ویژگی‌های انتخاب اصلح در منظومه فکری امام خمینی(ره) چیست؟

اقتصاد ایران: بندرعباس- در این گزارش به بررسی ویژگی‌های اصلح در منظومه فکری امام خمینی پرداختیم که می‌تواند چراغ راهی برای انتخاب درست باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علی ستاری: انتخابات به عنوان رکن اصلی مردم سالاری میراث ماندگار حضرت امام خمینی (ره) است که این اجازه را برای مردم به ارمغان آورد تا فارغ از تحصیلات، رنگ پوست، نژاد و قومیت بتوانند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.

ملت ایران با انتخابات نوع حکومت خود را مشخص و قانون اساسی را تعیین کردند و با انتخابات نمایندگانی برای مجلس برگزیدند و با همین ابزار مترقی زمامدار امور اجرایی کشور را بر می‌گزینند از این رو وقتی می‌خواهیم در پای صندوق‌های رأی حاضر شویم باید نیم نگاهی به بنیانگذار و هویت بخش این مسیر برای ملت ایران نیز داشته باشیم از این رو در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا شاخصه‌های انتخاب اصلح را در دیدگاه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهیم.

وفاداری به اسلام، جمهوری اسلامی و قانون اساسی

در نظر امام امت به عنوان اصلح بدون رقیب تاریخ معاصر، اولین شاخصه شخصیت اصلح برای هر پستی اعتقاد و التزام و وفاداری به اسلام است، جرقه‌های نخست انقلاب اسلامی ایران بر اساس نمایش عدم التزام رژیم پهلوی به اسلام روشن شد، اگر به نامه‌هایی که امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ به شاه مخلوع و دیگران نوشته‌اند دقت کنیم خواهیم دید که توصیه اکید امام به همگان پایبندی و وفاداری به احکام اسلامی است، این روش و منش بعد از انقلاب نیز ادامه پیدا می‌کند و امام خمینی (ره) همواره مردم و مسئولان را نسبت به موازین اسلامی و شرعی توصیه کرده‌اند.

هدف بزرگ امام خمینی (ره) تشکیل تمدن نوین اسلامی بود و طبق سلسله مراتبی که برای این مهم ترسیم شده است رسیدن به این تمدن بزرگ نیاز به تشکیل دولتی اسلامی دارد و قطع یقین دولت اسلامی با رئیس جمهوری تشکیل خواهد شد که عالِم و عامل به تمام دستورات الهی باشد.

دولتی که برگرفته از اصول اسلام باشد به عنوان شیرازه تمدن نوین اسلامی مایه قوام و استحکام تمدن خواهد بود و تبدیل به عاملی خواهد شد که هرگونه تهدید بر علیه منافع جهان اسلام را خنثی خواهد کرد در واقع امام از دولت اسلامی انتظار دارد که بتواند در تمام ابعاد جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به الگویی جهان شمول کند.

نکته دوم که در بیانات امام خمینی (ره) متبلور است وفاداری به جمهوریت است، امام خود را رئیس مردم نمی‌داند بلکه زمانی هم که در بهشت زهرای تهران سخن از تعیین دولت به میان می‌آورد آن را الحاق به نمایندگی از سوی مردم می‌کند.

چنین شخصیت عارف و دانشمندی از همان بدو پیروزی انقلاب اداره موقت کشور را به دست شورای انقلاب می‌سپارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مقدمات نظر خواهی عمومی از جمهورِ مردم فراهم شود.

پایبندی امام (ره) به مردم تا حدی بالا است که در بمباران‌های هوایی رژیم بعث عراق حتی حاضر نمی‌شوند به پناهگاه بروند و اعلام می‌کنند اگر تمام مردم می‌توانند به پناهگاه بروند او هم خواهد رفت، این نگاه عمیق نشأت گرفته از مردم باوریِ امام است بنابراین رئیس جمهور این کشور که در مسیر تمدن‌سازی قرار دارد باید مردم باورترین شخص ممکن باشد چرا که اصلی‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، مردم هستند و اصلی ترین سرمایه تمدن نوین اسلامی نیز مردم خواهند بود.

سومین نکته‌ی متبلور در گفتمان امام خمینی (ره) وفاداری به قانون اساسی است؛ در دیدگاه امام امت قانون خط قرمز همه است و با توجه به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی و منطبق با فقه اسلامی نوشته شده است و مردم نیز با رأی خود آن را تأیید کرده‌اند عمل به آن حجتی شرعی است؛ رئیس جمهور، مجلس و قوه قضائیه همگان در برابر اجرای قانون اساسی مسئولیت دارند بنابراین باید کسی را در این کشور به ریاست جمهوری انتخاب کرد که گردنش در برابر قانون به خصوص قانون اساسی از مو باریک‌تر باشد.

امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند».

پذیرش تام و تمام ولایت فقیه

دیگر شاخصه‌ای امام امت انتظار دارد در انتخاب مردم متبلور باشد، پایبندی منتخب ملت به ولایت فقیه است، ولایت فقیه سیستمی است که مردم سالاری را تضمین می‌کند؛ امام فقیهی بودند که جمهور مردم او را قبول داشتند و امروز نیز خلف صالح ایشان این جایگاه را در اختیار دارند؛ جمهوری اسلامی از دو بالِ جمهوریت و اسلامیت تشکیل شده است و ولایت فقیه نقطه وصل این دو بال برای حرکت به سوی آینده است، اگر ولی فقیه نباشد ممکن است جریان‌های روی کار بیایند که با اسلام زاویه داشته باشند و جامعه را به سمت کفر حرکت دهند از سوی دیگر هم اگر ولی فقیه نباشد ممکن است به جمهوریت نظام دهن کجی شود از این رو ولی فقیه با ابزارهایی که در دست دارد پرچم اسلام و جمهوریت را برافراشته نگاه می‌دارد و در واقع تنظیم گر روابط بین این دو است.

امروز اگر کسی بدون التزام به ولایت فقیه بخواهد مناصب اجرایی کشور را در دست بگیرد باید به او شک کرد چرا که یا او با اسلام غریبه است و یا اینکه قصدی برای احقاق حقوق مردم ندارد.

ویژگی‌های انتخاب اصلح در منظومه فکری امام خمینی(ره) چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن موسایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی برگرفته از اراده مردم است بر همین اساس تداوم آن طبق معماری امام خمینی (ره) از مسیر مردم سالاری و انتخابات می‌گذرد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات بسیار حائز اهمیت است چرا که هر چه مشارکت بیشتر باشد شخصیتی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود می‌تواند به استانداردهای منطبق با نظریات اکثریت مردم نزدیک تر باشد و پشتوانه قوی‌تری داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: امام خمینی (ره) به رأی مردم باور عینی و عملی داشت و امروز نیز رهبر معظم انقلاب از این باور حراست می‌کند از این رو مردم خیالشان از رأی دادن راحت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسایی با دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات عنوان‌کرد: در منظومه فکری امام خمینی (ره) نکاتی جهت توجه مردم ارائه شده است به عنوان مثال امام خمینی (ره) اعتقاد دارند که رئیس جمهور باید مصالح امت اسلامی بر مصلحت خود مقدم بداند و اگر غیر از این باشد رئیس جمهور نخواهد توانست از جمهور مردم نمایندگی کند بلکه فقط حافظ منافع اشخاص و جریاناتی خاص خواهد بود که نسبت به مردم در اقلیت هستند.

مدیر منابع پایدار حوزه علمیه هرمزگان تصریح کرد: امام همواره به کارگزاران نظام تاکید داشتند که خودشان را به ساده زیستن عادت دهند و قلب خود را از تعلق به جاه و مقام خالی کنند، رئیس جمهور اگر چنین شخصیتی باشد ریاست جمهوری را به جای عرصه قدرت‌طلبی تبدیل به عرصه خدمت خواهد کرد.

موسایی عنوان‌کرد: امام به صراحت فرموده‌اند که «رأی خود را به شخصی که متعهد به اسلام و خدمتگزار به ملت و کشور و حامی مستضعفان… است بدهید»؛ این چنین بودن رئیس جمهور قطعاً قوت قلبی برای محرومین جامعه خواهد بود البته حمایت باید تمام و کمال باشد و با ترحم اشتباه نشود بلکه رئیس جمهور تکلیف قانونی دارد که محرومیت‌ها را از بین ببرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ