«سوادکوه» در محاصره سیلاب

اقتصاد ایران: بارش‌های سیل‌آسا در شهرستان سوادکوه، منجر به طغیان رودخانه «تلار» در بالادست شهرهای زیراب و پل سفید و جاری شدن سیلاب در منطقه «طالع‌رودبار» شد.

سیلابی عظیم که طبق گفته فرماندار سوادکوه به «ایران»، در 100 سال اخیر بی‌سابقه بوده و با ورود به روستاها و محورهای کوهستانی از دو محور دراسله و راستوپی، خسارت سنگینی را به زیرساخت‌ها، مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی این شهرستان وارد کرده است. سیل در سوادکوه علاوه بر خسارات وارده به محصولات کشاورزی و راه‌های روستایی، جاده فیروزکوه - سوادکوه را مسدود کرده و باعث مصدومیت 19 نفر و مفقود شدن 5 تن شده است.

ورود سیلاب از محورهای دراسله و راستوپی

«رمضان غلامی اِواتی» فرماندار سوادکوه، با اشاره به اخطارهای اخیرهواشناسی مبنی بر وقوع احتمالی سیلاب در بالادست و آماده‌باش همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی به «ایران» می‌گوید: «حوالی ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه (5 تیر)، با شدت گرفتن بارش‌های سیل‌آسا و طغیان رودخانه‌ها، اولین سیلاب از محور دراسله به راه افتاد و بخش زیادی از روستاهای اطراف اعم از لله بند، شیرکلا، گررودبار و مومجی خیل را درگیر کرد.

با توجه به هشدارهای هواشناسی و آماده‌باش همه نیروها، بلافاصله مجموعه نیروهای استان، در منطقه حضور پیدا کرده و اقدامات لازم برای مواجهه با سیلاب و بازگشایی محورهای مسدود شده آغاز شد». طبق گفته فرماندار سوادکوه، 40 دقیقه بعد و درست زمانی که مجموعه راهداری، معادن و نیروهای امدادی و خدمات‌رسان درحال بازگشایی محور مسدود شده بودند، سیلاب دوم در راستوپی واقع در مسیر خطیرکوه جاری شد. سیلابی عظیم که در 100 سال اخیر بی‌سابقه بوده و مناطقی مانند کردآباد، شهرک فرهنگیان پل سفید و خیابان خدمات زیراب را دچار آبگرفتگی کرد.

همه نیروها پای کارند

وی ادامه می‌دهد: «بلافاصله لودرهای البرز مرکزی و پیشرو معادن و بیل مکانیکی بنیاد مسکن به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند و اقدامات لازم برای امداد و نجات و بازگشایی مسیرها و جاده‌های روستایی آغاز شد. همزمان استاندار مازندران، مدیریت بحران، اداره راه، راهداری و مدیران کل آبفا، بسیج سازندگی و... وارد شهرستان سوادکوه شده و به همراه نیروهای امدادی، انتظامی و سپاه پاسداران و بهره‌گیری از همه تجهیزات اعم از لودر و کامیون و... اقدامات لازم برای بازگشایی محور سوادکوه آغاز شد.»


«رمضان غلامی اِواتی» تصریح می‌کند: «درحال حاضر نیز در منطقه سیلابی، بیش از 20 لودر و بیل مکانیکی و حدود 30-40 کامیون در عملیات بازگشایی محور سوادکوه از شمال به جنوب فعالیت دارند. همگی در تلاشیم که بزودی این محور را نیز بازگشایی کنیم.»

محور سوادکوه مسدود است

وی خاطر نشان می‌کند: «اگرچه بخش زیراب استان به واسطه وقوع سیلاب اخیر آسیب دیده اما بخش مرکزی این منطقه در دو محور با آسیب جدی‌تری مواجه شده است. بیشترین وضعیت بحرانی سیلاب نیز در محور تهران ـ شمال واقع در منطقه «طالع رودبار» رخ داده و محور سوادکوه را مسدود کرده است». غلامی، آمار منتشر شده در رسانه‌ها و برخی مسئولین مبنی بر مفقود شدن 5 نفر را تأیید نکرده و تأکید می‌کند: «ما تا این لحظه هیچ آمار مفقودی نداشتیم؛ تنها 19 مصدوم داشتیم که 4 نفر آنها سرپایی درمان شده و 14 تن دیگر به بیمارستان‌های اطراف اعزام شدند. در حال حاضر نیز حال مصدومین خوب است.»

اسکان اضطراری 200 نفر

طبق گفته این مقام مسئول، «همزمان با امدادرسانی به مصدومان سیلاب، اقدامات لازم برای اسکان اضطراری حدود 200 نفر از متأثرین سیل و در راه مانده آغاز شده و در مناطقی مانند امامزاده عبدالحق زیراب و حسینیه شهید حسینی کندوان، مسجد زیراب و... اسکان یافتند. همچنین پادگان دوآب را با کمک نیروهای ارتش آماده‌سازی کرده و پس از اتمام تجهیزات بخشی از افراد سیل زده و در راه مانده را اسکان اضطراری دادند. همچنین پس از بستن مسیرهای سیلابی تعدادی از خودروهای در راه مانده را نیز به مسیرهای برگشت هدایت کردیم.»

یک راه روستایی مسدود است

آیا همه راه‌های روستایی مسدود است؟ فرماندار سوادکوه پاسخ می‌دهد: «خیر، به همت نیروها، همه راه‌های روستایی بازگشایی شده و تنها یک راه همچنان مسدود است. در حال حاضر نیز همه نیروها اعم از مدیریت بحران شهرستان مازندران و سوادکوه، نیروهای امداد و نجات، هلال احمر، سپاه، بسیج و دستگاه‌های خدمات‌رسان و… در منطقه حضور داشته و مجموعه معادن شهرستان نیز با تمام تجهیزات پای کار بوده و در تلاشند تا محور مسدود شده سوادکوه را بازگشایی کنند.» این مقام مسئول درعین حال از مسافران و مردم استان درخواست می‌کند تا به دلیل مسدود شدن محور اصلی سوادکوه- تهران، از تردد در این مسیر خودداری کنند. وی همچنین به آماده باش کامل شهرستان سوادکوه در 15 روز اخیر اشاره کرده و می‌گوید: «هواشناسی مازندران پیشتر در خصوص رگبار باران، جاری شدن رواناب به‌صورت محلی و نقطه‌ای، افزایش حجم آب رودخانه‌ها و اختلال در تردد محورهای کوهستانی هشدار داده بود. بنابراین همه نیروهای اجرایی و امدادی شهرستان در آماده باش کامل قرار داشتند.»

مشکلی در روند اجرای انتخابات وجود ندارد

آیا این اتفاق خللی را در روند اجرای انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان سوادکوه ایجاد نمی‌کند؟ فرماندار سوادکوه پاسخ می‌دهد: «ما درتلاشیم تا چنین اتفاقی دیگر رخ ندهد و انتخابات در شرایط کاملاً سالم و صحیح برگزار شود. همانگونه که دو بارش شدید برف در اسفند سال 1402 و مسدود شدن بیش از 35 روستای شهرستان، خللی در برگزاری انتخابات ایجاد نکرد، اکنون نیز با وجود خسارات سنگین سیلاب، آماده برگزاری انتخابات پیش رو در تمامی مناطق روستایی و شهری شهرستان هستیم.»



بازدید شبانه استاندار مازندران از سوادکوه

«یوسف نوری» استاندار مازندران پس از وقوع سیلاب در شهرستان سوادکوه، شبانه در منطقه حضور پیدا کرده و از ادامه تلاش‌ها برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان خبر داد. وی با بیان اینکه بارش باران سبب بالا آمدن آب رودخانه در مسیل شده، تأکید می‌کند: «رانش زمین و ریزش سنگ‌های کوه را داشتیم که این موضوع سبب خسارت به تعدادی خودرو شده است. تعدادی از خودروها در سیلاب گرفتار شده و عملیات نجات انجام شده است.» استاندار مازندران درعین حال تصریح می‌کند: «محور سوادکوه نیز به‌دلیل حجم بالای سیلاب و طغیان شدید رودخانه مسدود شده بود که پس از ایمن‌سازی بازگشایی خواهد شد.» همچنین در پل‌سفید و زیراب آبگرفتگی منازل و مغازه‌ها سبب بروز خسارت‌هایی شده اما تلفات جانی نداشتیم.»

32 تیم امداد و نجات در صحنه

در همین حال «غلامعلی فخاری» مدیرعامل هلال احمر مازندران به «ایران» می‌گوید: «در حادثه سیل و آبگرفتگی سوادکوه 32 تیم اعم از 17 تیم پشتیبان از شعب معین (سوادکوه شمالی، قائمشهر، ساری، جویبار، بابلسر، فریدونکنار، بابل، بندپی و آمل) و ستادی (تیم واکنش سریع، تیم آنست و یک تیم از اداره عملیات)، 7 تیم آنست (جست‌وجو و نجات) و 2 تیم واکنش سریع از استان تهران حضور پیدا کردند. در عملیات امداد و نجات، 14 مورد آبگرفتگی منازل مسکونی در روستاهای کردآباد- آزادمهر برطرف شده و همزمان با انتقال 31 نفر به مکان امن، 50 تن دیگر در مناطق امن اسکان یافتند.»
«غلامعلی فخاری» مدیرعامل هلال احمر مازندران در عین حال از افزایش تعداد مفقودی‌ها به 5 نفر خبر داده و تأکید می‌کند: «تا اتمام عملیات جست و جو و نجات، نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد؛ زیرا خانواده‌ها مفقود شدن این تعداد را خبر داده‌اند اما هنوز مشخص نیست این افراد به دلیل وقوع سیلاب جانشان را از دست داده اند یا خیر! »

15 خودرو در محاصره سیل

«محمدحسن نامی» رئیس‌ سازمان مدیریت بحران کشور نیز در حاشیه امدادرسانی به سیل‌زدگان سوادکوه با اشاره به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار مترمکعب حجم آورده سیلاب، می‌گوید: «در این حادثه ۱۵ خودرو گرفتار سیل شدند که با تلاش نیروهای هلال احمر، بسیج و سازمان مدیریت بحران ۳۳ نفر نجات یافته و گفته می‌شود که 5 نفر مفقود شده‌اند.» وی با بیان اینکه هنوز مطمئن نیستیم که 5 نفر در این سیل مفقود شده باشند، می‌گوید: «باید میزان زیادی از سنگ برداشته شود تا در این زمینه اطمینان پیدا کنیم.» «محمدحسن نامی» خاطر نشان می‌کند: «جاده فیروزکوه تا ساعاتی دیگر باز می‌شود اما باز بودن جاده، دلیلی بر تردد خودروها نیست؛ زیرا تعداد زیادی از ماشین‌های مهندسی در حال آواربرداری هستند.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه می‌دهد: «آواربرداری ۳ روز طول می‌کشد. ما در تلاشیم تا آواربرداری را زودتر تمام کنیم تا مردم محلی بتوانند رأی بدهند.»

هشدار سطح نارنجی در مازندران

همزمان با وقوع سیلاب در شهرستان سوادکوه و خسارات وارده به زیرساخت‌ها و مسدود شدن محور فیروزکوه، هواشناسی مازندران بار دیگر نسبت به فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان و جاری شدن سیل هشدار داد .هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: «با شکل‌گیری جریانات همرفتی در ارتفاعات مازندران، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد و در مناطق کوهستانی با احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود. همچنین جاری شدن رواناب به‌صورت محلی و نقطه‌ای و افزایش حجم آب رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ و اختلال در تردد محورهای کوهستانی از پیامدهای این سامانه است .بر این اساس، به شهروندان توصیه می‌شود از اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مرتفع خودداری کرده و از فعالیت‌های کوهنوردی و سایر اقدامات پرهیز کنند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ