مرد آمریکایی بدون بیهوشی تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفت

اقتصاد ایران: پیوند کلیه با استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی، مدت زمان بستری‌شدن بیماران در بیمارستان را کوتاه‌تر و عمل جراحی را برای بیشتر افراد دسترس‌پذیرتر می‌کند.

پزشکان در ایالات متحده با موفقیت جراحی پیوند کلیه را روی فردی انجام دادند که در تمام طول عمل جراحی، بیدار و هشیار بود.

جان نیکلاس، ۲۴ مه در مرکز پزشکی نورث‌وسترن مدسن در شیکاگو، بدون با انجام عمل پیوند بیهوشی عمومی، کلیه جدیدی دریافت کرد، روز بعد مرخص شد و به خانه رفت. این اولین بار نیست که چنین رویکردی در سراسر جهان به کار می‌رود، اما روشی معمول نیز به حساب نمی‌آید.

نیکلاس ۲۸ ساله در کمتر از ۲۴ ساعت از بیمارستان مرخص شد، در حالی که بیماران پیوند کلیه معمولاً چند روز یا تا یک هفته را در بیمارستان بستری می‌مانند.

عمل جراحی کمتر از دو ساعت زمان برد و نیکلاس هیچ دردی را احساس نکرد

بر اساس بیانیه‌ی منتشرشده، پزشکان در هنگام عمل جراحی نیکلاس، ماده‌ی بی‌حس‌کننده موضعی را به مایع احاطه‌کننده‌ی قسمت تحتانی نخاع تزریق کردند. سپس به طور همزمان، برای ایجاد راحتی بیشتر، ماده‌ای آرام‌بخش را نیز به آرامی به او تزریق کردند. آرام‌بخش برای ایجاد آرامش و خواب‌آلودگی بیمار بدون از‌دست‌دادن هشیاری به کار می‌رود.

عمل جراحی کمتر از دو ساعت زمان برد و نیکلاس هیچ دردی را احساس نکرد. او حتی در مرحله‌ای از عمل موفق شد تا کلیه‌ی جدیدش را که توسط بهترین دوستش پت وایز اهدا شده بود، قبل از کاشته‌شدن در بدنش مشاهده کند.

نیکلاس روز ۲۴ ژوئن در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «آن لحظه‌ی خاص که من کلیه را در دستان دکتر دیدم، لحظه بسیار جذاب و گیرا بود.»

جان نیکلاس در حین عمل پیوند کلیه، کلیه جدیدش را می‌بیند
نیکلاس در هنگام عمل پیوند کلیه، کلیه جدیدش را مشاهده می‌کند.

نیکلاس از ۱۶ سالگی مشکلات کلیوی را تجربه کرده بود و در زمان اوج مشکلات، در نهایت نیازمند پیوند شد. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که التهاب به کلیه‌های او آسیب می‌رساند، اما علت دقیق آن مشخص نشده است.

اکنون، چند هفته پس از عمل جراحی، نیکلاس به زندگی عادی و فعالیت‌های روزمره خود بازگشته است و می‌تواند از رژیم غذایی که کمتر محدود‌کننده است، لذت ببرد. او پیش از عمل مجبور بود مصرف نمک خود را محدود کند، زیرا نمک اضافی می‌تواند آثار مضری بر عملکرد کلیه داشته باشد.

نیکلاس گفت: «گمان می‌کنم در هفته‌ی گذشته هر روز ۱۰ هزار قدم برداشته‌ام و به طور معمول این کار را انجام نمی‌دادم. پس قطعاً عملکرد خوبی دارم.»

از بی‌حسی موضعی در طیف وسیعی از جراحی‌های بزرگ استفاده می‌شود

دکتر ستیش ندیگ، یکی از جراحانی که عمل پیوند را انجام دادند، در نشست خبری اعلام کرد این اولین باری نبود که در عمل پیوند کلیه از بی‌حسی نخاعی و موضعی به جای بیهوشی عمومی استفاده شد. از بی‌حسی موضعی برای طیف وسیعی از جراحی‌های بزرگ، از جمله عمل تعویض مفصل و سزارین نیز استفاده می‌شود.

با این حال، عمل پیوند کلیه که سالیانه جان هزاران نفر را نجات می‌دهد، معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. همچنین، بیشتر بیماران مجبورند از چند روز تا یک هفته را برای گذراندن روند بهبودی در بیمارستان بگذرانند. دلیلش تا حدودی این است که بیهوشی عمومی به طور موقت حافظه، تمرکز و واکنش‌های بیمار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ندیگ می‌گوید رویکرد جدید «وضعیت» پیوند کلیه را به چالش می‌کشد، به ویژه، با توجه به اینکه نیکلاس پس از جراحی خیلی سریع بهبود یافت. او می‌افزاید این وضعیت از زمان اولین پیوند موفقیت‌آمیز کلیه‌ی انسان در سال ۱۹۵۴، تقریباً به همین شکل باقی مانده است.

رویکرد جدید همچنین می‌تواند جراحی پیوند را برای بیمارانی که در معرض خطر بالاتری از عوارض ناشی از بیهوشی عمومی قرار دارند، دسترس‌پذیر‌تر کند. دکتر وینسنت گارسیا تامس، متخصص بیهوشی و یکی از اعضای تیم جراحی، در کنفرانس مطبوعاتی گفت رویکرد جدید، افراد مسن با درجاتی از اختلال عملکرد شناختی یا بیماری‌های قلبی و ریوی را نیز شامل می‌شود. برخی افراد نیز از بیهوشی عمومی می‌ترسند و رویکرد جدید می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای جایگزین بیهوشی باشد.

تیم جراحی خاطرنشان می‌کنند که نیکلاس جوان است و با احتمال کمتری تحت‌تأثیر عوارض ناشی از بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. تصمیم او برای شرکت در این جراحی پیشگامانه، در نهایت به بسیاری از بیماران دیگر که عمل جراحی ممکن است برای آن‌ها خطرناک‌تر باشد، کمک می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ