تحولات اوکراین|تلاش غرب برای آرام کردن زلنسکی با وعده حمایت

اقتصاد ایران: امضای توافقنامه امنیتی اتحادیه اروپا با کی‌یف، هشدار ترامپ از شکست اوکراین در برابر روسیه، مخالفت او با پیشنهاد صلح پوتین، تاکید اردوغان بر ناکارآمدی ابتکارات صلح بدون مشارکت مسکو و توافق برای استفاده از دارایی‌های روسیه، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "نیویورک تایمز" به نقل از منابع آگاه خود، گزارش داد که اعلام ایجاد یک ماموریت برای هماهنگی کمک‌‎ها به کی‌یف در نشست سران ناتو برای آرام کردن و اطمینان دادن به  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است.

به نوشته این نشریه، اوکراین در نشست سران واشنگتن دعوتی برای پیوستن به ناتو دریافت نخواهد کرد، ولی ایجاد ماموریت این بلوک نظامی در آلمان اعلام خواهد شد که همه نوع کمک به کی‌یف را هماهنگ خواهد کرد. یکی از دیگر اهداف مأموریت ناتو در آلمان، آموزش نظامیان اوکراینی است.

در این گزارش آمده است: «دولت جو بایدن و مقامات ناتو این نظریه را به عنوان راهی برای دادن امید بیشتر به کی‌یف و چیزی برای دست انداختن زلنسکی به آن مطرح کرده‌اند، چرا که میدانند اکنون زمان مناسبی برای پیوستن اوکراین به ائتلاف نیست. در عین حال، این ائتلاف قصد دارد در دراز مدت از کی‌یف حمایت کند، حتی اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایالات متحده پیروز شود.»

به گفته منابع دیپلماتیک، این امیدواری وجود دارد که ماموریت و تعهداتی که به کی‌یف ارائه می‌شود، رضایت زلنسکی را جلب کرده و اجازه دهد نشست سران با آرامش بیشتری نسبت به سال گذشته در ویلنیوس پیش برود، جایی که او نارضایتی خود را نسبت به عدم مشخص شدن جدول زمانی برای آغاز مذاکرات عضویت با اوکراین به وضوح بیان کرد.

این روزنامه یادآور شده که همه کشورهای عضو این اتحادیه با نظریه ایجاد این ماموریت موافق هستند، البته مقامات آلمانی خواستار حذف کلمه "ماموریت" بعنوان نام این طرح هستند تا از اشاراتی مبنی بر امکان رویارویی با روسیه جلوگیری شود.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اواسط ژوئن گفته بود که کشورهای ائتلاف بر سر طرحی برای واگذاری کنترل تسلیحات ارسالی به کی‌یف به این بلوک به توافق رسیده‌اند. به گفته وی، تصمیم نهایی در اجلاس سران در واشنگتن اعلام خواهد شد و هماهنگی تدارکات تسلیحات توسط ساختارهای ناتو در ویسبادن انجام خواهد شد.

در عین حال، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز از برنامه ناتو برای ایجاد سه پایگاه نظامی بزرگ در خاک کشورهای اروپای شرقی برای تامین سلاح کی‌یف خبر داد. وی تاکید کرد که ایجاد چنین پایگاه‌هایی به معنای کنترل کامل ائتلاف بر هماهنگی در انتقال تسلیحات به اوکراین خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و پنجاه و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اتحادیه اروپا توافقنامه تضمین امنیتی با اوکراین منعقد کرده است

روز پنجشنبه، در حاشیه اجلاس سران در بروکسل، اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای را با اوکراین در مورد ارائه تضمین های امنیتی خاص برای کی‌یف منعقد کرد. این سند از سوی طرف اوکراینی توسط رئیس جمهور این کشور ولادیمیر زلنسکی و از طرف اتحادیه اروپا توسط رئیس شورای اروپا، شارل میشل و رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین امضا شد.

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی، پیش از انعقاد این توافق تاکید کرد که این سند امکان استفاده از درآمدهای منجمد شده روسیه برای ادامه حمایت نظامی از  اوکراین را فراهم می‌کند.

زلنسکی به خبرنگاران گفت: «برای اولین بار، این توافق تعهد تمامی 27 کشور عضو را برای ارائه حمایت کامل از اوکراین، بدون توجه به هرگونه تغییر نهادی داخلی، تثبیت خواهد کرد.»

علاوه بر این، در حاشیه این اجلاس، اوکراین توافقات امنیتی دوجانبه‌ای با دو جمهوری لیتوانی و استونی امضا کرد که محتوای آنها اعلام نشده است.

روز گذشته قبل از امضای این  سند، پورتال Euractiv این واقعیت را مورد توجه قرار داد که اوکراین در مجموع 17 توافقنامه در زمینه مسائل امنیتی با سایر کشورها منعقد کرده است. یادآوری شده که تعدادی از این اسناد در ماههای آینده امضا خواهد شد. از جمله کشورهایی که اوکراین با آنها در زمینه تضمین های امنیتی قرارداد منعقد کرده است می توان به انگلستان، آلمان، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، لتونی، کانادا، پرتغال و سایرین اشاره کرد.

در اواسط ژوئن، زلنسکی سند مشابهی را با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای مدت 10 سال امضا کرد.

ترامپ: اوکراین برنده درگیری نظامی با روسیه نخواهد بود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شب گذشته، پنجشنبه، در جریان مناظره تلویزیونی خود با جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید ابراز اطمینان کرد که اوکراین نمی تواند برنده مناقشه نظامی با روسیه نیست.

او  گفت: .«اوکراین برنده این جنگ نیست. آنها در حال از دست دادن تعداد زیادی از مردان کشورشان هستند. سربازان اوکراینی در حال تمام شدن هستند.  تلفات ارتش اوکراین بسیار زیاد است و  این خیلی غم انگیز است.»

ترامپ دلیل این نتیجه را «تصمیمات احمقانه جو بایدن» خواند.

در این مناظره، ترامپ همچنین رقیب انتخاباتی خود را به از دست دادن اعتبار بین المللی و سقوط ایالات متحده به سطح یک «کشور جهان سوم» متهم کرد. او همچنین جو بایدن را مانند پسرش یک مجرم خواند که به محض «ترک کاخ سفید» به زندان خواهد افتاد.

ترامپ شروط پوتین برای صلح در اوکراین را غیرقابل قبول خواند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری خواه در  انتخابات ریاست جمهوری آتی، روز پنجشنبه در جریان مناظره تلویزیونی با جو بایدن، اعلام کرد که شروط صلحی که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شده، برای او غیرقابل قبول است. او گفت: «آیا شروط صلح پوتین قابل قبول است؟ خیر!»

این سیاستمدار تأکید کرد که ایالات متحده نباید مبالغ هنگفتی از پول مالیات دهندگان را برای ادامه یک درگیری نظامی در خاک کشور دیگر هزینه کند.وی در عین حال بار دیگر اعلام کرد که این مناقشه را متوقف خواهد کرد و این کار را حتی قبل از "وارد شدن به کاخ سفید" انجام خواهد داد.

ترامپ افزود: «مردم بدون دلیل همچنان کشته می‌شوند و من با این مسئله برخورد خواهم کرد.»

گفت‌وگوی کوتاه اوربان با زلنسکی پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل 

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، به طور مختصر با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگو کرد. تصاویری از صحنه صحبت کردن دو سیاستمدار  در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

همانطور که در این ویدئو  دیده شده، قبل از شروع مراسم، نخست وزیر مجارستان به زلنسکی نزدیک شده، آنها با یکدیگر دست داده و صحبت کردند. گفتگو بین رهبران حدود یک دقیقه طول کشید،  این برخورد توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد، زیرا روابط بین کی‌یف و بوداپست همچنان پرتنش است.

پیش از این، سیاستمداران در دسامبر سال 2023 در مراسم تحلیف خاویر مایلی، رئیس جمهور آرژانتین با یکدیگر به همین اندازه کوتاه با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

چند روز پیش اوربان گفت که پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین یکی از اهداف دارای اولویت مجارستان است.

اردوغان: توافقات در مورد اوکراین بدون مشارکت روسیه به نتیجه نمی‌رسد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه آلار کاریس، رئیس جمهور استونی تاکید کرد که آنکارا به این نتیجه رسیده که  هر ابتکار عملی برای حل و فصل مناقشه در اوکراین، بدون مشارکت روسیه، ناکارآمد خواهد بود.

به گفته وی، ترکیه همچنان بر این عقیده است که ابتکاراتی که روسیه را کنار بگذارد، نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت و باعث پایان جنگ نخواهد شد.

اردوغان همچنین خواستار پایان هر چه سریعتر ادامه ویرانی کشور  اوکراین و دستیابی به یک راه حل عادلانه و نهایی برای هر دو طرف شد. به گفته او، این نتیجه تنها از طریق دیپلماسی و گفتگو امکان پذیر است.

عدم توافق اجلاس شورای اروپا درباره اقداماتی برای تخصیص وام 50 میلیارد دلاری به کی‌یف

شرکت کنندگان در نشست شورای اروپا نتوانستند تصمیمی در مورد اتخاذ تدابیری به منظور اعطای وام 50 میلیارد دلاری به کی‌یف توسط گروه هفت با استفاده از درآمدهای حاصل از سود دارایی های مسدود شده روسیه بگیرند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این اجلاس گفت: با وجود عدم توافق فعلی، در هفته‌های آینده بحث‌ها دراین باره مجدد از سر گرفته خواهد شد.  ما متعهد شده ایم که از طریق گروه هفت 50 میلیارد دلار دیگر به اوکراین اختصاص دهیم.

علاوه بر این، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت که امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی بودجه لازم برای وام مورد بحث را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای آغاز یک رژیم تحریمی جدید علیه روسیه

در اجلاس بروکسل، رهبران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند رژیم جدیدی از تحریم‌های ضد روسیه را به اتهام به اصطلاح "فعالیت‌های خرابکارانه" انجام شده در قلمرو اتحادیه اروپا آغاز کنند. این مسئله در بیانیه پایانی نشست اعلام شده است.

در این سند آمده: شورای اروپا در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات‌کننده روسیه در خارج از کشور، درخواست خود را از اعضای شورا برای ادامه کار بر روی یک رژیم تحریم‌های جدید تکرار می‌کند.

شرکت کنندگان در اجلاس ادعا می‌کنند که روسیه «عملیات فعال خود در کشورهای اتحادیه اروپا را تشدید کرده است». در واکنش به این موضوع، نشست سران اتحادیه اروپا تصمیم به ایجاد یک رژیم تحریمی جدید و همچنین تقویت همکاری با شرکا در این راستا گرفت.

بسته جدید تحریم‌های ضد روسیه اتحادیه اروپا چند روز قبل  تصویب شد که شامل محدودیت هایی برای ترانزیت گاز طبیعی مایع از طریق بنادر اروپایی است. علاوه بر این، فهرست جدید محدودیت‌ها شامل شرکت‌هایی از کشورهای ثالث نیز می‌شود که ظاهراً به روسیه در دور زدن محدودیت‌ها کمک می‌کنند.  به طور همزمان 116 شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند.

توافق اتحادیه اروپا با کی‌یف شامل استفاده از درآمد دارایی‌های روسیه است

جوزپ بورل، نماینده عالی رتبه  اتحادیه اروپا در مسائل سیاست خارجی و امنیت روز پنجشنبه در نشست سران بروکسل اعلام کرد که توافقنامه‌ای که قرار است بین اتحادیه اروپا و اوکراین در مورد تضمین‌های امنیتی منعقد شود، شامل استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به کی‌یف می‌شود.

او قبل از امضای این سند گفت:«این تضمین‌ها راهی برای انتقال درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین فراهم می‌کند. خوب است که می‌توانیم این پول را استفاده کرده و کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین ارائه کنیم.»

بورل از کمبود تسلیحات در کشورهای اتحادیه اروپا شکایت کرد

رئیس دیپلماسی اروپایی همچنین به خبرنگاران گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اندازه کافی برای دفاع از خود سرمایه گذاری نکرده‌اند و اکنون باید دست به اقدام بزنند. وی افزود: از آغاز درگیری نظامی در اوکراین، ذخایر کافی تسلیحاتی وجود نداشت، به همین دلیل 75 درصد محصولات نظامی باید از کشورهای ثالث خریداری می‌شد.

جوزپ بورل لزوم توجه پایتخت‌های اروپایی برای چگونگی تامین مالی لازم برای افزایش توان دفاعی کلی اروپا را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ