ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با همتایان چینی خود تاثیر این تعرفه‌ها را کاهش دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ