ایران هاب گازی منطقه شد/ گاز روسیه به ایران می آید

اقتصاد ایران: این روزها که فضای کشور به خاطر انتخابات ریاست جمهوری کاملاً رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است مسئولان وزارت نفت در دولت سیزدهم گام مهمی را در خصوص تبدیل ایران به هاب گازی منطقه برداشتند.

به گزارش خبرنگار مهر این روزها که فضای کشور به خاطر انتخابات ریاست جمهوری کاملاً رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است مسئولان وزارت نفت در دولت سیزدهم گام مهمی را در خصوص تبدیل ایران به هاب گازی منطقه برداشتند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که ترکیه انتظار داشت تا خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشورهای منطقه شود ولی دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید ریسی این افتخار را برای ایران به ثبت رساند.

جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم که مانند یک ژنرال نفتی در دولت شهید ریسی فعالیت کرد و اقدامت مثمر ثمری را نیز به بار نشاند روز گذشته اعلام کرد با مذاکراتی که در سه ماه گذشته با شرکت گس‌پروم روسیه انجام شده است تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران نهایی و به امضا رسید و با این کار ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که محقق شد، تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به‌طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود.

اوجی با تأکید بر اینکه چارچوب اصلی موضوع انتقال گاز از روسیه که مدت زیادی بود ازسوی کارشناسان برررسی شده بود و خواسته رئیس‌جمهوری شهید نیز بود، گفت: در مدت کوتاه این آمادگی وجود دارد که این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شود و یک اتفاق بزرگ هم برای ایران و هم برای دولت‌مران روسیه رقم بخورد.

این توافق‌نامه گام بعدی توافق پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه است که نشان از حرکت توافق‌ها به‌سمت عملیاتی شدن دارد، با این توافق سهم تجارت ایران جهش می‌یابد و سبب تغییر موازنه‌ها بین‌المللی می‌شود و به بیانی دیگر توافق گازی ایران و روسیه به مثابه انقلابی در عرصه انرژی و صنعتی منطقه عمل خواهد کرد.

توافق بین دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان با در اختیار داشتن حدود ۶۰ در صد از ذخایر این سوخت پاک مبتنی بر منافع دوجانبه و در چارچوب‌های بین‌المللی انجام شده است و به‌زودی وارد مرحله قرارداد و اجرا خواهد شد.

امروز نیز وزیر نفت در صفحه شخص خود در توئیتر نوشت:

«توافق استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران، یک اتفاق بی‌نظیر در جهش سهم ‎تجارت گاز ایران در جهان و آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی ‎شهید رئیسی است.

علاوه بر تأمین منافع دو کشور، این رویداد مهم گام بلندی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه محسوب می‌شود.»

تبدیل ایران به هاب گازی با توافق راهبردی تهران و مسکو/ آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی ‎شهید رئیسی

محسن صالحی راد کارشناس صنعت نفت در خصوص امضای این توافق نامه به خبرنگار مهر گفت: این اقدام راهبردی می‌تواند منجر به کاهش ناترازی گاز شود هرچند که فعالیت صنعت نفت در دولت شهید رئیسی کاملاً فعالانه با موضوعات برخورد کرد و اقداماتی را انجامد داد تا هم در تولید نفت و گاز و هم ذخیره سازی و صادرات مواد هیدروکربوری جهش داشتیم.

وی گفت: به شخصه فکر نمی‌کرد که ایران بتواند با واردات گاز از روسیه و انتقال ان از طریق شبکه فشار قوی که در سطح کشور پراکنده است تبدیل به هاب گازی منطقه شود.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: این اقدام که با دیپلماسی فعال انرژی در دولت شهید رئیسی رقم خورد می‌تواند گره‌های بسیاری را از بخش‌های مختلف صنعت ایران باز کند و عملاً دیگر شاهد کمبود خوراک گاز در داخل کشور نباشیم و می‌تواند حجم صادرات گاز را که طبق برنامه هفتم توسعه باید جهش پیدا کند محقق خواهد کرد.

صالحی راد خاطرنشان کرد: امیدوار است این دستاورد در دولت چهاردهم نیز قدر دانسته شود و گام‌هایی که در دولت سیزدهم برداشته شد در دولت آینده نیز تکمیل شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ